Golf Alltrack är komfortabel och trivs på långturen.
Volkswagen Golf Alltrack är komfortabel och lätt att trivas med. Men den tuffaste konkurrensen kommer från de egna leden.
Volkswagen Golf finns i år för första gången i Alltrack-utförande. På folkvagnsspråk betyder det kombikaross, fyrhjulsdrift från svenska Haldex, grövre stötfångare samt ordentliga skärmbreddare och tröskellister i svart plast. För att matcha det bruksiga utseendet ökas även markfrigången, i detta fall med 20 millimeter.
Den vanliga kombiversionen av Volkswagen Golf är redan från början en bil med fina köregenskaper och en praktisk samt välplanerad kupé. I Golf Alltrack har detta förvaltats väl och det som främst tillförts är en mjukare och bekvämare fjädringskomfort, något som gör denna Golf till en trivsam kamrat på långfärden. Framstolarna är bekväma och baksätet är lagom rymligt för två vuxna eller tre barn. En miss där är möjligtvis att det bara finns en USB-port att tillgå när det börjar bli ont om ström i telefonen. USB-anslutningen sitter även knepigt placerad bakom en lucka framför växelspaken.
Liksom standard-Golfen dras Alltrack med ett påtagligt buller i kupén i hastigheter över 60 km/tim.
Går du till Volkswagens konfigurator av Golf på tillverkarens hemsida går det just nu bara att välja en bensindriven turbomotor med 180 hästkrafter eller en dieseldriven variant med 184 hästkrafter till Alltrack. Det enda växellådsalternativet är en sexstegad DSG-automat. Bilen vi provkörde var utrustad med dieselmotorn, som visade sig vara ett riktigt kraftpaket när vi provkörde den i plattformssyskonet Skoda Octavia Scout. Detta var också fallet i denna folkvagn. Motorljudet är dovt och påtagligt i kupén vid tomgång men blir mindre markant när färden kommit igång.
Den sexstegade DSG-lådan portionerar klanderfritt ut vridmomentet på 380 Nm under hela accelerationen och den mellanstora kombin känns snudd på övermotoriserad. Om DSG-lådan i Golf Alltrack förtjänar ros under normal färd ska den dock har ris för sin ryckighet i parkeringssituationer. Den är lite väl på hugget och rycker gärna iväg när du vill finjustera placeringen i p-rutan.
På säkerhetssidan har Alltrack autobroms som fungerar under 30 km/tim samt kollisionsvarnare och adaptiv farthållare i standardutförande. Utöver det får alla Golf Alltrack Volkswagens system som bromsar bilen till stillastående efter en kollision för att förhindra att bilen rullar vidare in i en värre olycka.
Grundpriset för Golf Alltrack med bensinmotor är 269 900 kronor och dieselbilen kostar 291 900 kr. Det kan jämföras med Skoda Octavia Scout som kostar från 261 000 kronor med manuell växellåda och en dieselmotor med 34 hästkrafter färre.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Alltrack?
Den vanliga kombiversionen av Volkswagen Golf är redan från början en bil med fina köregenskaper och en praktisk samt välplanerad kupé. I Golf Alltrack har detta förvaltats väl och det som främst tillförts är en mjukare och bekvämare fjädringskomfort, något som gör denna Golf till en trivsam kamrat på långfärden. Framstolarna är bekväma och baksätet är lagom rymligt för två vuxna eller tre barn. En miss där är möjligtvis att det bara finns en USB-port att tillgå när det börjar bli ont om ström i telefonen. USB-anslutningen sitter även knepigt placerad bakom en lucka framför växelspaken.
Liksom standard-Golfen dras Alltrack med ett påtagligt buller i kupén i hastigheter över 60 km/tim.
Går du till Volkswagens konfigurator av Golf på tillverkarens hemsida går det just nu bara att välja en bensindriven turbomotor med 180 hästkrafter eller en dieseldriven variant med 184 hästkrafter till Alltrack. Det enda växellådsalternativet är en sexstegad DSG-automat. Bilen vi provkörde var utrustad med dieselmotorn, som visade sig vara ett riktigt kraftpaket när vi provkörde den i plattformssyskonet Skoda Octavia Scout. Detta var också fallet i denna folkvagn. Motorljudet är dovt och påtagligt i kupén vid tomgång men blir mindre markant när färden kommit igång.
Den sexstegade DSG-lådan portionerar klanderfritt ut vridmomentet på 380 Nm under hela accelerationen och den mellanstora kombin känns snudd på övermotoriserad. Om DSG-lådan i Golf Alltrack förtjänar ros under normal färd ska den dock har ris för sin ryckighet i parkeringssituationer. Den är lite väl på hugget och rycker gärna iväg när du vill finjustera placeringen i p-rutan.
