Nästa artikel
Långtestrapport: Toyota Auris
Långtest

Långtestrapport: Toyota Auris

Publicerad 26 januari 2015
Nu är 2014 års långtest avslutat och summerat. Efter drygt 17 000 mil kan vi nu presentera verklig förbrukning, kostnader och åsikter om de fem bilar som redaktionen ägt under ett år. I dag: Toyota Auris.
Auris är testets smidigaste och mest lättkörda bil tack vare det närmast perfekt arbetande hybridsystemet. Plus får Toyotan även för driftskvaliteten, den är långtestets enda helt felfria bil. En plump är att drivlinan inte alls är så snål som man kan förvänta sig och ett annat minus är att bilen inte får dra släp.
 

Testförarnas kommentarer:

Niklas Carle
– En klimatsmart brukskombi med avancerad finteknik dold under ett bruksmässigt skal. Det gillar jag hos en vardagsbil!

Calle Carlquist
– Smidigheten själv, men irriterande småsaker drar ned betyget. Låg maxlast och att släp inte tillåts ger heller inga pluspoäng.

Fredrik Diits Vikström
– Bekväm och rymlig mjukis som sporrar till snålkörning. Får tyvärr inte dra släp och saknar senaste säkerhetstekniken.

Erik Rönnblom
– Skulle vara mitt förstaval, om den bara fått ha krok. Auris är smidig, snål, förnuftig och har den kvalitet jag saknar hos Octavia.  

Mikael Schultz
– Det smarta hybridsystemet imponerar, liksom driftskvaliteten. Minus för hög överförbrukning och att den inte får ha krok. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Auris?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 HSD Active

3 564 mil

Pris, kr: 233 070
Förbrukning, l/100: km5,2
Bränslekostnad/mil, kr: 7:55
Värdeminskning/mil, kr: 25:81
Värdeminskning procent: 39
Servicekostnad/mil: 1:82
Seviceintervall mil/år: 1 500/1
Faktisk milkostnad, kr: 39:98
Vägd milkostnad(jämförsiffra beräknad på 4 000 mil): 36:52

Plus:
Smidig hybrid-drivlina, hög driftskvalitet, sporrar till snålkörning, behaglig fjädringskomfort, snål i stadsmiljö, lättkörd som få, hög detaljkvalitet.

Minus:
Hög överförbrukning, saknar moderna säkerhetssystem, får inte dra släp, låg maxlast, bristfälligt rostskydd, ”remjohan-känsla” vid gaspådrag, vek bakvagn, gammaldags instrumentlayout.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-26 12:29
hultarn

Ibland blir man inte klok på vad biltestarna vill ha, ofta klagas det på de nya instrumenteringarna, men här är det tvärtom: minus för "gammaldags instrumentlayout".
Är det detsamma som en enkel och lätthanterlig layout? För lite gadgets? Vad är problemet?

#2 • Uppdaterat: 2015-01-26 12:31
Simon no1

Att den skulle vara krångelfri var förväntat, att man anser att en kombi i golfklassen har hög överförbrukning då den har rullat hela testet på 0,52 är väl nästan pinsamt, när Peugeot 308 som inte ens är en kombi drar 0,67 !!! Trots det skrivs inget om någon hög förbrukning !!!

Detta är testets snålaste bil och alla ägare av en hybrid vet att man måste lägga om körsätt, så trots vinterkörning och testkörning så hamnar man efter ca.3500 mil precis över halvlitern, jag tycker det är imponerande att det bara är möjligt....

Förövrigt var väl testarnas kommentarer vad man förväntat sig, jag körde den ju själv under en månad och gillade den skarpt

Bjuder på en av amatörfilmerna jag hann göra :)

https://www.youtube.com/watch?v=zb8OnvY77PE

#3 • Uppdaterat: 2015-01-26 12:39
Flamme

Det är väl självklart att man inte jämför päron och äpplen. 308:an är väl ingen hybrid?

