Nästa artikel
Provkörning: Volvo V60 Cross Country 2015
Provkörning

Provkörning: Volvo V60 Cross Country 2015

Publicerad 2 juli 2015
V60 Cross Country, snart en vanlig syn?
Volvo tar till ett beprövat recept – höjd markfrigång och extra plastdetaljer på karossen – och ur fabriken kommer nya V60 Cross Country. Vi provkör och finner fin komfort och en motormiss.
Bilen som vi hämtar vid Torslandaverkens grindar kommer i en skärnings-punkt för Volvo. XC90 är sprillans ny och i sinom tid ska alla större Volvobilar baseras på samma grundteknik, det vill säga den plattform som Volvo utvecklat sedan skilsmässan från Ford 2010. Men att ersätta alla modeller tar ett par år och till dess får Volvo hålla sig till tåls med de äldre bilarna och ta till enkla medel för att fräscha upp modellutbudet.
 
V60 Cross Country är ett exempel på det. Karossen är väl bekant vid det här laget. Genom att hämta chassikomponenter från XC70, höja frigången med 6,5 centimeter (varav två centimeter är däckens förtjänst) och pynta utsidan med bruksiga plastdetaljer har Volvo tagit fram en lite mer fältmässig version.

20150107151040.jpg?itok=hMqDM95L
 
De där centimetrarna märks på väg norrut över Hisingen. Föraren sitter tydligt högre jämfört med vanliga V60 och det gör en hel del för körupplevelsen. Jobbet bakom ratten känns mer avspänt och det är lättare att överblicka trafiken, vilket bidrar till en känsla av extra trygghet. Givetvis är också insteget smidigare.
 
Vid Stenungsund svänger vi in på slingriga småvägar och låter chassit bekänna färg. Böjarna är skarpa men bilen ligger näst intill plant på vägen utan att kränga nämnvärt. Volvos chassitekniker har gjort Cross Country mjukare än V60 men inte så mjuk som XC70 och det är en kompromiss som gör bilen både körglad och bekväm. Den längre fjädringsvägen gör sitt och det ska till skarpa vägskarvar för att störa den sköna framfarten. Styrningen är direkt och förmedlar bra känsla.

20150107151104.jpg?itok=oWa-d9NL
 
Ute på E6 blir en annan av bilens förtjänster tydlig: tystnaden i kupén. Framför allt är vägbullret bra dämpat och en bidragande faktor är däcken med högre profil som också hjälper till att filtrera bort ojämnheter samt skyddar mot fälgskador. Dessutom är stolarna ursköna och håller föraren stadigt på plats när det svänger.
 
Lika imponerade blir vi inte av motorn i provbilen, den gamla och utgående dieselfemman, som tråkigt nog är det enda motoralternativet som kan kombineras med fyrhjulsdrift. Volvo har gjort det enkelt för sig och mer eller mindre lyft över drivlinan från XC70 istället för att anpassa den nya fyrcylindriga motorfamiljen för fyrhjulsdrift.
– Vi är en liten tillverkare och orkar inte göra allt på samma gång, förklarar Stefan Inerfeldt, kommersiell projektledare.
 
Visserligen är gammelmotorn stark och ljudet tilltalar säkert en del bilköpare, men jämfört med de nyutvecklade kraftkällorna känns den just gammal. Volvos nya dieslar är betydligt mer sofistikerade, vibrerar och knattrar mindre, har bredare register, drar mera villigt och slukar heller inte lika mycket bränsle.
 
Nya D3 (150 hk) ger bra vardagsprestanda och nya D4 (190 hk) är råstark, men båda är som sagt begränsade till framhjulsdrift. Förvirrande nog kallas också den gamla motorn D4. Risk för förväxling! Till de nya motorerna finns en åttastegad automatlåda som fungerar oerhört smidigt och växlar nästan omärkligt.

20150107151134.jpg?itok=J773wnrn
 
Innan tillbakaresan styr vi in mot skogarna utanför Lysekil och snart står vi nedanför en rejält knögglig och lerig skogsbacke. Här kommer fyrhjulsdriften från Haldex väl till pass. Normalt driver bilen på framhjulen men om hjulen slirar kan 50 procent av drivkraften omfördelas till bakaxeln. Uppför backen fungerar systemet bra och den extra frigången gör att underredet inte skrapar i marken. Däremot är bilen inte byggd för mer avancerade utflykter i terrängen.
 
