En vecka tog det för den journalistiska nyfikenheten att förvandlas till frustration. Varje morgon öppnade Vi Bilägares journalister mailboxen med en grävande iver för att få ett svar på vad det var som hade hänt med de två Saab 9-5 som passerat vårt testgarage.
Den första bilen – en av de tidigast tillverkade och tillika en demobil inlånad från tillverkaren – hade plötsligt vägrat starta efter ett tankstopp. Med visst vemod gav vi bilen en känga och presenterade en rad tekniska problem i det test som publicerades i nummer 13/2010.
Reaktionerna från läsarna lät inte vänta på sig och på hemsidan haglade kommentarerna. Fem månader senare befinner sig underteckad på en bilfärja efter avslutad familjesemester i Göteborg.
När vår långtestbil, som är tillverkad över 1 000 bilar senare än demobilen från augusti, vägrar att starta lämnas inget annat val än att putta den av färjan efter det att bakomvarande släppts förbi. Med låst tändning och uppmaning att serva rattlåset blir bilen stående i den flaskhals som utgör länk mellan fastland och båt.
Under den kommande kvarten börjar temperaturskillnaden mellan strängvinter och gemytlig bilkupé att suddas ut och grannen tillkallas för att ta hand om de yngsta i bilen vilka fortfarande sover efter 45 tysta och sköna landsvägsmil.
Så händer det. Ett sista tryck på startknappen gör att bilen hoppar igång. Undsättningen avblåses och bilen fraktas stadigt och tryggt de sista kilometrarna till bostaden.
Långtestrapporten som hamnar på reporter Schultz bord skapar huvudbry och vid det här laget har även en läsare hört av sig med samma problem.
Fem dagar innan pressläggning skickas ett mail till Saab i vilket vi beskriver våra problem och ställer tre tekniska frågor som har med detta att göra. I korthet: Hur många är drabbade? Finns det någon lösning? Hur kommer problemet att hanteras hos verkstäderna?
När tidningen skickas till tryck har vi fortfarande inte hört något från Saab. (Saab har nu, en månad efter att frågan ställdes, svarat.)
Som förare av bilen tvingas jag hela tiden kalkylera med att den plötsligt inte kommer att starta, vilket både lägger sordin och begränsar nyttjandet. Hur länge vi kommer att få dras med denna ovetskap är också höjt i dunkel.
Information har alltid varit en källa till makt på samma sätt som avsaknad av den har varit en källa till osäkerhet och ilska. Att Saab inte lyckades få fram ett svar under de fem dagar som var kvar till pressläggning av detta nummer kan jag inte annat än att se som ytterst märkligt.
På grund av bristande information skapas inte bara tidigare nämnda osäkerhet och ilska, utan även en grogrund för spekulation. Detta i sin tur kan få oproportionerligt stora dimensioner då en enskild person i dagsläget har flera effektiva kanaler att nå den stora massan genom, vilka i sin tur spekulerar vidare.
Bilproblemet i sig kan vi leva med, så länge vi vet att det finns en lösning runt hörnet. Av de modeller som lanseras på marknaden är få felfria från början. Detta är inget som är unikt för Saab. Det som däremot gör att denna historia sticker ut är att felet belysts från fel ände. Ingen information rörande redaktionens Saab 9-5 har behandlat några elektroniska problem.
Den enda återkallelelsen som kommit har rört krockkudden på förarsidan, vilken snabbt och smärtfritt byttes ut av verkstaden.
Företag som tagit skada av ett dåligt informationsflöde finns det många exempel på. Vem minns inte soppan kring Mercedes A-klass i slutet på 90-talet? Jag säger inte att problemen med vår bil tillnärmelsevis är lika allvarliga, men hanteringen av kunden – Sveriges största biltidning – är i detta fall anmärkningsvärt dålig.
Som granskande organ i bilbranschen ägnar vi oss inte åt spekulationer, vilket gör att vi kommer att återkomma i ärendet. Förhoppningsvis med en lösning från Saab i bagaget. För jag hoppas innerligt att de har en på gång.
