Nästa artikel
Provkörning: Mercedes E 300 Bluetec Hybrid (2012)
Provkörning

Provkörning: Mercedes E 300 Bluetec Hybrid (2012)

Publicerad 14 maj 2012 (uppdaterad 28 mars 2014)
Stor, stark, lyxig – och supersnål. Mercedes nya E-klass-hybrid slår alla konkurrenter på fingarna när det handlar om bränsleförbrukning. 4,2 l/100 km är rena småbilssiffran!

Den platta och ytterst kompakta elmotorn sitter smart placerad mellan motor och växellåda. Batteriet, av litium jon-typ, är tillräckligt litet för att rymmas under motorhuven.

Mercedes nya hybridsystem tar nästan ingen plats alls och väger bara runt 100 kilo. Ändå är det sällsynt effektivt och kapar förbrukningen till nivåer som man nästan får gnugga sig i ögonen för att tro på.

Enligt bränsledeklarationen klarar sig sedanversionen av nya E 300 Bluetec Hybrid på bara 4,2 l/100 km och har ett koldioxidutsläpp på 109 g/km. Det är siffror som många småbilstillverkare skulle vara stolta över.

Vi provkörde kombin, som behöver något mer bränsle. Den drar enligt körcykeln 4,4 l/100 km. Fast riktigt dit nådde vi förstås aldrig under den 20 mil långa och varierade testrundan (motorväg, stadskörning och vanlig landsväg), utan gick i mål på 5,4 l/100 km. Men inte heller det är så dumt för en nästan två  ton tung kombi i största storleksklassen.

En spännande innovation i Mercedes nya hybridmodell är den så kallade sailingfunktionen, som fungerar  i farter mellan 35 och 160 km/tim. När bilen rullar lätt, exempelvis i långa utförslöpor, kan föraren genom att släppa gasen och med ett tryck på en knapp vid ratten stänga ned dieselmotorn. Då tar den lilla elmotorn över och ser till att farten behålls så länge det finns kapacitet i batteriet, eller tills föraren rör gaspedalen igen. Ett slags elektroniskt frihjul, med andra ord.

Finessen kan med fördel användas även i stadstrafik, till exempel när man rullar fram mot en korsning eller ett rödljus.Det är bra tänkt av Mercedes. Ett stopp/startsystem som fungerar både på landsvägen och i stan – och inte bara när bilen står stilla – är att ta tekniken ett steg längre än konkurrenterna.

Som extra bonus går hybrid-Mersan även att köra på enbart eldrift. Men då handlar det om mycket korta sträckor – upp till en kilometer – och i farter under 35 km/tim.

Samtidigt som den nya drivlinan är extremt snål vid normal körning så kan den, när föraren så vill, leverera imponerande prestanda.

Trampas gasen i botten samarbetar de båda motorerna för att sätta maximal sprätt på E-klasskombin. Resultatet blir att den skenar iväg från stilla-stånde till 100 km/tim på bara 7,8 sekunder. Ingen dålig siffra för en miljöbil i fullformat.

Trots beteckningen E 300 är den nya hybridmodellen snarast att jämföra med vanliga E 250 CDI, som har samma fyrcylindriga dieselmotor. Att Mercedes  valt att kalla bilen för  E 300 är en markering att det finns mer kraft att hämta ur drivpaketet tack vare den elektriska ”hjälpmotorn”.

Jämfört med en konventionell E 250 CDI (med sjustegad automatlåda) är pristillägget för E 300 Bluetec Hybrid överraskande lågt, ungefär 12 000 kronor. Det känns klart överkomligt med tanke på att hybriden ger både högre effekt och lägre förbrukning för pengarna. Så någon större tvekan om vilket som är det bästa alternativet finns inte.

Hybriden är också som klippt och skuren för taxibruk, där en stor del av körningen sker i stadstrafik. Då ges många tillfällen att utnyttja det snillrika stopp/startsystemet och spara dyrbara dieseldroppar.

En nackdel med den nya hybriden är att släpvikten (som ännu inte är fastställd) blir betydligt lägre än för motsvarande konventionella bil. Ett annat minus är att startbatteriet placerats i bagageutrymmet och det gör att det inte finns plats för något reservhjul.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes E-klass som hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2012-05-17 22:44
Audi A5 SB

leifer; i ditt första stycke här nedan kanske du skulle applicera synpunkten på dig själv i stället. Eller hur?

Ditt andra stycke har över huvud taget inget med det jag kritiserade dig för. Eller hur?

Ditt sista stycke innehåller: "Det kan faktiskt vara så att jag vet mer om moderna bilar än du, även fast jag inte äger en själv. " Nu var det ju inte det jag påstod. Det handlade om erfarenhet. Jag håller det för sannolikt att min erfarenhet av moderna bilar är större än din.

#11g • Uppdaterat: 2012-05-17 23:01
Audi A5 SB

Kapten, jag håller inte med dig i allt du skriver. Du kan vara tyken så det räcker;-)

Men de där två veckorna var rätt sköna.

