Nästa artikel
Provkörning: Seat Exeo 1,8 T
Provkörning

Provkörning: Seat Exeo 1,8 T

Publicerad 17 mars 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Seat Exeo är en ny stor sedan från den spanska biltillverkaren som introduceras i april. Men är det en Seat eller en Audi A4? Frågan är berättigad för så mycket som 70 procent av bilen är hämtad från förra generationens A4. Priset, som ligger närmare 40 000 kr under billigaste Audi-modellen, är det som ska locka köpare till Exeo.

Nu satsar Seat på en plats i bildvärlden division 1, det så kallade B-segmentet där man återfinner de stora mellanklassbilarna, ofta tjänstebilar och där lönsamheten är som störst. Här finns konkurrenter som Citroën C5, Peugeot 407, BMW 3-serien, Opel Insignia och Audi A4 för att nämna några. Just A 4 är extra intressant i sammanhanget eftersom Seats nya flaggskepp, som döpts till Exeo, i grunden är en lätt omstöpt Audi A4 av förra generationen.

Faktum är att bilen från framhjulen och bakåt är svår att skilja från den gamla A4:an och det är kanske inte så märkligt. När den sista Audin lämnade fabriken i Ingolstadt plockades press- och monteringsverktygen ner och fraktades till Seatfabriken utanför Barcelona, där produktionen av Exeo snart var igång.

Med den nya stora sedanen Exeo gör Seat en radikal kursändring. Från att ha varit en tillverkare, känd främst för små, sportiga och egensinnigt designade bilar byggda på Volkswagengruppens plattformar, som lockat unga köpare, tar man nu klivet över till att bygga större bilar för en helt annan målgrupp, äldre människor, 50+ och inte minst tjänstebilsförare.

Beprövad teknik
Om de nöjer sig med en lätt omdesignad Audi A4 med några år på nacken återstår att se. Det som talar för är en konkurrenskraftig prisbild, en beprövad teknik och ett erkänt gott kvalitétsrykte. Seat lockar också med tre års fri service, alternativt 6 000 mil.

Exteriört är Seat Exeo väldigt mycket A4, sånär som på nospartiet där den karaktäristiska grillen, som kompletterats med stora luftintag, dominerar. Bakljusen har också fått Seats karaktäriska design. Ett annat särdrag är att backspeglarna monterats på dörrarna.

När man kliver in i bilen känner man sig som gammal Audiförare genast hemma med knappar och reglage, som är gediget och funktionellt utformade. Instrumentbrädan verkar vara direkt hämtad från A4 cabriolet.  Framstolarna är riktigt sköna och ger bra stöd när det går undan på krokiga vägar, där Exeo är som roligast att köra.

Den elektriska servostyrningen som anpassar sig till farten ger bra feedback till föraren. Seats tekniker säger sig visserligen ha finlirat med Audis chassisättning, men det är svårt att spåra några påtagliga förändringar. A4:an var ju bra redan förut.

Smolk i glädjebägaren
Enda smolket i glädjebägaren är att Seat Exeo har samma axelavstånd som gamla A4 vilket innebär att spanjoren tyvärr också fått ärva det trånga benutrymmet i baksätet.

Inledningsvis erbjuds Exeo med två olika bensinmotorer på 150 respektive 200 hästar, därtill två common raildieslar på 143 respektive 170  hästar.

Den billigaste versionen av Exeo, med 1,8 liters bensinturbomotor på 150 hästar och det enklaste utrustningspaketet  kommer att kosta 209 900 kr. Instegsmodellen av A4 kostar som jämförelse 248 100 kr och har då 30 hästar mindre.

Vill man köra diesel blir det att lägga upp 40 000 kronor till för den minsta motorn på 143 hästar (249 900 kr)och 55 000 kr för 170 hästars motorn (264 900 kr). Samtliga motorer är kombinerade med en sexväxlad, manuell låda.
    
I Exeos säkerhetsutrustning ingår som standard bland annat ABS, ESP+EBA, 8 krockkuddar (fram, sida, krockgardin, förare och passagerare) aktivt nackstöd och Isofix-fästen.

Exeo lanseras i sedanversion under april månad, men redan i april släpps en kombiversion Sport-Tourer, en direkt kopia av Audi Avant, som når Sverige i oktober. Det är den versionen  Seat tror att man kommer att sälja mest av.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Exeo 1,8 T

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Seat Exeo 1,8 T

Pris, kr från: 209 900.