#4 • Uppdaterat: 2015-01-26 12:45
Simon no1

@ Flamme, om man snackar om att en bil har en överförbrukning så får man ju inte precis intrycket att den är snålast i testet, varför gnälla på en kombi i golfklassen som rullat över 3000 mil på 0,52 ???

Den förbrukningen borde väl vara ett plus :)

#5 • Uppdaterat: 2015-01-26 12:47
Peter i Sydney

Verkar otroligt trevlig. Synd att den inte säljs här i Australien. Men jag förstår varför när jag ser priset. Den är ca. 50.000:- spänn för dyr för att vara säljbar här. Inte ens en RAV 4 kostar så mycket här.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-26 13:02
Rutger Jönåker

Reagerar mest på att 4 av 5 biltestare klagar på att den inte får dra släp, eller ha krok och sätter det som ett minus för bilen! Men det visste ni väl när ni köpte bilen! Det hade visserligen varit bra om den hade fått dra släp, men nu är det såhär och man vet det redan innan köpet. Har man behov av att dra släp köper man väl en bensin eller diesel av Auris istället! Auris är den enda driftsäkra bilen i 2014-års långtest - helt felfri! Det är något jag värdesätter! Men jag hade valt en bensindriven och kommit billigare undan. ;-)

Jag har provkört en Auris 1.6 kombi och tyckte bilen var trevlig, men motorn lite för slö för min smak. Synd att Toyota inte erbjuder den i GTI-tappning... 1.6T hade räckt och jag hade varit intresserad!

#7 • Uppdaterat: 2015-01-26 13:08
Flamme

@Simon Vi talar alltså om en bil som är konstruerad för att och har som största försäljningsargument att den ska vara bränslesnål. Angiven förbrukning 0,4 l/mil blandad körning. Om det sen som i testet visar sig att den verkliga förbrukningen är 0,52 l/mil, dvs 30% mer, då skulle jag känna mig blåst som köpare och personligen tycker och det är en hög siffra.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-26 13:12
hultarn

Simon: självklart är hög överförbrukning en viktig punkt, bilen säljs ju med vissa löften som inte alls innehålls. Det är ju knappast kul att betala extra högt pris i tro att man ska köra billigt.
0,52 för en bil som är oduglig som dragare är inte billigt.

308:ans förbrukning skrevs det visst om "testets högsta förbrukning". Fast, den hade väl samtidigt den mest ärliga siffran...

#9 • Uppdaterat: 2015-01-26 13:40
Pi

Har provkört denna bil och den verkade helt OK. Men - är den lika "underdimensionerad" i fjädringen bak som den Corolla Kombi -03 som jag en gång ägt så är det inte så kul - speciellt när man åker 4 personer och har bagaget fullt - eller ännu värre när man hängde på en relativt tung släpvagn/husvagn (dock inte aktuellt på HSD-versionen av denna bil). Dessutom hade Corollan mycket mindre maxlast än t ex den Focus Kombi -07 som jag köpte efter Corollan och jag måste säga att Focusen formligen utklassade Corollan när det gällde köregenskaper - både med lätt last och tung last. Men nu var ju inte detta nån Corolla så förhoppningsvis är denna bättre - även om jag blir lite oroad när jag finner att maxlasten är låga 340 kg (ungefär som Corollan - vilket den inte ens klarade tycker jag) - jämförelsevis så fick man lasta 540 kg i Focusen och det märktes när man drog husvagn...
Men visst - behöver man inte lasta tungt så tycker också jag att denna bil var trevlig och rimligt bränslesnål för att vara en bensindriven bil. Men tänk om den varit en laddhybrid istället till inte alltför hög merkostnad...
PS: Dessutom fungerade faktiskt Fokusen alldeles utomförträffligt - inte en enda reparation på ca: 10.000 mil och 4,5 år. Det mäktade inte Toyotan trots att jag bara körde 7500 mil med den.

#a • Uppdaterat: 2015-01-26 14:13
hultarn

Pi: man ska bara köra Toyota 4000 mil, då håller de ihop... ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.