#11h • Uppdaterat: 2012-05-17 23:06
KaptenOberkommando

För allas kännedom: När leifer var borta från ViBilägare under ca två veckor försvann helt plötsligt all osämja och allt tjafs! Samtliga diskussioner gick som smort, bland andra de om MC-föraren som körde ihjäl sig och kvinnor som köper miljövänligare bilar. MEN, så fort leifer kom tillbaka började kaoset igen. Vilken treåring som helst förstår ju vems felet är. Och även i diskussioner som jag inte deltar i är denne leifer ständigt indragen i oändliga tjafsdiskussioner. Problemet här på VilBilägare stavas le i f e r. Det kvittar vad någon skriver så omtolkar denne leifer innehållet medvetet i vad som verkar vara hans sjuka lust att få fortsätta tjafset. Precis som Roy ikläder sig rollen som den självutnämnde domaren och betygsättaren över diskussionerna inkläder sig leifer rollen som den självutnämnde allvetande bilexperten - det är bara ett problem: leifer begriper inte ett skit. Om det sedan är medvetet eller omedvetet får sakkunnig avgöra.
leifer, du förpestar tillvaron för oss alla. Kan du inte göra oss alla en tjänst och sluta att skriva?

Nedan finns ett ypperligt exempel på leifers manipulativa stil. Audi A5 SB skriver att han anser att han har mer ERFARENHET av moderna bilar än vad leifer har och genast dribblar leifer och skriver att han (leifer) kan VETA mer om moderna bilar än vad Audi A5 SB gör. Hur mycket tydligare kan det bli angående leifers debatteknik?

Audi A5 SB, du behöver inte hålla med mig i allt jag skriver. Huvudsaken är att du för en debatt utan att medvetet förvanska och förfalska det man skriver. Detta klarar det flesta - utom leifer och i viss mån Shogun.
Roligt dock att du också kände en befrielse under leifers frånvaro, vilket bevisar att jag inte hade fel.

#11i • Uppdaterat: 2012-05-17 23:07
KaptenOberkommando

Audi A5 SB, du behöver inte hålla med mig i allt jag skriver. Huvudsaken är att du för en debatt utan att medvetet förvanska och förfalska det man skriver. Detta klarar det flesta - utom leifer och i viss mån Shogun.
Roligt dock att du också kände en befrielse under leifers frånvaro, vilket bevisar att jag inte hade fel.

#11j • Uppdaterat: 2012-05-17 23:37
Rustan Werling

Jag håller med Kapten och Audi S5 till 100% angående leifer och Shogun. En frånvaro av dessa vore önskvärt

#11k • Uppdaterat: 2012-05-18 07:48
Mistro

Ibland skadar det verkligen inte att någon som t.e.x "Roy" talar om för oss andra hur vi låter.
Det är lätt att tappa focus när man provoceras och tappa tråden.
Nu har jag läst alla insändarna i den här tråden och det handlar uteslutande om gnabb mellan vissa herrar i dem flesta utav dessa inläggen.....intressant läsning?

Är ni 10 år gamla eller vad? ( Min pappa är bättre än din pappa?)
Blir så förbannat trött ...

#11l • Uppdaterat: 2012-05-18 07:59
Thommys

Shogun, bra att du lade ut en länk från AMS där det visas att Mercedes är problemfri till 100%. Det tackar jag för. Det kan inte bli bättre betyg.

Här lite saxat från ViB test av Lexus CT200h:

"Orsaken är att Lexusens chassi är onödligt stumt dämpat, med påföljd att minsta lilla ojämnhet skickas upp i ratt och kaross på ett sätt som inte känns helt premium."

"Allra mest störande är oljudet i Lexus, som alstrar de elakaste och mest skavande frekvenserna."

"Men i verkligheten höll de siffrorna inte alls, utan överskreds med mer än 40 procent (!). Snittet under testet slutade för CT200h på 5,8 l/100 km..."

"Svårare att ha överseende med är den irriterande slirkänsla som uppstår i den steglösa transmissionen vid hårdare accelerationer och i motlut."

"På den punkten påminner den exklusiva Lexusen, elakt uttryckt, mer om en gammal Daf/Volvo av ”Rem-Johan-typ” än om en modern premiumbil."

"Att i det läget sitta i en Lexus CT200h och försöka hänga med i de svindlande böjarna är en minst sagt frustrerande upplevelse. Det spelar ingen roll att du hetsar hybridsystemet så att den steglösa transmissionen ylar av ansträngning"

"Det innebär att den CT200h-köpare som vill ha det extra kollisionsskyddet tvingas att punga ut med över 411 000 kronor. Rena snurren, om du frågar testlaget."

"Andra skönhetsfläckar, mer bildlikt talat, är den tröga bromspedalkänslan..."

"– Trots invändigt behandlad aluminium i huv och baklucka räcker inte Lexus rostskydd för mer än en trea i betyg. Det finns för många andra brister..."

Allt talar för Mercedes och deras hybridsystem som artikeln handlar om.

#11m • Uppdaterat: 2012-05-18 09:56
Hackenbush

Tycker också lite som ditt senaste inlägg Mistro.
Ger mig inte gärna in i en diskussion i en tråd som börjat med pajkastning.

