Ett par timmars provkörning med en hemlig, kamouflerad prototyp är tillräckligt för att bli övertygad. Nya Opel Astra kommer nog att bli en stjärna.
Det var med visst hyssh-hyssh som vi togs emot vid Opels huvudkontor i Rüsselsheim en åskblå kväll i juni. Jag och en kollega var där för att förevisas nya Astra som inte presenteras offentligt förrän vid bilsalongen i Frankfurt i september.
Biltillverkarna gör så ibland för att liksom känna hur vinden blåser runt en ny modell - om motorjournalisterna gillar den eller ej. Och kanske få lite tid att rätta till det som inte pressen tycker är så bra.
Men Opelfolket behöver nog inte oroa sig. Det är lätt att gilla nya Astra!
Inne i designcentrets allra hemligaste drog chefsingenjör Thomas Kiefer bort täckelset. Det var en snygg bil som blottades.
I fjol höst kom Insignia, den första bilen med Opels nya designstil som är betydligt spänstigare och sportigare än tidigare. Succén var given. Insignia blev Årets Bil 2009 och har på ett halvår köpts av cirka 130 000 europeer. Det är nästan lika många köpare som Opel hade räknat med att hitta under hela 2009.
Mera passion
Nu hoppas Opel göra om tricket. Det är inte omöjligt. Gamla Astra (som kom 2003) ser hopplöst bedagad och slätstruken ut bredvid nya bilens skarpt utmejslade och strömlinjeformade kaross.
- Vi har försökt tillföra Astra en massa passion, sa Thomas Kiefer.
Och en massa centimetrar, kunde han tillägga. Nya Astra är större överallt (se tabell i faktarutan). Det märktes när vi provsatt baksätet. Tre vuxna får plats med axlarna och knäna har långt till framstolarna. Även om taket ser ut att slutta bakåt räcker höjden gott och väl för passagerare på över 180 centimeter.
Bredare spårvidd och längre hjulbas ger i sig en stadig väghållning, men Opels tekniker har också jobbat hårt med chassit. Bakaxeln ser ut som ett rör som tryckts ihop till en u-form. Genom att variera axelns diameter och längd och materialets tjocklek kan chassiteknikerna relativt enkelt och billigt förändra Astras vägegenskaper.
- Vi har 18 kombinationer, avslöjade Thomas Kiefer.
En watt-länk fixerar bakaxeln i sidled och gör bakvagnen extra stadig vid hård kurvtagning. Hur bra arrangemanget fungerar fick vi prova när trafiken lugnat ned sig framåt kvällen.
Ställbara dämpare
Det gick fort söderut på Autobahn. Vår Astra hade fartresurser. I fronten satt värsta maskinen: en 1,6 liters turbomotor med 180 hk. När bilen börjar säljas sent i höst får köparna tre andra bensinmotorer att välja mellan. Den minsta är på 1,4 liter och ger 100 hk. Fyra dieslar, 95 - 160 hk, står också på programmet. Vad de olika motorerna förbrukar är ännu hemligt.
Vi lotsades till en av traktens krokigaste vägar. Före körde en av Opels testförare och han trissade upp farten med sin fyrhjulsdrivna Insignia V6. Men det gick att hänga med. Astra kilade stadigt runt svängarna - men när kurvorna nöp till ville framhjulen ibland kana lite på den regnvåta asfalten.
Även om grundchassit är pålitligt, kan Astra också förses med ställbara stötdädmpare. "Flex Ride" kan varieras mellan mjuk "tour"- och hård "sport"-dämpning. I det sportiga läget ändras instrumentbelysningen från vit till argt röd, precis som på Insignia.
Provkörningen var visserligen bara ett par timmar lång, men övertygande. Nya Astra är säker att köra och komforten kunde vi inte klaga på. Ljudnivån var låg - på tyska vägar. Hur väldämpad Astra egentligen är får vi veta först när bilen rullar ut på svensk grov asfalt.
Ryckig styrning
Bara på en punkt gav vi de tyska teknikerna kritik. Nya Astra har elektrisk servostyrning och den var inte så välkalibrerad. Kontakten med framhjulen var diffus och ibland ryckte det nervöst i ratten, som om bilen ville dra åt sidan och plötsligt ändrade sig.
