Nästa artikel
Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen
Provkörning

Hyundai Ioniq Electric – rapport från provkörningen

Publicerad 8 juli 2016
Helt eldrivna Ioniq har en annan design på nosen än de andra bilarna i modelltrion.
Vi Bilägares Nils Svärd är kvar i Nederländerna och provkör bilar ur Hyundais kommande trio i el-offensiv Ioniq. Den här gången står den helt eldrivna versionen på tur.
Hej Nils, vad gör du?
– Jag är i Nederländerna och susar fram tyst och elektriskt bland alla kanaler och pitoreska tegelhus. Jag har precis kört Hyundais elbil Ioniq Electric. Den är i princip samma bil som den Hyundai Ioniq Hybrid jag berättade om i går, fast med en helelektrisk drivlina såklart och ett litiumjonbatteri på 28 kwH.
 
Första intrycket?
– Ioniq är en väldigt konventionell bil – framförallt invändigt – jämfört med vissa konkurrenter. I mångt och mycket är detta en vanlig mellanklassare som råkar drivas med en elmotor.
– Jämfört med hybriden har elbilsversionen en betydligt mjukare chassisättning. Det kränger en del i kurvorna. Fördelen är att den mjuka inställningning passar perfekt i stadsmiljöns flertaliga farthinder och tuffa tvärskarvar. Bekvämligetsinriktningen stämmer väl in i elmotorns slikeslina karaktär med linjär respons och frånvaron av ryck från transmissionen.
 
Vad är det för motor i elbilen?
– Sifferstatistiken talar till Ioniqs fördel. Elmotorn är på 120 hästar och kraftresurserna är fullt tillräckliga. Speciellt tack vare vridmomentet på 295 Nm som levereras redan från start. Ioniq är snäppet snabbare 0–100 km/h än både Nissan Leaf och VW e-Golf. Endast Tesla har högre toppfart på elbilsmarknaden än de 165 km/h som Ioniq levererar. Räckvidden på el uppges till 28 mil, även om det i verkliga förhållanden sannolikt är kortare än så, är räckvidden god jämfört med konkurrenterna. Vi har precis kört en 13-milaslinga med en del motorväg utan problem.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Hyundai har svårt att meddela ett exakt premiärdatum, men sannolikt dröjer Ioniq Electric till efter årsskiftet. Priserna börjar på 360 000 kronor innan supermiljöbilspremien. Det är en hel del pengar, men billigare än e-Golf som är mindre och svagare, eller samma pris som motsvarande Nissan Leaf 30 kWh som känns daterad och simplare än Ioniq. Får Hyundai bara till en intressant månadskostnad för privatleasingkunderna har den potential att hota Leaf som Sveriges mest sålda elbil.

Mer detaljerade intryck från provkörningarna av båda bilarna kommer i tidningen och på webben efter sommaren.
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Electric?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2016-07-17 14:42
Santos

Tror du har haft fel förut V.

#11g • Uppdaterat: 2016-07-18 08:48
L. Mäkinen

Det är knappast svenska skattelättnader som gör att multinationella företag väljer att bränna miljardbelopp på att utveckla laddhybrider. Har man två motorer i en bil bör man rimligen se till att de utnyttjas optimalt och då är det inte rimligt att elmotorn bara ska ge lite stöd till att få fossilmaskinen en aning snålare. I en laddhybrid får man som tillägg till bränslebesparingen tystnad och man känner att man gör något för miljön. Precis som i gasbilar försöker "vanligt folk" minimera användningen av bensin när de har ett alternativ att tillgå.
Självfallet finns det de som tycker de har fått en tjänstebil med mer status genom att välja en laddhybrid, men även de tenderar att faktiskt ladda bilen eftersom användningen blir billigare.

#11h • Uppdaterat: 2016-07-18 12:30
Vidstige

L. Mäkinen, självklart är det inte fel att satsa på laddhybrider, men jag tror man överskattat marknaden och att priserna avskräcker för "vanligt folk". Vad göra då? Tvinga på folk laddhybrider genom ännu mer subventioner och straffavgifter på fossilt bränsle?

Ditt resonemang om icke laddbara hybrider blir fel f.ö. Det är inte lite bränsle man sparar och dessutom finns andra värden för köparen. Genom hybridteknik och att man integrerar hela drivpaketet så får man även en mer lättkörd bil och mer driftsäker drivlina. Ett litet batteri kostar inte mycket att ersätta om det krävs och lösningen åldras inte tekniskt så snabbt. Till skillnad från dom laddhybrider som säljs nu som kommer vara närmast omoderna redan om 3 år, så inte dom icke laddbara hybriderna. En 7-10 år gammal laddhybrid kan sen blir rätt iskall på markanden, vem vill riskera att byta ut batterierna på en sån?

