Nästa artikel
Provkörning: Skoda Octavia Scout
Provkörning

Provkörning: Skoda Octavia Scout

Publicerad 18 september 2014 (uppdaterad 19 september 2014)
Nya Skoda Octavia finns nu i tilltuffat och dragvilligt Scout-utförande.
Senaste versionen av Skoda Octavia Scout skyr inte dåliga vägar. Med rätt drivlina är den även en riktig tungdragare.


Om du går i tankar kring att köpa en ny lagom stor och praktisk bil är Skoda Octavia Combi ett alternativ. Det är en vettig bil i de vettiga bilarnas klass tillsammans med vagnar som Golf Sportback, Toyota Auris Touring Sports och Peugeot 308 SW.

För cirka 6 000 kronor mer än vad motsvarande vanliga Octavia Combi kostar får du Scout-versionen av bilen. Precis som tidigare innebär det permanent fyrhjulsdrift från Haldex, högre markfrigång samt karossdetaljer som utstrålar att här är en bil som tål tuffa tag. Drivningen må vara samma som i Skoda Octavia 4x4 men med 33 millimeter högre markfrigång, ordentliga skyddslister på dörrarna och starka dieslar håller Skoda Octavia Scout i stort vad utseendet lovar.

Skoda Octavia Scout har bara ett bensinalternativ. Det är en turbomotor på 1,8 liter med 180 hk och sexstegad DSG-växellåda. Dieselmotorerna är 150 respektive 184 hästkrafter starka. De som väljer den förstnämnda får nöja sig med sexväxlad manuell låda medan den starkare motorn parats med en DSG-växellåda. Vid blandad körning drar dieslarna cirka 5,1 l/100 km. Bilen jag rattade under provkörningen var den starkare dieseln. I stadstrafik, främst under kökörning, upplevdes motorn tillsammans med DSG-lådan som något ryckig.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Scout?

Skoda Octavia Scout TDI CR DPF 184 hk Green tec

Pris, från kr: 284 100.

Modell: Femdörrars kombi.

Säljstart: Nu.

Mått, cm: L 468/B 181/H 153.

Tjänstevikt, kg: 1 559.

Släpvagnsvikt, kg: 1 800.

Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo, 1 968 cm3, 184 hk vid 3 500–4 000 v/min, 380 Nm vid 1 750–3 000 v/min.

Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, sexstegad dubbelkopplingslåda.

Prestanda: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,8 s.

Deklarerad Förbrukning: 5,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 132 g/km.

Konkurrenter: Volvo XC70, Subaru Outback, VW Passat Alltrack.



Vad nytt?

Starkare och snålare än tidigare Scout.

För vem?

Den prestigelöse häst-, husvagns- eller båtägaren.



Plus:

Komfortabel, går bra på dålig väg, får dra tungt.

Minus:

Ryckig i stadstrafik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-18 17:16
Simon no1

När man läste rubriken förväntade jag mig 2200-2500 kg dragvikt, 1800 kg är väl inget märkvärdigt ?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-18 19:47
quattron

Jag har provat 184hk dieseln, den går otroligt fint. Otroligt rapp tillsammans med DSG-lådan. Dessutom helt olikt tidigare Skoda jag provat tidigare går den tyst o fint utan irriterande vägljud även om vägen är svenskt dålig. Instrument och allt annat får toppbetyg, utom standardstolarnas inställningsmöjligheter och styrningen som jag uppfattade vevig och inexakt. Stolarna avhjälps till viss del med elstolar som går att ställa in på fler sätt, men styrningen får man snällt vänja sig vid, och det kan man säkert göra. Jag har aldrig tidigare varit lockad av Skoda(utom möjligen RS) men denna var fin och jag är säker på att de kommer att sälja många sådana på svenska marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-18 21:52
Peter E

Beroende på motor så får den dra mellan 1600-2000 kg.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-02 19:42
ur quattro

Har nu ägt min Scout 2,0 tdi 2011 i ett halvår snart, den är stadig och tyst, bra vrid i den 140 hk dieselmotorn. Rymlig trots ganska små yttermått, drar hyggligt med släp 1600kg bromsat, 650 obromsat.
Vi har även en Audi A6 3,0 tdi 2014 i familjen och jag tycker inte den går märkbart tystare trots V6an.
Men Prisskilnaden talar helt klart till Scoutens fördel. gen 4 Haldexkoppling som sitter i denna Scout känns nästan som quattrosystemet, men pålitligheten för Haldex kommer inte i närheten tror jag.
Om man vill ha en förhöjd kaross som är perfekt i svenskt Norrlandsföre välj Scouten.
Jag har kört 5 generationer Audi quattro (inkl. ur quattro) sen 90 talet så jag tycker att jag har fin erfarenhet av 4x4.
Slutligen så kör jag gen. 5 Haldex i firmabilen (caddy)den är klart försämrad jämfört med gen 4 inte lika snabb. alltså mer framhjuls spinn.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-10 09:57
Frezno

Någon som lyckats komma ner i den angivna förbrukningen?
0,56l/mil stadstrafik. Tycker det är svårt att komma ner till 0,6l/mil vid lugn landsväg

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.