Nästa artikel
Saab kämpar med krånglande 9-5
Långtest

Saab kämpar med krånglande 9-5

Publicerad 17 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Långteststallets Saab 9-5 har nyligen varit inne på verkstad, bland annat för kontroll av kopplingen och justering av bakluckan.

Det tog nästan en månad för Saab att svara på tre frågor som Vi Bilägare ställt med anledning av allt krångel vi haft med nya 9-5:

» Bilen har låst sig i tändningsläge och varken gått att starta eller stänga av under 20 minuter. Färddatorn har samtidigt visat meddelandet: ”Rattlås behöver service”.
» Bakluckans elstyrda lås har sprungit upp.
» Farthållaren har lagt av.
» Det har varit fel både på en tidig testbil och vår egen inköpta 9-5, tillverkad 1 300 bilar senare. Ägare till nya Saab 9-5 har också hört av sig till redaktionen och rapporterat problem. Att krånglet beror på ”buggar” i datorsystemet är tämligen klart.

Den 29 december ställde vi följande tre frågor till Saab:

1) Hur många bilar har dessa buggar i sitt datorsystem?
2) Har Saab hittat någon lösning på problemet?
3) Hur hanteras saken ute på verkstäderna?

Inte förrän 21 januari kom ett mail med de svävande svaren:

1) Svårt att ge en exakt siffra, då det beror på motorvarianter tillsammans med en viss utrustningsnivå där dessa intermittenta symtom kan uppträda med ett felmeddelande gällande rattlåset med följande startproblem.

2) Saab har en lösning med en uppdaterad mjukvara som ska säkerställa att problemet är löst.

3) Så fort uppdatering är utvärderad och godkänd kommer Saabs återförsäljare och verkstäder att få information och möjlighet att uppdatera de bilar som är drabbade. Själva uppdateringen tar någon timme att utföra.

Alltså inte ett ord om problemets omfattning eller när bilarna kan åtgärdas.

Bältesvarnarna larmar felaktigt
Det trassliga datorsystemet ställer också till problem i baksätet på vår inköpta Saab 9-5. Bältesvarnarna kan börja larma trots att ingen sitter i sätet. Problemet uppstår vanligen om en passagerare byter plats. Sensorerna i sittdynan tycks inte kunna avgöra vilken del av baksätet som används. Verkstaden hoppas att en ny mjukvara eliminerar även detta fel.

Vi har också noterat ett klonkande ljud från transmissionen, men det har blivit bättre. Troligen kom det från kopplingen, från en gummibussning som var lite för hård när bilen var helt ny. Efter cirka 600 mil har gummit mjuknat och oljudet minskat.

Bakluckan har varit svår att stänga, beroende på att låset varit feljusterat. Det har åtgärdats på verkstad, där man upptäckte att färgen på bakluckan skadats när plåtkanten slagit emot stötfångaren. Lackbättring blir nödvändig.
    
I Vi Bilägare nummer 3/2011, i butik 22 februari, rapporterar vi från vintertestet med alla våra fem långtestbilar.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Saab 9-5 2,0 Turbo4

Saab 9-5 2,0 Turbo4

Baspris: 311 000 kr.

Extra utrustning: Vector-paket 22 000 kr, Vector Active-paket 10 000 kr, Nödreservhjul 1 000 kr.

Testbilens pris: 344 000 kr.

Garantier: Två års fabriksgaranti, tre års vagnskadegaranti och tolv års rostskyddsgaranti.

Skatt: 1 770 kr/år.

Mått och vikt: L 501/B 187/H 147 cm. Axelavstånd 284 cm. Tjänstevikt 1 805 kg. Maxlast 455 kg varav 100 kg på taket. Bagagevolym 513 l.

Motor: Fyrcylindrig med dubbelverkande turbo. Volym 1 998 cm3. Effekt 220 hk vid 5 300 v/min. Vridmoment 350 Nm vid 2 500 v/min.

Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.

Förbrukning: 8,4 l/100 km.

CO2-utsläpp: 194 g/km.

Prestanda: 0–100 km/tim på 7,9 s. Toppfart 240 km/tim.

Betyg i Euro NCAP: ★★★★★

ViB:s rostbetyg: 3.

Ljusbetyg halv/hel: 4/4.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:10
Johan Larsson, bilmek. (ej verifierad)

Sådär har Saab alltid varit. Krångel.
Inte kul såklart men helt sant.