Tittar man sen på laddhybrider som nya Prius prime som framkommer en nackdel till, lastutrymmet blir sämre. Den vanliga nya Prius drar ca 0,4 liter bensin milen i verklig körning, det räcker långt för dom flesta och bensinpriset måste upp rätt rejält för att det ska vara värt inköpspris och besväret att hålla på att ladda. Inte alla heller som har möjlighet att ladda hemma (t.ex. många som bor i lägenheter) och då faller förmodligen idén med elbil och laddhybrider.

#11i • Uppdaterat: 2016-07-18 12:38
PREVIA

Att många parkerar sin vanliga bil på laddplatser beror i många fall på att trafikverket valt en skylt som ser ut att vara en p- plats med eluttag för motorvärmare, något som elbilisterna klagat på utan gehör.
http://www.aftonbladet.se/bil/article12561163.ab
Alla bilister är inte lika insatta i att skylten betyder laddplats för laddhybrider och elbilar.
Helt rätt som L Mäkinen skriver så skulle inte elfordon tagits fram för enorma kostnader om inte tillverkarna trodde på att det i slutänden gick med vinst och att dessa fordon har en ljus framtid. Tycker man att det är jobbigt med att sätta i laddsladd så kommer nog induktiv laddning snart så slipper man det jobbet.
Man kan alltid välja en vanlig hybridbil om man vill åka snålt och slippa tänka på laddning och ändå ha en del fördelar som rena elbilen har. Det sägs att hybridbilar inte är så snåla vid landsvägskörning som vanliga bilar, men de klarar i alla fall att köras under 4 l / 100 km på vindlande vägar uppe i bland bergen läser man här.
http://www.cnet.com/roadshow/news/drivers-log-one-week-and-59-mpg-with-the-new-2016-toyota-prius/
Motsvarar ca: 3,6 l / 100 km diesel.

#11j • Uppdaterat: 2016-07-18 14:00
L. Mäkinen

Vidstige,
Jag är tämligen övertygad om att de laddhybrider som säljs nu inte kommer vara omoderna om tre år. Visst kommer batterierna att krympa i volym framöver (eller snarare hålla storleken och ha högre kapacitet), men de bilar som redan är byggda finns det nog liv i. De flesta bilar kan man byta delar av batteriet på till en lägre kostnad än att byta hela batteriet så risken är inte större än att en kamdrivning eller en växellåda går sönder på en relik.
Batterihaverier verkar inte vara speciellt vanliga då jag inte hört om några sådana sen jag började intressera mig för elbilar. De haverier jag sett har rört blybatterier i 20 år gamla modeller (Clio).

Att batterier stjäl utrymme i Prius Pride innebär inte att alla andra fabrikanter paketerar sina bilar lika illa. Med större batteri kan man ha mindre bensintank och klenare bensinmotor.

#11k • Uppdaterat: 2016-07-18 16:06
mirai

Hej! Håller med i vidstige i hans slutsatser.

Jag har kört i stort sett alla hybrider på marknaden. Till det har jag följt detta område sedan 1997...

Kört prius sedan 2008.. (I mil blir det ca 20 000 mil i en 2004 generation 2).. Sedan snart 3 år en plug in prius.

Ang. Att bli en" lugnare förare" i Toyotas fullhybrider, stämmer o det finns tom högskolestudier som vidimerade detta.

Alla som ratar prius, gen 1, 2, o 3.. Hoppar oftast in i bilen. .. gasar fullt o tycker att inget händer. .. men jämför med de andra som står still vid trafik lyset? . Eller prova att köra på landsväg i gen, 2 eller 3...o stampa fullt vid en lastbilsomkörning?. det skjuter på så bra att de flesta blir förvånade. Den beter sig som en turbo...

Men till 99% kör man mjukt. .o harmonisk...

De som klagar på att prius o säger att den inte gillar att köras "aktivt", dvs mycket kurvtagning o dylikt. Ja! Det gillar inte prius 1,2,3... det kränger o har sig... Den vill liksom,.. lufsa på i sin fart. . 60, 70, 130, 160... det spelat ingen roll.. det går tyst o bekvämt! .. o snålt!

Sist tankade jag min plug in. Dop har jag kört 120 mil o snittet blev 0 31l/mil. .. då kör jag 10 mil lands väg varje dag.. o laddar bara hemma. .

Jag har också en miata, o den älskar verkligen kurvor o har en fantastisk balans! :) verkligen! o är rätt snål. . 0.72l/mil. . (För att vara en sportbil! )..o den är störtkul att växla med o kurva med o bara njuta i aktivt körning.