V60 är heller inte byggd för att vara den mest rymliga kombin. Design har prioriterats framför utrymme och det märks både i baksätet och i skuffen.
På minuskontot noterar vi att bakåtsikten är begränsad, att det inte finns någon reservhjulsbalja, att lastutrymmet saknar krokar och att parkeringshjälp inte finns att välja eftersom bilens kofångare inte har de nödvändiga sensorerna.

20150107151157.jpg?itok=bdWNc3ac
 
Däremot förtjänar bilen ett stort plustecken för den höga säkerhetsnivån och tekniken som bromsar automatiskt vid förestående olyckor.
 
Påslaget för Cross Country är 15 000 kronor och priserna börjar från 320 000 kronor. Listpriset för provbilen är 363 900 kronor och det är faktiskt fem tusenlappar dyrare än storebror XC70 i motsvarande utförande. Den som vill ha större utrymmen får alltså mer bil för mindre pengar. Erbjudandet ”Business Edition” sänker dock prislappen med 20 000 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?
FAKTA Volvo V60 Cross Country D4 AWD

PRIS, FRÅN KR: 363 900 (Business Edition: 343 900).
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Augusti.
MÅTT, CM: L 464/B 187/H 155.
MARKFRIGÅNG, CM: 20.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 836.
MAX DRAGVIKT, KG: 1 900.
MOTOR: Femcylindrig turbodiesel, volym 2 400 cm3, max effekt 190 hk vid 4 000 v/min, max vridmoment 420 Nm vid 1 500–3 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, sexstegad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,7 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 149 g/km.
KONKURRENTER: Audi A4 Allroad, Volkswagen Golf Alltrack, Skoda Octavia Scout med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-02 11:43
N-iklas

Vad är orsaken till att ingen någon gång kritiserat knapparna på mittkonsolen?
De är ju en mardröm.
Orsaken är förstås att när de är så små och hopklämda på så liten yta så syns de inte så bra och därför är det ingen som blir störd av dem...
Man kan ju undra vad sådana människor tror att knappar är till för?
Dekoration?

#2 • Uppdaterat: 2015-07-02 11:54
Reverend Benny

Vissa verkar gilla knappar mer än en städad snyggt designad interiör/instrumentbräda.
Fast måste ändå säga att Volvo ändå lyckats rätt bra med design interiört. Visst känns det som lite för mkt knappar men det finns ju många andra tillverkare som har betydligt sämre design och drabbats av knapphysteri.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-02 12:04
hultarn

Kan bara hålla med om mittkonsollen, typisk designjippo med ett odugligt fack som är svårt att nå. Massor av pillesmå knappar som är svåra att särskilja.

Dock ett plus för klimatkontrollerna som är lätta att nå.

Placeringen av luftutsläppen i mitten ser ut att vara en nödlösning då de sitter helt olika. "visstifasen, vi ska ju ha in en display också, vi får flytta ena utsläppet. Nånstans."

Att Volvo inte erbjuder annat än 2WD (förutom med en gammal diesel..) ger lite Matra Rancho-känsla. Lite högre fjädring och plastbitar gör ingen offroad.

#4 • Uppdaterat: 2015-07-02 12:54
Roy J

Den kanske inte är så tokig som den först verkade. Bil på styltor kan ju verka dumt, men det är ändå ganska måttligt och ger bättre överblick, bättre insteg och rimligen även lite bättre ljus. Och naturligtvis bättre markfrigång, vilket väl inte behövs så ofta om ens någonsin. Bättre inre takhöjd får man dock inte med denna hopsnickrade lösning.
Man brukar tala om rostfällor när det gäller skyddslister - vad ska man då säga om allt löjligt plastpåhäng som hör till biltypen? Jag tänker speciellt på hjulhuskanterna.
När nu Volvo gått över till elektronisk bildskärm istället för felplacerade varv- och hastighetsmätare (som somliga tillverkare fortfarande envisas med utan att kunna motivera) så är det riktigt bra på den punkten.
Men de hopgyttrade plutteknapparna är ju bara löjligt och urbota dumt! Somliga klagar på Opel Insignia, men är det här bättre?
Och kvar finns de usla sidofönstren, där utsikt offrats på modetrendens altare.
Såna här dumheter stör mig på en i övrigt så genomarbetad bil.