Litar mer på Dacia, en Dacia är säkert dyrare än Saab, ingen aning men Dacia är en bättre bil.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:15
Lööw (ej verifierad)

tog ni med saab bara för att hugga på märket? saab är redan ett hotat märke. det har sina brister men då det finns en del köpare fortfarande kunde ni valt något annat märke till ert test. dette skrämmer ju iväg ännu fler köpare.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:17
Roy J

Slarv i utprovning och intrimning. Slarv i produktionen. Så onödigt! Saab har inte råd med sånt - även om det kanske inte är värre än hos andra.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:18
borkas (ej verifierad)

VIB: intressant, följ upp denna artikel hur felen åtgärdades, mm.

Kul att Saaben som ni skriver "med marginal blev den mest kompetenta bilen i vintertestet."

/Anders

#5 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:30
mec (ej verifierad)

Märkligt att VIB hela tiden aktivt SÖKER fel på Saab 9-5, man kanske skulle börja granska alla bilar och då upptäka deras brister med otäta dörrar krånglande elektronik m.m.
Det är väl bra att upptäcka eventuella fel på en ny bilmodell men då ska det ju gälla alla bilmärken.

Tyvärr kommer jag aldrig mer köpa VIB,s tidning i fortsättningen eftersom man inte kan vara objektiv.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:47
Tack! (ej verifierad)

Jag gilalr Saab men samtidigt tycker jag att det är bra att ViB verkligen säger sanningen.

Jag tror inte att ViB gör detta för att jävlas med Saab.

Bra att ViB även i fortsättningen är en ärlig tidning trots kritik.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:49
Sweeny (ej verifierad)

Ska man mörka problem för att SAAB har det svårt?? ska inte potentiella köpare få veta vad de står i begrepp att köpa? Trassel av den här sorten är inte acceptabelt på någon bil, inte minst om de kostar 300000+ och hävdar att de är lika bra som Audi...
Ska det hålla på så här lär de inte sälja annat än till de mest inbitna märkesfanatikerna.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-17 09:55
Fredrik Diits Vikström

Jag har tagit bort flera kommentarer. Nu håller vi oss till ämnet.

Siggen:
Jag har spärrat användaren SiggeN. Ägaren till kontot får gärna höra av sig till mig, med e-postadressen som signaturen SiggeN brukar använda, så låser jag upp det.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#9 • Uppdaterat: 2011-02-17 10:00
Roy J

Olika tidningar har lite olika preferenser. Vi Bilägare är nog den biltidning som bäst tillvaratar de faktorer som gynnar oss i vardagen.
Det innebär inte att jag alltid för den skull instämmer i enskilda journalisters tyckanden. Marianne Sterner tycker att 9-5 ser ut att vara hopfogad av två olika designers. Jag tycker att bilen har ett ovanligt mjukt flyt i linjerna, men att fronten kunde vara mer återhållsam. Hon vurmar för rymdkänslan med stora takfönster. Själv undrar jag över ökad solinstrålning, ökad värmeutsrålning nattetid, ökad vikt som dessutom är högt placerad, eventuell ökad skaderisk vid rullning, eventuell ökad solbländning och försämrad takhöjd i kupén. Det förhindrar inte att hon är en erfaren och kompetent biltestare som säkert ser och uppfattar fler egenskaper och detaljer hos en bil än vad vi vanliga, dödliga gör.
Man måste alltså skilja på när en journalist ger en personlig uppfattning och när det handlar om regelrätta testresultat. Något mec härunder borde tänka lite kring.
Jag kan inte för allt i världen se att någon biltidning favoriserar vissa bilmärken framför andra, även om somliga hävdar det friskt, med en dåres envishet. Ibland hör man hur någon läsare beklagar sig över att favoritmärket blivit totalsågat. För det första så har det sällan blivit totalsågat, utan de positiva bitarna finns med och för det andra så är betygen nog så faktagrundade. Sen är det en sak att, som jag skrev inledningsvis, att olika tidningar har sina preferenser, vilket alltså måste vägas in. Hur en bil ska bedömas beror ju lite på hur den ska användas.

#a • Uppdaterat: 2011-02-17 10:21
Henke78 (ej verifierad)

Det roliga är ju att det bara är ViB som har problem med sina SAAB bilar!!! Alla andra tidningar funkar SAAB perfekt för och det ser man även på Bilprovningen! Men vem bryr sig om vad skriver ViB inte läsarna ialla fall enligt ny webstatistik och fler säger upp prenumerationerna!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.