På säkerhetssidan har Alltrack autobroms som fungerar under 30 km/tim samt kollisionsvarnare och adaptiv farthållare i standardutförande. Utöver det får alla Golf Alltrack Volkswagens system som bromsar bilen till stillastående efter en kollision för att förhindra att bilen rullar vidare in i en värre olycka.
Grundpriset för Golf Alltrack med bensinmotor är 269 900 kronor och dieselbilen kostar 291 900 kr. Det kan jämföras med Skoda Octavia Scout som kostar från 261 000 kronor med manuell växellåda och en dieselmotor med 34 hästkrafter färre.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Alltrack?
FAKTA VW Golf Alltrack 2,0 tdi 4motion
PRIS, FRÅN KR: 291 900.
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 456/B 180/H 152.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 584.
MOTOR: Tvärställd 4-cyl dieselmotor. Volym 1 968 cm3. Dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Enkelturbo. Max effekt 184 hk vid 3 500–4 000 v/min och max vridmoment 380 Nm vid 1 750–3 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad automat. Fyrhjusdrift.
PRESTANDA: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Seat Leon ST X-Perience, Skoda Octavia Scout, Volvo V60 CC, Subaru Outback.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns väl snart ingen anledning att köpa VW när Skoda har likvärdiga konkurrenter till ett lägre pris och vill man lyxa till det lite så sneglar man väl snarare på Audi då.
Att motorjournalister aldrig tycks lära sig att köra sakta med en DSG-låda! Det har blivit ett mantra på ViB att alltid påpeka detta.
Jag har kört DSG-bilar under typ 7-8 års tid och ser inga som helst problem med att köra sakta in i en P-ruta eller för all del backa, men det är kanske jag det... Då är faktiskt S60:n mer på hugget när man skall backa, då är det att justera farten med bromsen istället!
Jaja, vi äro alla olika!
Måste vara första testen jag läst där man gnäller på att bilen bara har EN USB port.
Handen på hjärtat, varför skulle inte en vanlig Golf funka lika bra för minst 99% av alla som är inne på att köpa en? Denna version drar bara extra bränsle och tillför inte något för den vardagliga bilisten som jag avser med dessa nyss nämnda 99%.
Skoda låg på topp-10 i en engelsk undersökning hur bra kvalitet bilarna hade. VW låg på en mindre smickrande 17:e plats. Skall man betala nästan 300 papp för denna Golf tror jag säkert man kommer att titta på andra bilmärken och modeller. Men visst, som jag sade i mitt andra inlägg, klarar man sig utan fyrhjulsdrift och annat onödigt som inte finns på den vanliga Golf modellen så kommer man undan minst 80.000 kr billigare. Svårt att hämta in de pengarna i slutändan.
Detta är en bil som man bara kan ta med sig ca 60 kg bagage
när man har med 4 vuxna passagerare USELT
Undrar om VW upplyser detta till sina kunder?
http://www.thevasstech.com/volkswagen-skoda-rate-customer-satisfaction/
Skoda VW tar mycket från samma hylla,men
Skoda ligger konstigt nog ofta aningen bättre till.
Kanske är det att VW ofta har nyare och mer oprövade "hylldelar" då.
Ganska ointressant att som Vibilägare jämföra en Golf 184 hk med en Octavia 150 hk...jämför med Octavia 184 hk så skiljer det *endast* 2000 kr. Man ska ej jämföra äpplen och päron ;-)
Vad gäller hur mycket last man får ta med sig så skiljer det ju beroende på hur mycket utrustning man väljer att köpa/lägga till.
Tjänstevikten höjs med mer utrustning(glastak mm) och eftersom totalvikten inte ändras så minskar ju bilens möjliga maxlast. Detta faktum gäller väl för alla bilar och är inte synonymt för just VW.
Det är knappast endast VW som bör/ska upplysa köparna om detta faktum.
http://m.whatcar.com/car-news/2014-jd-power-survey-volkswagen-big-winner/1296353
Lexus & Octavia ligger "sida vid sida" flera år.
Så nog "vinner"VW lite gentemot Skoda & Lexus med en bättre bil,även då med en helt annan prislapp än den sistnämnda..
Rörigt,javisst!
;-)
"...ett påtagligt buller i kupén i hastigheter över 60 km/tim."
En bil för 300.000 kan inte ´unna sig´ denna egenskap. Det ska vara TYST i kupén för så mycket pengar. För drygt 300tusen får man en Mercedes C-klass, och då kan man prata om åkkomfort.
Sen instämmer jag med @EnannanRobban, motorjournalister har nog fått blyfot efter så många år av sportig körning och häftiga accelerationer... medan det är inget problem alls att krypköra med en DGS... bara man är tillräckligt känslig (= har finmotorik) i högerfoten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.