De rödgröna partierna vill hålla en folkomröstning om vägprojektet Förbifart Stockholm i september 2012.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu slutit en överenskommelse om motorvägsförbindelsen Förbifart Stockholm.
Två alternativ
Om den rödgröna oppositionen kommer till makten ska en regional folkomröstning hållas.
"Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man vill satsa på kollektivtrafiken", skriver partierna i ett uttalande.
Tid för omröstningen föreslås bli 23 september 2012.
Regeringen kritisk
Alternativen kommer att vara byggande av förbifarten eller satsningar på kollektivtrafik.
Vägprojektet väntas kosta 28 miljarder kronor.
Motsvarande summa kommer att satsas på kollektivtrafik om det alternativet vinner.
Statsminister Fredrik Reinfeldt vill bygga förbifarten och är kritisk till de rödgrönas överenskommelse.
- Oförmågan att samarbeta på riktigt och att sluta överenskommelser sätts före Stockholmsregionens och Sveriges viktiga framtidsinvesteringar, säger han till TT.
Lång tunnel
Förbifart Stockholm är en planerad motorväg med en sträckning mellan Kungens kurva och Häggvik.
Förbindelsen är tänkt att bli 21 kilometer lång, varav 17 kilometer i tunnel.
Det skulle göra vägen till Sveriges längsta tunnel.
Regeringen har tidigare beslutat om att tillåta byggandet av förbifarten.
Diskutera: Vad tycker du om en folkomröstning om Förbifart Stockholm?
Två alternativ
Om den rödgröna oppositionen kommer till makten ska en regional folkomröstning hållas.
"Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man vill satsa på kollektivtrafiken", skriver partierna i ett uttalande.
Tid för omröstningen föreslås bli 23 september 2012.
Regeringen kritisk
Alternativen kommer att vara byggande av förbifarten eller satsningar på kollektivtrafik.
Vägprojektet väntas kosta 28 miljarder kronor.
Motsvarande summa kommer att satsas på kollektivtrafik om det alternativet vinner.
Statsminister Fredrik Reinfeldt vill bygga förbifarten och är kritisk till de rödgrönas överenskommelse.
- Oförmågan att samarbeta på riktigt och att sluta överenskommelser sätts före Stockholmsregionens och Sveriges viktiga framtidsinvesteringar, säger han till TT.
Lång tunnel
Förbifart Stockholm är en planerad motorväg med en sträckning mellan Kungens kurva och Häggvik.
Förbindelsen är tänkt att bli 21 kilometer lång, varav 17 kilometer i tunnel.
Det skulle göra vägen till Sveriges längsta tunnel.
Regeringen har tidigare beslutat om att tillåta byggandet av förbifarten.
Diskutera: Vad tycker du om en folkomröstning om Förbifart Stockholm?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hörde rödgrönas dåliga förklaring på tv. Det berör ju stockholmarna minst av alla. Över 50.000 tusen bilar passerar stockholm dagligen. Vilken avlastning skulle det inte innebära att slippa köa på essingeleden. Det där förstår väl ej dom gröna eftersom dom aldrig åkt bil. Jag tycker någon duktig jornalist kan ta fram exsakta siffror och visa vilken vinst en förbifart skulle leda till.
Ge Stockholmarna deras väg så de blir nöjda..
Det ska bli skönt att slippa se stan när man åker förbi..
Är detta något som vi får vänja oss vid om det blir en vänsterstyrd regering, att det blir folkomröstningar om alla viktiga frågor när det gäller investeringar i sammhällets utveckling. Det enda de är överens om är att alla skatter ska höjas. Syftet med att rösta fram en regering är väl att de ska kunna fatta beslut som gynnar hela landet och dess invånare. Jag önskar att det blir en förbifart som kan avlasta innerstadstrafiken samtidigt som genomfarten blir enklare och snabbare. Men för allt i värden gör tunneln dubbfri för hälsans skull.
Ta fram vettiga alternativ först. En förbifart i en lång tunnel är en stollig idé. Tro inte att man löser trafikens miljöproblem genom att gräva ner dem. Skiten finns kvar och pyser bara upp någon annan stans. En tunnel blir också mycket dyrare än att bygga ovan jord.
Börja med att öka kapaciteten på de trafikleder som redan finns. Planera också staden bättre så att behovet av transporter minskar. Ohämmad tillväxt av aktiviteter som generar transporter går aldrig att bygga ifatt med fler trafikleder.
Jaha, då blir det till å rösta Borgeligt i höst. Alla andra städer har en (dessutom gratis) förbifart! Alla har inte Sthlm som resmål - utan vill åka förbi.
Jag vill inget hellre än att passera Stockholm så snabbt som möjligt.
Alla större städer i Europa har en ringled, alla utom Stockholm som verkar bestå av innevånare som tror att de är världens centrum.
Stockholmsbor verkar ha blivit indoktrinerade till att tro att all transport ska dit utan att förstå att de i själva verket är en enda stor trafikpropp.
Bygg en ringled, men naturligtvis behöver den inte vara underjordisk.
Det finns en omväg redan, Norrköping, Enköping, Gävle, men den är onödigt lång, men oftast snabbare än att sitta i kö på Essingeleden med omnejd i rusningstrafik.
Varför är det invånarna i Stockholmslän som skall rösta, de är ju vi andra som behöver ta oss förbi skiten som blir drabbade.
Låt i så fall hela svenska folket rösta.
Men det är så typiskt Stockholm, världens center att tänka på detta sättet.
Hur många ringleder har Köpenhamn? 3-4st har jag för mig, beroende på var man börjar räkna. Kan inte Stockholm ha en då?
Bygg en förbifart så vi kommer förbi skiten snabbt!
Om man låter hela svenska folket rösta så är risken stor att det blir ett nej.
Ännu ett ypperligt förslag från våra socialdemokratiska vänner. Folkomröstning är givetvis den absolut bästa lösningen. Låt inte borgar-packet vinna valet, rösta socialdemokratiskt!!!!!
Där ser man att sossarna dansar efter miljömupparnas pipa.
-
Persson gjorde rätt som höll mp och v utanför, men Mona bjuder in dem.
-
Är det partiet med 10% av de röstberättigade som ska styra Sverige i 4 år. Är det så vi vill ha det?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.