#11n • Uppdaterat: 2012-05-18 10:42
Thommys

Shogun "Då valde du ut EN (1) negativ men nonchalerade alla andra som var positiva,det frågade jag dig också om,men fick inget svar,varför?" Därför det var den som dök upp i förbifarten när jag besökte Lexus sida. Jag bemödade mig inte att klicka vidare till de andra. Men den var en fin motvikt till allt det du framhåller med Lexus.

"Och något som kommer att visa sig hur det ligger till hos ägare i kommande Autoindex,då får vi det ytterligare en gång svart på vitt hur nöjda de är." Jag säger igen det jag redan sagt: Ett bilmärke som inte funnits länge på en marknad och som först på senare år börjat sälja lite i volym i Sverige, ska jämföras med sedan lång tid etablerade märken. Det har inte hunnit bli några gamla ex av dem i något större antal som kan dra ned betyget. Så därför reserverar jag mig mot Autoindex som något att dra större slutsatser av när det gäller Lexus.

"Du blandar äpplen och päron hela tiden!" Gör jag? Mercedes har ett hybridsystem som med sin enkelhet verkar mycket lovande. Vad vill man mer med ett hybridsystem än att spara bränsle? Skulle inte en mindre Lexus snarare ha fördelar mot en tyngre E-klass i den frågan? Eller skulle inte en Lexus, enligt dig, överglänsa alla andra, som t ex BMW vad gäller t ex premium? Det är du som snarare lägger ut artiklar som inte berättar hela sanningen om Lexus, jag visade bara på att motsatsen finns.
Det kan mycket väl vara så att Mercedes haft Lexus hybrid med i testflottan, som så många andra. Men de valde inte att kopiera utan göra en egen enklare lösning, där man behöll den konventionella automatlådan istället för en DAF-liknande konstruktion som Lexus har valt. Att nackdelarna lyser igenom märks tydligt i ViB:s test. Snart får vi se Mercedes hybridsystem i fler modeller, som sedan tidigare har den funnits i S-klass. Tydligen blir Lexus hybridsystem sämre när det sitter i en CT eftersom du inte tycker det matchar Mercedes system.

Skulle du vara opartisk så skulle du lagt ut artiklar där premiumvagnarna från Tyskland hyllades, visat priser och utmärkelse de fått, och så vidare. Det finns, men det är ingen som så fanatiskt orkar hålla på med det, så som du gör med de asiatiska bilarna. Vi "jobbar" inte som amatörmarknadsförare. Vi gillar våra märken för det dom står för.

#11o • Uppdaterat: 2012-05-18 15:39
Thommys

Det som genomsyrar tester av Lexus är just hävden, att bilen kan hävda sig mot de tyska prestigebilarna. Hela företagsidén med media är att väcka sensation för att dra blickar till sig. Det gör man om man säger att någon kan slå Mercedes och BMW på fingrarna. Jag har hört allt tidigare när tidigare modeller släppts från Lexus -Nu kommer modellen som ska slå tyskarna! Men så sägs det för var modell som kommer. Redan när första Lexus presenterades så sa de själva att de hade en bit kvar innan de är ikapp. Men hela tiden håller tyskarna avstånd. Jag tror inte på det den här gången heller.

Jo, det är så, min bror har en Yaris och senast jag träffade honom så skulle han inte köpa en ny Toyota, det fanns inte på banan, för han är inte nöjd med den. Min granne hade en Lexus RX, efter han haft en Cheva pickup, han köpte inte en ny Lexus när han bytte bil, han köpte en ny Mercedes. Nu bytte han bil igen och det blev en ny Mercedes. Folk ledsnar på det identitetslösa i en Lexus.

Om du läst det som jag skrev tidigare så skrev jag att den kom 1989, men den sålde inte i några volymer här i Sverige i början. Att säga det är lång tid jämfört med alla andra märken är att ta i. Mercedes kom mer än hundra år tidigare.

Jag har varit inne hos en Lexushandlare. Inget upphetsande direkt i bilväg. De är till och med sämre än vad jag förväntat mig, efter allt jag hört. Det sa även min bekante som var med. När vi blev erbjudna att provköra, rynkade vi på näsan och avböjde. Bilen måste först och främst attrahera mig när jag provsitter den, gör den inte det så kommer jag aldrig att trivas med den. När jag tittar på b i l d e r n a på nya GS, för att förtydliga mig, eller reklamfilmerna, ser jag efter ett tag att det är rätt mycket japan över bilen. Det gillar inte jag.

När jag läser betygen om begagnade bilar på länken från AMS som du tidigare bifogat är Mercedes riktigt bra. Den har tre 100%:are, Lexus ingen. Mercedes största nederlag är service/verkstad, beklagligt, men det har inget med bilen att göra, det är ett Sverigeproblem, och detta har jag alltid varit medveten om. Det som förbryllar mig är betyget som ligger under snittet för fjädringskomforten. Det låter mycket märkligt. Det är en av C-klassens starkaste paradgrenar. Det visar att sådana här resultat kanske inte är så mycket att ha ändå. För hur kommer det sig att motorjournalister tycker tvärt om? Eller är det just det som är anledningen, förväntningarna var för höga?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.