#5 • Uppdaterat: 2015-07-02 13:26
EnannanRobban

Då skall vi komma med recension från verkliga livet, gällande alla dessa j-a knappar i en V60... (okej, jag åker S60, men ändå...)

...inga problem, de sex knapparna som jag använder på panelen sitter föredömligt i utkanten av jyttret;
Radio - telefon - media - My Car på övre raden
ECO+ och S/S-knappen på nedre raden.
Jepp, resten är gimmick och används inte av mig i alla fall.
Värme, volymkontroll och sätesvärme sitter i de stora rattarna och resten sköts via reglagen på ratten!

Fack och avlastningsytor? Håller med, saknas lite. Finns två små dörrfack, det suspekta bakom panelen samt vid mugghållarna, under armstödet och i fickan framför stolen.

I övrigt gillar jag komforten, sikten och att inte sitta på marken med V60CC, men kan inte säga att den är snygg, speciellt inte med instegshjulen som ser snodda ut från någon av parkförvaltningens traktorer...

#6 • Uppdaterat: 2015-07-02 20:45
L West

Sigge - Kanske lite av märkesfanatism? ;)

#7 • Uppdaterat: 2015-07-02 22:51
Tvärnit

Jag tycker att Volvo suvena är de som ser bäst ut.
De är befriade ifrån de mer eller mindre konstnärliga veck efter sidorna som så är i ropet idag.
Jag ogillar starkt konceptet SUV x Coupe men Volvo får till det på ett smakfullt sätt så att hela blir en helhet och inte som en coupe lastad på en trailer.
Invändigt så ger den en skandinavisk prägel med träet och designen som skjuter ut istället för att suga in ljus det finns samtidigt också lite drag åt det amerikanska vilket är ett plus, man blir glad till sinnet.
Layouten är samlad och jag har svårt att se vad som skulle sitta i konsolen om inte knappsatsen, fördelen med att den sitter där är att de inte sitter överallt och en dyr bil ska ha lite extra att pilla på.
Avsaknaden av en parkeringshjälp är inte bra alls med tanke på att merparten fordon kommer att tillbringa största delen av sin cykel i städer och jag har förstått det att parkeringshjälpen är väl den prylen av alla nya påfund som folk verkligen uppskattar.

#8 • Uppdaterat: 2015-07-02 23:04
quattron

Jag har nu kört Volvo V60 D4AWD i 15000mil, är inne på min andra av 2015 års modell, den förra var 2013. Detta med knapparna på mittkonsollen har jag aldrig stört mej på. Precis som Enannanrobban skriver så är det i huvudsak de översta man använder, dessa styr man enkelt från ratten likaväl. Under dem de förträffliga sifferknapparna om man vill slå telefonnummer e.dyl manuellt. Perfekt när man jobbar i bilen varenda dag. Detta har många bilar i form av knappar på pekskärmar istället men "rediga" knappar tycker jag känns bättre. Men allt detta är en vanesak och smaken är som baken. Jag tycker det är en snygg mittkonsoll till skillnad från en del andra tidigare här nämnda bilmärke.

#9 • Uppdaterat: 2015-07-03 12:31
quattron

Om Aisin Warner ägs av Toyota så stämmer det, annars är det kanske så att även Toyota köper sin typ av lådor från denna producent.

#a • Uppdaterat: 2015-07-03 12:47
saabnisse

Nej quattron, det är ett Toyotaföretag:
Aisin Seiki
Företag
Aktiekurs: 7259 (TYO) 5 240 JPY +40,00 (+0,77 %)
3 juli 15:00 GMT+9 - Ansvarsfriskrivning
VD: Fumio Fujimori
Huvudkontor: KARIYA-SHI, ACH, Japan
Grundare: Kiichiro Toyoda
Grundades: 1949

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.