X-PERIENCE kommer hit i början av december. Golf Alltrack är inte prissatt ännu men jämfört med en motsvarande motoriserad Skoda Scout är Seat 2 000–5 000 kronor billigare. Tills vidare finns bilen enbart med (Haldex) fyrhjulsdrift och ”diffspärrar” (via ABS-systemet) för båda drivaxlarna, men i juni 2015 kommer också en framhjulsdriven variant och fler motoralternativ.
Motorutbudet är en bensinare på 180 hk och sexväxlad DSG som standard (provbilen), samt tre dieselversioner på 110, 150 respektive 184 hk, den senare också med DSG-låda. Billigaste versionen med 110-hästarsdieseln säljs från 236 900 kronor.
Provkörningarna äger rum på skiftande underlag och jag kan ärligt säga att min ändalykt, mina händer och mina öron inte uppfattar ett uns skillnad mellan den här bilen och någon annan Leon kombi jag kört. Så kommer jag och min kollega fram till en förberedd terrängbana där fyrhjulsdrift, stigningsvinklar och krafsförmåga ska evalueras. Föga förvånande går Seat X-PERIENCE alldeles förträffligt här också, vare sig nosen pekar rakt upp i skyn eller ned mot det förfärliga slukhål arrangören letat upp. Fyrhjulsdriften behöver så vitt jag kan känna aldrig fnysa i gång, bilen knotar upp och ned, lutar sig än hit, än dit och består givetvis hela ”utmaningen” med glans.
Jag har lite svårt för sådant där, men helt klart är X-PERIENCE en duglig och ganska tilltalande nykomling kring det bord där det redan sitter tolv gäster.
Om två år kommer för övrigt en ”riktig” suv från Seat.
Diskutera: Vad tycker du im Seat Leon X-PERIENCE?
PRIS, FRÅN KR: 259 900.
MODELL: Förhöjd vardagskombi.
SÄLJSTART: December 2014.
MÅTT, CM: L 454/B 182/H 148.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 486.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig direktinsprutad rak bensinturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 798 cm3. Effekt 180 hk (132 kW) vid 4 500 v/min. Vridmoment 280 Nm vid 1 350 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Sexväxlad dubbelkopplingslåda (DSG).
PRESTANDA: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,2 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 6,8 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 152 g/km.
KONKURRENTER: Skoda Octavia Scout, VW Golf Alltrack.
Vad nytt?
Leon kombi med högre markfrigång och 4WD som standard.
För vem?
Allroundsökare.
Plus:
Rymlig, trygg fyrhjulsdrift, anständiga priser.
Minus:
Något tvekande DSG-låda, autobroms saknas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Markfrigången höjd med cirka 15 millimeter, Jisses va häftigt ;) Men bilen är snygg, snyggare än min Golf 7a!
Autobroms finns att köpa till för 2500 kronor och att döma av bilderna så har iallafall den bilen front assist vilket är autobroms på Seatspråk.
Verkar vara en mycket trevlig bil. Rätt snyggt utformad "XC-plast" dessutom, något som Skoda inte riktigt lyckats lika bra med på Octavian.
Finns det något fulare än plast runt hjulhusen?? Och varför är fyrhjulsdrift så tryggt? Ta bort den och sänk vikten med ca 150 kg och spara bränsle istället.
Mycket snygg bil. Svart plast runt hjulhusen i kombination med vit bil tycker jag är klockrent. Fyrhjusdrift är oslagbart vare sig man ska igenom moddsträngarna på motorvägen eller ska uppför en snöig backe med släpkärra bakom. Har man en gång upptäckt fyrhjulsdriftens fördelar så vill man inte vara utan det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.