Men ofta väljer jag priusen, den är så enkel att leva med på så många andra plan, än att ta kurvor hårt för det "gillar" inte den. Inte gen 1, 2 o 3.

MEN det gör prius fyra!.. allt är bättre i den tycker jag! ..

sen, såååå kul är det inte att ladda batteriet varje dag... så jag funderar ibland på byta plug in bilen till den nya... :) den går ju att köra snålt med. ... o dessutom är klart coolare! Tycker jag!

Notera. Prius var från början tänkt att bara öppna vägen... för mirai!

#11l • Uppdaterat: 2016-07-18 16:29
mirai

@ Santos. .. det du menar är batteribilen har f. N sina begränsningar? Japp, jag håller med! Men elmotorn är framtiden!.. eller den är ju redan här!

Ang. Det finns inget egenvärde i att ladda om man inte är en miljö vän vill säga. .. så fort det kostar mer att ladda på stan så slutar folk att ladda på stan... det är väl de olyckliga rena elbilsägarna som då o då laddar i stan.

Nej, jag hoppas att all överflödig energi, dvs sådant som inte kan förbrukas när det skapas omvandlas till vätgas. Ist för i batterier som sedan blir jobbigare att återvinna... när de är Slut. . Än vätgas..

Ang. Ioniq. .. skall nu mycket intressant att se vad den drar i jämförelse med prius 4!.. Sedan vill jag gärna se hur ioniq koppling håller för tidens tand.. samma för batteriet! .. hur pigg känns ioniq efter 35000 mil? ...

#11m • Uppdaterat: 2016-07-18 16:43
Vidstige

L.Mäkinen
"Jag är tämligen övertygad om att de laddhybrider som säljs nu inte kommer vara omoderna om tre år. "

Var kommer den övertygelsen ifrån? Det är ju många barnsjukdomar och brister på dagens laddhybrider. Och en given är att många av att dom är väl törstiga när dom inte laddas. En annan är sånt som att dom inte går att ladda när det är kallgrader. Ytterligare en är dålig räckvidd i kyla. 1 år är som 10 år vanliga nu när det gäller laddhybridsutveckling och batteriutveckling. Vem vill köra en 3 år gammal laddhybrid hand upp? Inte säker alls dom kommer vara så heta på eftermarknaden alltså. Det är mycket avancerad och osäker teknik också, tror folk kommer vara misstänksamma mot gamla laddhybrider, det blir en liten marknad.

Om du kan kör en icke laddbar hybrid på 0,4 liter bensin milen (oavsett land,stad, blandat), varför då betala så mycket för en laddhybrid och det extra besvär det innebär att ladda? Det går inte ihop vare sig ekonomiskt eller bekvämlighetsmässigt. Biljournalister pushar för laddhybrider av miljöskäl men är det verkligen att göra "vanligt folk" en tjänst? Är det igen makten som ska läxa upp folket när folket tjänar mycket mer på att undvika laddhybrider och istället välja den idag mycket smartare icke laddbara hybriden.

#11n • Uppdaterat: 2016-07-18 17:16
PREVIA

Så fort man använder ett batteri eller en bränslecell och elmotor som driver bilen helt eller delvis så får man tillbaka en hel del av energin som går helt förlorad i en vanlig bränsledriven bil oavsett om bränslet stängs av när vägen lutar utför eller man tvingas minska farten på bilen. I bilen med elmotor laddas batteriet upp till en del när vägen lutar utför eller när farten minskas ser man bra i den här filmen.
https://youtu.be/oIS08-A3H0s
Intressant är även Nissan som kommer med bränslecell som drivs med etanol och där bilen som enligt Nissan kommer 2020 går 30 mil längre per tankning än Teslas bästa elbil och inte kostar mer även vanlig normal bränsledriven bil. Under tiden fortsätter många tillverkare med ökning av vätgasdrivna bilar där även länders myndigheter hjälper till med infrastrukturen för ökad vätgasanvändning.
http://www.environmentalleader.com/2016/06/14/nissan-develops-ethanol-fuel-cell/

#11o • Uppdaterat: 2016-07-18 21:05
L. Mäkinen

Vidstige,
Vilka barnsjukdomar menar du? Om man jämför laddhybrider med oladdbara så är största skillnaden batteristorleken eftersom de flesta lämnat NiMh på 1900-talet och därmed använder litiumbatterier och då bör de inte laddas i kyla. De har samma möjligheter att ta hand om energi från retardation som en icke laddbar.

Begagnade laddhybrider verkar inte vara långvariga i bilhallarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.