NIKLAS CARLE
Redaktionschef Vi Bilägare
niklas.carle@vibilagare.se
Läs mer om långteststallet och problemen för nya Saab 9-5 i Vi Bilägare nummer 1/2011, tidningen finns i butik från 25 januari.
» Läs mer om Vi Bilägares nya långteststall i nummer 1/2011. I år ska Dacia Duster, Ford C-Max, Opel Meriva, Saab 9-5 och Volvo V60 testas under minst 4 000 mil.
» Läs dessutom första testrapporten om problemen nya Saab 9-5 råkat ut för.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag blir inte förvånad, det är ju en Saab.
Saab har tyvärr aldrig haft något bar rykte och jag säger tyvärr för visst vore det kul om ett företag bra för Sverige lyckades?
En släkings nyare Saab har haft massor skumma, allvarliga fel plus att rosten kommer.
En kollegas Saab var slut på flera sätt etfer 10 000 mil och det var inga små, billiga saker att reparera bara för att ta två exempel.
Kan det möjligen vara så att både felet och tystnaden från Saab, ingår i en streetsmart strategi? Om Saab säljer så få bilar som möjligt innan likvidering, så har minsta möjliga antal av bidragsslantarna gått till förlustbilar. (Sen är det upp till var och en, att spekulera i vart de sparade pengarna hamnar.)
Tråkig läsning för de drabbade.
Ang. Sunes bror kommentar;
Att slakta ett märke utifrån 2 exempel är endast naivt.
Har självt ägt SAAB som rullade problemfritt under många mil.
Hittar fortfarande ingen annan begagnad bil på marknaden som erbjuder samma komfort och säkerhet till det löjligt låga priset som 9-5 står i idag.
Sen att SAAB under många år blivit misshandlat av GM och släpper en ny modell som ligger helt ur tiden är beklagligt.
Jag är Saab-ägare, och att jag fortfarande är det beror på att jag uppskattar säkerheten, komforten och "saab-påhittigheten". Ingen av de saabar jag har haft har varit helt felfri, men min nuvarande 9-3 -07 med 12.000 mil på mätaren har hittills varit det. Dessutom gillar jag att hålla mig utanför mittfåran i mellanmjölkens land.
Vad vill ni att man ska kommentera? Ni bjuder bara in muppar och troll att skriva dumheter.
Måste vara pinsamt att få knuffa i land en ny bil för 344 000:-
Erika: Jag tog två exempel angående Saab 9-5. Har fler exempel men det gäller främst äldre än 9-5.
Saab har aldrig klassats som vidare bra i t ex ryktet eller enligt SBP. Inte har de heller varit någon stor förebild i säkerhet, den första Saaben som var inponerande säker på sin tid var 9000. Då hade Volvo byggt säkra bilar länge av dessutom mkt högre kvalitet.
Saab har alltid varit ett meninglöst märke, finns mycket bättre bilar till ett lägre pris. Precis så är det även med Volvo idag.
Jag har både kört Volvo, Saab och Toyota. Inget av de märkena passar idag men Toyotan var favoriten, snål och gick aldrig sönder.
Tråkigt för Saab.. Och mycket dåligt av dem att inte kunna lämna ett svar på 5 arbetsdagar. Det är kanske inte så viktigt för dem att nya 9-5 får en bra start..?!?! Bilen är snygg och rymlig men ett gott kundbemötande och smabba klara besked är av yttersta vikt. Särskilt då det gäller driftsäkerhet av den här typen, att bilen inte ens startar. Väntar med spänning på fortsättningen.
Har haft ett antal SAAB som tjänstebil (9-3 och 9-5).
Inte en enda utan att jag fått ta till bärgare till verkstad pga av el-fel.
Det är bla för kvaliteten jag nu övergivit SAAB till förmån för VW. När man inte kan lita på att bilen startar så kan man inte ha den som tjänstebil.
Sunes bror: I en omfattande jämförelse av tillförlitligheten hos bilar med upp till 100 000 km på mätaren, som gjordes av tyska ADAC, hamnade Saab i översta toppskiktet, före bl a de inhemska tyska märkena. Saab är betydligt bättre än sitt rykte! Se länken för detaljer.
http://www.saabsunited.com/2010/08/saab-reliability-ratings-from-germany.html
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.