Men den bil vi körde var inte färdig. Inredningen bestod till vissa delar av blank prototyp-plast och vi fick inte fotografera den. Men Astra blir lika uppgraderad inuti som utanpå med snygga material och spännande former och färger, bland annat en smarrigt klarblå instrumentbräda. En hel del detaljer, bland annat ratt, instrument och knappar, kommer från Insignia.
I mörker lyser små varma röda lampor runt om i kupén. Runt växelspakens konsol glöder en ljusramp. Det är både fräckt och läckert.
Opel har fått till sin nya bil, det är säkert. Att den blir dyrare än dagens Astra kan man räkna med, men hur mycket är en fråga som inte besvarades vid första provkörningen.
Biltillverkarna gör så ibland för att liksom känna hur vinden blåser runt en ny modell - om motorjournalisterna gillar den eller ej. Och kanske få lite tid att rätta till det som inte pressen tycker är så bra.
Men Opelfolket behöver nog inte oroa sig. Det är lätt att gilla nya Astra!
Inne i designcentrets allra hemligaste drog chefsingenjör Thomas Kiefer bort täckelset. Det var en snygg bil som blottades.
I fjol höst kom Insignia, den första bilen med Opels nya designstil som är betydligt spänstigare och sportigare än tidigare. Succén var given. Insignia blev Årets Bil 2009 och har på ett halvår köpts av cirka 130 000 europeer. Det är nästan lika många köpare som Opel hade räknat med att hitta under hela 2009.
Mera passion
Nu hoppas Opel göra om tricket. Det är inte omöjligt. Gamla Astra (som kom 2003) ser hopplöst bedagad och slätstruken ut bredvid nya bilens skarpt utmejslade och strömlinjeformade kaross.
- Vi har försökt tillföra Astra en massa passion, sa Thomas Kiefer.
Och en massa centimetrar, kunde han tillägga. Nya Astra är större överallt (se tabell i faktarutan). Det märktes när vi provsatt baksätet. Tre vuxna får plats med axlarna och knäna har långt till framstolarna. Även om taket ser ut att slutta bakåt räcker höjden gott och väl för passagerare på över 180 centimeter.
Bredare spårvidd och längre hjulbas ger i sig en stadig väghållning, men Opels tekniker har också jobbat hårt med chassit. Bakaxeln ser ut som ett rör som tryckts ihop till en u-form. Genom att variera axelns diameter och längd och materialets tjocklek kan chassiteknikerna relativt enkelt och billigt förändra Astras vägegenskaper.
- Vi har 18 kombinationer, avslöjade Thomas Kiefer.
En watt-länk fixerar bakaxeln i sidled och gör bakvagnen extra stadig vid hård kurvtagning. Hur bra arrangemanget fungerar fick vi prova när trafiken lugnat ned sig framåt kvällen.
Ställbara dämpare
Det gick fort söderut på Autobahn. Vår Astra hade fartresurser. I fronten satt värsta maskinen: en 1,6 liters turbomotor med 180 hk. När bilen börjar säljas sent i höst får köparna tre andra bensinmotorer att välja mellan. Den minsta är på 1,4 liter och ger 100 hk. Fyra dieslar, 95 - 160 hk, står också på programmet. Vad de olika motorerna förbrukar är ännu hemligt.
Vi lotsades till en av traktens krokigaste vägar. Före körde en av Opels testförare och han trissade upp farten med sin fyrhjulsdrivna Insignia V6. Men det gick att hänga med. Astra kilade stadigt runt svängarna - men när kurvorna nöp till ville framhjulen ibland kana lite på den regnvåta asfalten.
Även om grundchassit är pålitligt, kan Astra också förses med ställbara stötdädmpare. "Flex Ride" kan varieras mellan mjuk "tour"- och hård "sport"-dämpning. I det sportiga läget ändras instrumentbelysningen från vit till argt röd, precis som på Insignia.
Provkörningen var visserligen bara ett par timmar lång, men övertygande. Nya Astra är säker att köra och komforten kunde vi inte klaga på. Ljudnivån var låg - på tyska vägar. Hur väldämpad Astra egentligen är får vi veta först när bilen rullar ut på svensk grov asfalt.
Ryckig styrning
Bara på en punkt gav vi de tyska teknikerna kritik. Nya Astra har elektrisk servostyrning och den var inte så välkalibrerad. Kontakten med framhjulen var diffus och ibland ryckte det nervöst i ratten, som om bilen ville dra åt sidan och plötsligt ändrade sig.