Modell: Femsitsig, fyradörrars, sedan.

Säljstart: April

Mått,cm:L 466/B 177, H 143.

Tjänstevikt: 1 400 kg.

Motor: 4-cyl bensinmotor. Cylindervolym: 1 781 cm 3. Max effekt: 150 hk vid 5 700 varv/min. Max vridmoment 220 Nm från 1 800 varv/min.

Prestanda: Acc 0 - 100 km/tim  9.3 sek. Toppfart 217 km/tim

Bränsleförbrukning: 7,9 l/100km.

CO2-utsläpp: 184 g/km.

Konkurrenter:  Audi A4, Citroen C5, Peugeot 407.

Vad nytt? Helt ny, större, bilmodell från Seat, byggd på Audi A4.

För vem? Tjänstebilsförare och andra som föredrar sedaner.

Bra köp? Lågt inköpspris jämfört med "originalet" men osäkert andrahandsvärde.

Plus: Audikvalitét till lågpris, köregenskaper, förarmiljö.

Minus: Saknar Seatkaraktär, begränsat benutrymme bak.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-19 11:53
Bilköpare (ej verifierad)

Jo visst instegsmodellen av A4 kostar 35-40.000 kr mer.
Men då är det en helt nykonstruerad bil med allt vad det innebär av högre kvalitet, bättre säkerhet, större utrymmen, "rätt" emblem i grillen. Det känns som 35-40.000 kr är väl investerade pengar i en helt ny A4 istället för gammalt avlagt skräp med förmodligen dåligt andrahandsvärde.
Priset måste vara huvudlöst satt.
Ska man få någon snurr på den där begagnade bilen så ska den börja på 149.900 kr.
Varför tar man ens in den till Sverige?
Den där kan man väl kränga i Mexico, Kina, Kuba eller i Baltstaterna, men här??

#2 • Uppdaterat: 2009-03-19 14:48
Jono (ej verifierad)

Tveksam om jag håller med BILKÖPARE om högre kvalitet på nya A4. Är väl en gammal sanning att en bilmodell aldrig är så bra som när den precis läggs ner, då är alla barnsjukdomar fixade. Jag tror faktiskt att det kan finnas en marknad för denna bil. För de som inte har tjänstebil eller stor förmögenhet kan nog denna bil vara mycket intressant. Varför inte få en helt ny bil till priset av en begagnad A4 av förra generationen. Fast det beror ju på hur känslig man är över om det står ett S i grillen eller om det är fyra ringar som sitter där.

#3 • Uppdaterat: 2009-03-19 19:59
Ella (ej verifierad)

Allting går igen. Kommer ni ihåg då man i Ryssland tillverkade gamla avdankade Fiatbilar under namnen Vaz och Lada? Där kan man tala om teknikfördröjning.
Vad gäller Seat Exeo/Audi A4 gamla modellen tror jag ändå att den blir ganska up to date. Man får bara hoppas att Seat kan bibehålla A4:ans detaljkvalitet (jag är inte så övertygad) och att man inte gör den allt för lågt växlad.
Fast nog är det ett övermaga prispåslag för billigaste dieseln - 40000!

#4 • Uppdaterat: 2009-03-20 09:50
Fnykis (ej verifierad)

Signatur Bilköpare, ingen tvingar dig att köpa denna bil...

#5 • Uppdaterat: 2009-03-20 19:43
PKo (ej verifierad)

När en ny Superb kostar 209000 (222000 med 160 hk)med utrymme i baksätet så säljer nog inte denna. Vi Biilägare klagade på taklinjen på Superben men jag tycker nog det är viktigare att sitta bekvämt än att vara fin med huvudet på sned som i Opels nya, dessutom ser Superb ut som en limo. Valet är lätt bland de stora i VW-familjen.

#6 • Uppdaterat: 2009-03-28 18:04
BO Diddles (ej verifierad)

Är det en Seat eller en Audi?
Samma fråga kan Ni ställs betr Leon,eller att Altean är samma som en VW höjd Golf etc etc.Vet inte Ni att ca 70% av samtliga SEAT är Audi /VW delar?Vad har Ni för bil kunskaper egentligen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.