Hyundai i40 har nyligen utsetts till Årets Tjänstebil i Sverige och det är ingen överraskning. Bilen har många kvaliteter som borde tilltala tjänstebilsåkarna, men förstås även privatfamiljer som har behov av en stor bil med generösa utrymmen.
Hyundaiens främsta företräden är att den är välutrustad (till och med rattvärme är standard), rymlig, trevlig att köra och har en bra förarstol.
Den svepande designen tilltalar delar av testlaget, medan andra menar att formgivninen är ”sökt” och inte särskilt effektiv när det gäller att utnyttja den stora karossen optimalt.
– Jämfört med Volvo V70, som Hyundai siktar in sig på, så är i40-kombin en förlorare på varje väsentlig punkt, skriver av de mer kritiska testförarna i sin rapport.
Möjligen vinner koreanen i ett avseende och det är när det gäller utrustning för pengarna.
Men alla i långtestlaget är inte lika njugga i synen på den asiatiska storkombin och i ett protokoll skrivs bland annat:
– Under de 400 mil jag kört i40 har merparten varit njutbara. Komforten är toppen, speciellt sedan jag fick på friktionsdäcken som tar ner vägbullret några snäpp. Motorn är supertrevlig, utom på låga varvtal. Då är risken för tjuvstopp hundraprocentig.
Sammantaget är det framför allt på tre punkter som Hyundai i40, enligt ett enigt långtestlag, inte håller måttet.
Den ena är helljuset, som är en fullständig katastrof. Den andra är bränsleförbrukningen, som skenat rejält på vår långtestbil. Den tredje är den bristfälliga materialkvaliteten i lastutrymmet. En kombi ska väl ändå tåla att lastas?
Testförarnas uttalanden om Vi Bilägares Hyundai i40:
Niklas Carle, chefredaktör: ”En seriös V70-konkurrent med bra utrustning och fin komfort. Men det usla ljuset ställer till det.”
Calle Carlquist, bilreporter: ”En bil i mängden, utan något speciellt. Men den är lättkörd och relationen pris/utrustning helt okej.”
Erik Rönnblom, däck- ljus och biltestare: ”En rymlig och välutustad familjekombi. Men körställningen är avig och motorn tunn på lågvarv.”
Mikael Schultz, bilreporter: ”Rymlig, bekväm och välutrustad. Men inte alls så snål som den borde vara. Och ljuset är en katastrof.”
Marianne Sterner: testchef: ”Välutrustad och med rattvärme på köpet. Det gillar jag! Den är också fin att köra och lastar mycket.”
Hyundai i40 har varit en av Vi Bilägares långtestbilar under 2012, och har testats regelbundet under hela året. Den hamnade på en fjärdeplats bland fem långtestbilar.
Klicka här för att se en film om vinnaren av Vi Bilägares långtest 2012.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai I40?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Hyundai i40 1.7 CRDi Buissnes (Plats 4 av 5 i Vi Bilägares långtest 2012)Betyg
Körda mil: 3 317
ViB:s inköpspris, kr: 270 400
Testförbrukning, l/100 km: 6,5
Bränslekostnad/mil, kr: 9:59
Värdeminskning/mil, kr: 32:29
Värdeminskning procent: 40
Servicekostnad/mil: 0:96
Seviceintervall mil/år: 3 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 48:60
Vägd milkostnad, kr: 42:40
Plus: Skön långfärdskomfort, imponerande räckvidd, bra förarstol, generös standardutrustning, trevlig motor, rattvärme standard, rymlig med barnstolar.
Minus: Uselt helljus, hög överförbrukning, risk för tjuvstopp, långsam kupévärme, tveksam lastrumskvalitet, skymmande A-stolpar, blå instrumentbelysning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Föga överraskad...
"Hyundai i40 har varit en av Vi Bilägares långtestbilar under 2012, och har testats regelbundet under hela året. Den hamnade på en fjärdeplats bland fem långtestbilar."
Det var ju också en variant att inte behöva skriva "näst sist" ...
Minus; blå instrumentbelysning, snacka om subjektivt.
Ärligt talat, säg en diesel utan extravärmare som har snabb kupevärme? Blå instrumentbelysning är väl en smaksak, personligen gillar jag det mer än röd!
Jag tycker i40 verkar vara ett bättre köp en tex V70 för att ta den kombi som säljer bäst i sverige! Varför? Just för att den är något annorlunda i trafikbilden, intressanta linjer (säger ej att jag gillar den), den är välutrustad och kostar inte allt för mycket, i alla fall inte om man jämnför med andra märken!
Skulle jag köpa en? Nja, kanske om valet stod mellan en avensis eller V70, annars nej. Gillar mer designen på i30 i sådant fall!
Vem det än är som tagit rubrikbilden så ska han vara väldigt nöjd ;) Synd att det inte är lite roligare bilar ;)
Ang blått ljus så är det väl så att det är en av de färger som ögat har svårast att fokusera på, dvs om man tittar ut på en på en mörk väg (väldigt mörk om man ska tro krikten på ljuset) och sen tittar på mätarna så har ögonen svårare att fokusera om till närseende när det är blått ljus. Rött är tydligen betydligt snällare. Och grönt förstör mörkerseendet minst vill jag minnas.
Min egen erfarenhet av den i40 sedan jag körde ca. 20 mil en dag när Hyundaihandlaren hade vänligheten att låna mig denna när min H-1 var på service är följande: Det stora glastaket är helt onödigt och är bara irriterande. Det kan även öppnas men vem behöver det när bilen är utrustad med dubbel zone klimatanläggning. Den stora 7 tums skärmen som bl.a. kunde växlas mellan radio. navigator och backkamera var helt suverän. Jag hade svårt att vänja mig vid det helt nyckellösa systemet. Ingen tändninsnyckel, man har en mojäng i fickan så håller man foten på bromspedalen och trycker på en knapp på instrumentpanelen och motorn startar. Jag lyckades aldrig att para min telefon med bilens bluetooth. Jag tyckte bilen gick hyfsat bra trots att den hade automatlåda. Jag hade bilen endast under dagtid så hur dåligt ljuset är vet jag inte.
Intressant när en konkurrerande tidning utser i40 till bästa familjekombi och bilen fick åretstjänstebil?? Fick möjlighet att låna en i40 premium i 1 dygn och snittade 0,58. Bilen hade dock gått 32mil när jag lånade den så jag kan nog inte klaga på förbrukningen.
Lite för mycket negativ kritik tycker jag. Jag köpte i40 för att den är stor och komfortabel, med generösa garantier och miljöbilsskattad. Att man fick den senaste tekniken på köpet för ett outrustat pris är riktigt trevligt. 140 hk diesel är riktigt trevlig i låga varvtal och någon risk för tjyvstopp har bara en oerfaren förare.
Om man inte packar drickabackar hela dagarna är bagageutrymmet tillräckligt för barnvagn och hund.
Helljuset är inte så fruktansvärt dåligt, men mu åker jag mest inne stan och på motorväg som de flesta andra så jag har inte hunnit testa heljuset ordentligt. Blir väl till den årliga fjällresan om det kommer nån lucka i trafiken.
I min värld vinner i40 över andra modeller både på pappret och bakom ratten.
I40 hör väl till en av de mest intressanta begbilarna just nu. Ny skulle jag inte köpa en 2017, men en begagnad I40 Kombi med ca 5000 mil eller under på mätaren klipper man för 130-150 K, välutrustade från början. Ett klipp helt enkelt.
V70:n framstår ju som omodern och dyr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.