Men den bil vi körde var inte färdig. Inredningen bestod till vissa delar av blank prototyp-plast och vi fick inte fotografera den. Men Astra blir lika uppgraderad inuti som utanpå med snygga material och spännande former och färger, bland annat en smarrigt klarblå instrumentbräda. En hel del detaljer, bland annat ratt, instrument och knappar, kommer från Insignia.
I mörker lyser små varma röda lampor runt om i kupén. Runt växelspakens konsol glöder en ljusramp. Det är både fräckt och läckert.
Opel har fått till sin nya bil, det är säkert. Att den blir dyrare än dagens Astra kan man räkna med, men hur mycket är en fråga som inte besvarades vid första provkörningen.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Opel Astra
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: I höst.
Mått, cm, Nya Astra till vänster Gamla Astra till höger:
Längd 442 425
Bredd 181 175
Höjd 149 146
Axelavstånd 269 262
Spårvidd fram 154 149
Spårvidd bak 156 149
Motorer: Fyra bensinmotorer från 1,4 liter och 100 hk till 1,6 liter och 180 hk. Fyra dieslar 95-160 hk.
Prestanda: Hemliga.
Bränsleförbrukning: Hemlig.
Konkurrenter: Ford Focus, Renault Mégane, Peugeot 308, Citroën C4, Kia Ceed, Hyundai I30, Toyota Auris med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ingen tycks ge den här bilen någon kommentar.
Jag tror inte heller att återförsäljarna kommer att lägga manken till. Hellre låter man företagen gå i konkurs än att man säljer en Opel. Se bara på Norrlandskusten.
Där har man levt på Saabförsäljning, och någon ströbil från Opel. Men när Saab inte säljer längre, och inga annonser i tidningarna om att det finns ett företag som säljer Opel, blir det ju så att även Opelägarnas intressen avtar.
En del bilhandlare väljer att lägga krut på andra och nya märken. De medverkar med andra ord till att själva bidra till att lägga ner Saab samt att ta bort Opelförsäljningen i Sverige.
Det är bara i Sverige Opel går den här pesten till mötes, i övriga länder håller Opel ställningen någorlunda, men här i sveige återfinns snart inte Opel pland de 50 bästsäljande.
Hur kan Opel tillåta en så passiv säljarkår?
Jag tycker att bilen verkar mycket attraktiv.
Betydligt snyggare och personligare än nya Golf - sen är frågan vad man ändå väljer i slutänden...
Komiskt att Marianne Sterner i fakta rutan inte nämner VW Golf som en konkurrent till Astra, borde väl vara den närmaste konkurrenten.
Jag håller helt och hållet med dig PG. Jag är också oroad över Opels tillstånd i Sverige. Jag minns när Astra G låg på 5:e plats ett tag på försäljningslistan någon gång 1998-99. Astra har i princip jämnt legat kring plats 10 sedan dess. Och nu senast precis innanför topp 50! Det är anmärkningsvärt :-/
Jag hoppas på Insignia, men det verkar inte vilja lossna riktigt...? Kanske beroende på att de svenska motorjournalisterna skrivit en del negativt om modellen på sistone? Framförallt kombin. Sedanen fick till en början en del fina vitsord bl.a. av ViBilägare... Men efter Robert Collins totalsågning (i vanlig ordning) i Aftonbladet Bil har jag börjat få negativa vibbar :(
Ja ibland undrar man vad som är på gång. GM s bilförsäljarorganisation i Sverige låter hellre företagen gå omkull, än att satsa på Opelförsäljning. Se bara på modellutbudet av Astra, som bara har 2 motoralternativ i Sverige. Hos GM ljuger man, och påstår att det inte går att få fler motoralternativ att få för den svenka marknaden.
I så gott som alla andra länder finns alla motoralternativ för samtliga modeller av Astra.
Man undrar om denna ledning består av individer som gett sig fan på att knäcka Opel till förmån för Saab. Dessutom undrar jag om Svensk press har blivit köpt av den maffian.
Något liknande förekommer inte i några andra länder.
Dessutom börjar en del firmor att sälja Seat, andra Fiat. Några ska börja sälja något Japanskt märke. etc.
