Nästa artikel
Sammanfattning av långtestbil: BMW 1-serie
Långtest

Sammanfattning av långtestbil: BMW 1-serie

Publicerad 1 februari 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW 1-serie har varit en av Vi Bilägares långtestbilar 2012. Den är körglad – men det räcker inte till mer än en bottenplacering.

För BMW 118 slutade teståret hos Vi Bilägare inte alls lyckosamt. BMW:n överraskade negativt genom att hamna i botten på tre av långtestförarnas topplistor och placerades näst sist på de övriga två.

Men notabelt är att inga klagomål riktades mot märkets kärnvärden; köregenskaper, kvalitetskänsla och framkantsteknik. På de punkterna uppfyller bilen uppenbarligen de förväntningar man har rätt att ställa på den med tanke på pris och varumärke. Värre är det med utrymmena och den praktisk användbarheten.  

En av testförarna beskriver sitt dilemma på följande sätt:

– Det känns lite avigt att placera en bil som är testets i särklass mest underhållande att köra på sista plats. Men BMW:n är helt enkelt för trång och påträngande inuti. Det är nästan som om inredningen attackerar de åkande från alla håll.

Insteget, både till fram- och baksäte, får också tuff kritik från flera förare. Det sammanfattas bäst med följande protokollcitat:  

– Det är irriterande besvärligt att krångla sig in i och ut ur bilen. Men väl på plats sitter man i och för sig väldigt bra, åtminstone fram. Baksätet lämnar däremot en del övrigt att önska, såväl när det gäller utrymmen som möjligheterna att få plats med en bakåtvänd barnstol.

Ett plus i protokollet för BMW:n är att den varit så gott som felfri under året, bortsett från en del strul med däcktrycksövervakningen som spökat då och  då.

Testförarnas uttalanden om Vi Bilägares BMW 1-serie:

Niklas Carle, chefredaktör: ”Utan tvekan roligaste bilen att köra. Men tummen ned för utrymmena och insteget till förarplatsen.”

Calle Carlquist, bilreporter: ”Testets största besvikelse. Trivsam att köra men, trång som en tvångströja, både att åka och kliva in i.”    

Erik Rönnblom, däck- ljus och biltestare: ”Lite avigt att placera den bil som är bäst att köra sist. Men 118 är för trång och dyr för min smak.”

Mikael Schultz, bilreporter: ”Köregenskaper på toppnivå. Men dåligt utrymmesutnyttjad, rå motor, och knöligt in-/ursteg.”  

Marianne Sterner: testchef: ”Kul att köra och för små familjer funkar den nog. Men den är för trång och inget vidare på vintern.”

BMW 1-serie har varit en av Vi Bilägares långtestbilar under 2012, och har testats regelbundet under hela året. Den hamnade på en sista placering bland fem långtestbilar.

Klicka här för att se en film om vinnaren av Vi Bilägares långtest 2012.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie?
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 118d Sport Line (Plats 5 av 5 i Vi Bilägares långtest 2012)

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 118d Sport Line

Körda mil: 4 241

ViB:s inköspris, kr: 291 400

Testörbrukning, l/100 km: 5,7

Bränslekostnad/mil, kr: 8:41

Värdeminskning/mil, kr: 27:92

Värdeminskning procent: 41

Servicekostnad/mil: 0

Seviceintervall mil/år ca: 2 500/1

Faktisk milkostnad, kr: 40:70

Vägd milkostnad, kr: 42:40



Plus: Finfin att köra, behaglig åkkomfort, välordnad förarplats, stark diesel, härlig växellåda, hög kvalitetskänsla, smarta körprogram, bra framstolar.



Minus: Instängd kupé, begränsat baksäte, knöligt insteg, halfotad på vinterväg, rå motorgång, begränsad bakåtsikt, trång för barnstolar.  



 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-01 11:05
Simon no1

120 000:- värdeminskning på ett år måste svida i plånboken..... 10 000:-/mån

#2 • Uppdaterat: 2013-02-01 11:07
Hackenbush

Det svider nog lite överallt efter en åktur i denna bilen med tanke på hur trång den är invändigt.,

#3 • Uppdaterat: 2013-02-01 12:05
Leif Larsson (ej verifierad)

Samtliga testförare prisar köregenskaperna.
Och precis, det är det bilen är till för, att köra och njuta av trivsamma köregenskaper.
Att den är trång har ingen betydelse, Vib:ares testförare kunde ju "klämma" in sig i den.
(förstår mig inte på testförarnas prioriteringar)

#4 • Uppdaterat: 2013-02-01 13:29
Saab-Sonett

Man köper väl ändå inte en liten bil om man ofta har behov av en större bil?
Bilen innermått, i och ursteg med mera kan man bilda sig en uppfattning om i en bilhall.

#5 • Uppdaterat: 2013-02-01 13:35
Hackenbush

Jes om man är ung kanske denna bilen funkar men du vet väl att när man blir lite äldre så växer man endast i färdriktningen. :-)

#6 • Uppdaterat: 2013-02-01 13:44
hultarn

Föga förvånande så är BMW's minsta bil också minst rymlig.
Om man nu behöver en rymlig bil, som t.ex. barnfamiljen, så lär man knappast välja den minsta...

En 1-serie väljs ju inte i första hand för sina enorma utrymmen, utan för helt andra saker.

Konstigt resonemang av ViB.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-01 13:45
Saab-Sonett

Jag har passerat ungdomen med viss råge, köpte ändå en BMW-serie1 och trivs mycket bra med densamma och var mycket medveten om att det inte är en lastbil. Det var helt andra kriterier som styrde.

#8 • Uppdaterat: 2013-02-01 13:54
erikivan72

Och så saknar den naturligtvis det absolut avgörande kriteriet för ALLA bilar:
lågväxel.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-01 15:41
Peugo

Inte är ju 5-serien heller någon limousine. Vi brukar skoja med att "premium" betyder "trångt där bak", speciellt för fötterna.

#a • Uppdaterat: 2013-02-01 20:23
Lars58

En kollega bytte sin BMW 120d mot en Opel Astra Sports Tourer 2,0 CDTi 160hk. Han saknar ej BMWn...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.