Har återförsäljarna hittills inte satsat på Opel, lär de inte lägga manken till i fortsättningen heller.
Jag ger mig den på att dessa företag kommer att ösa reklam för dessa bilar. Opel kommer att bli ett glömt märke i Sverige. Det krävs en förändring om Opelägande ska bli tryggt i framtiden.
Ja PG att Opel säljer så dåligt är stygga Saabssäljarnas fel!! Nog har väl opelägarna större integritet o självständighet så att de köper Opel fast än att de hemska saabförsäljarna försöker sätta käppar i hjulen för Opel!!
Och visst har jag sett anonser för Opel i G-P och hallandsposten tillexempel. Slå upp dom så får du se! Eller är det av ren bitterhet som du kastar ur dig sådana floskler?? Sanningen är snarare den att märkesbilden har förändrats "märkesmångfald" och att folk föredrar att köpa ex en Cia Ceed eller en Renault clio som är billigare i inköp än vad opel är!! och vem vill betala en massa onödiga pengar för en tysk bulkbil när man kan köpa en annan från Korea mycket billigare. Speciellt som den från Korea redan från början har en massa extrautrustning som man får betala dyra pengar för på motsvarande Opel. Hur jag vet detta?? Jo föräldrarna skulle ha tag i en ny behändig shopingbil och vi åkte runt och jämförde priserna bl.a. så tittade vi på en corsa men också på Kia, Ford, Polo, Skoda. men valet föll på en Renault Clio med bra med utrustning för 126.000, Motsvarande Opel Corsa gick på 165.000 så kom inte och dravla om att Saabförsäljarna e stygga mot Opel!! Opel straffar ut sig själva och det är helt och hållet deras eget fel!! Nästan 40.000 kr skilnad är en rejäl semester som man sparar genom att köpa Renault istället för Opel!! Opel skulle inte tro det!! Ge mig närmsta resa till något varmt och härligt land i vinter!!
Dina föräldrar har gjort ett val som jag aldrig skulle göra, med den kännedom jag har av Renault idag. En bil som måste till verkstad bara för en sådan enkel sak som att byta batteri.
Sedan måste jag ta tillbaka kritiken mot Saab/Opel handlarna. Det är tydligen deras bank som sätter käppar i hjulen för dem. Det är genom den banken som transaktionerna mellan generalagenten och handlarna går.
Genom denna konstellation, har det blivit så, att handlarna inte fått de bilar de velat ha, om de fått några överhuvudtaget. Detta fenomen ska inte bara ha drabbat Opel utan även Saab.
Dessbättre är en helt ny organisation på gång, efter vad jag ryktesvis hört. GM s bank upphör ju nu i och med GM s upplösning.
Tillägg!
Handlarna kan ju inte annonsera ut bilar lokalt om man inte har några att visa upp och sälja.
Handlarna sitter i en rävsax, och inte är det underligt att även Saab tappar mark.
PG.
Det låter mer troligt det du säger.
Angående Renaulten. Visserligen behövs det enligt dig o din erfarenhet att man måste ta in Renaulten till verkstaden för byte av ett simpelt batteri. Men nästan 40000 mer för en Opelmed likvärdig utrustning är ju att " råna kunden lagligt" på pengar oförsvarbart. Och vad jag kan säga för övrigt om Renaulten är att föräldrarna stortrivs med sin andrabil. Deras Merca E-klasse 07:a blir stående mer och mer. Nu till saken som artiklen här egentligen handlar om. Jag tror också att Astran kan bli en storsäljare om den ligger på 130.000 kronorsnivån med 10.000 kronor i miljöpremie. Om inte detta görs så tror jag att Astran än en gång får se sig omsprungen av Koreanerna försäljningsmässigt. Storleksmässigt är detta ett mycket tufft segment att tävla om kunderna i. Och råkar man lägga sig aningen för högt så är risken stor att Audi A3 kniper kunderna. Prisskillnaden får inte vara för liten för en bulkbil som opeln till premiumbilarna i segmentet som Audi A3 BMW 1 serie och Mercedes.
Prisskillnaden är inte så stor som 40000, dessutom är det väldigt stor skillnad kvalitetsmässigt. Jag betalar gärna de merpengar det är frågan om när det gäller att välja Opel eller Renault. Hade det varit ett annat märke ex Japanskt hade frågan varit relevant även för mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.