Nästa artikel
Hyundai Ioniq Hybrid – rapport från provkörningen
Provkörning

Hyundai Ioniq Hybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 7 juli 2016
Nils Svärd tror att nya Hyundai Ioniq kan bli en vass utmanare till hybridbilarnas urfader – Toyota Prius.
Vi Bilägares Nils Svärd befinner sig i det platta landskapet strax utanför Utrecht, Nederländerna för att provköra hybridbilen Ioniq - Hyundais nya Priusutmanare.
Hej Nils, vad är Ioniq för bil?
– Av alla försök till att utmana hybridbilarnas urfader, Toyota Prius, är Hyundais satsning det bästa försöket hittills. Grundreceptet är nästan identiskt med Prius med en sedanliknade halvkombikaross på omkring 4,5 meter.
 
Hur ser drivlinan ut?
– En bensinmotor på 1,6-liter jobbar enligt Atkinsoncykeln och får stöd av en elmotor. Batterikapaciteten är på 1,6 kWh, precis som hos flera Toyotahybrider, men Hyundai har valt ett litiumjonbatteri istället för Toyotas mer konventionella nickelmetallbatteri.
 
Och hur är den att köra?
– Den stora skillnaden mot Prius är att Hyundai har skippat Toyotas lösning med den steglösa CVT-lådan och istället satsat på en dubbelkopplingslåda. Fördelen är att körupplevelsen blir mer lik en vanlig bil, speciellt under accelerationen i högre farter där Toyotas hybridbilar blir surriga och jobbiga att lyssna på. Ioniq har totalt 141 hk, och är därmed nästan 20 hästar starkare än Prius.
 
När kommer bilen till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Ioniq kommer nämligen som tre olika batteribilar: hybrid, laddhybrid och renodlad elbil. Hybriden jag kör nu är först ut. Den kommer till Sverige i oktober och kommer att kosta från 250 000 kr. Det är ett mitt emellan Auris Hybrid och Prius.
 
Imorgon kommer ytterligare en direktrapport här på Vi Bilägares webb – då om Ioniq som elbil. Håll utkik!
 
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Ioniq Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-07 16:46
Vidstige

Ska bli intressant att se hur man löst tekniken i detalj på den vanliga hybriden (ej laddvarianten), om den är ryckfri i låga farter och hur mycket den drar i praktiken. Man får tänka på att den ska konkurrera med Prius gen4, ingen enkel match. Samtidigt är det välkommet med mer konkurrens och det kanske även tvinga Toyota att anpassa priserna lite mer.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-07 16:51
mayors

Intressant - i synnerhet som den inte har Toyotas styggelse no1 - den urusla cvt-lådan. Kan endast älskas av den som avskyr att KÖRA bil. Fungerar dock för den som föredrar att ÅKA bil..
Ska bli spännande att se närmare på laddhybriden

#3 • Uppdaterat: 2016-07-07 17:22
HT19

Toyota lär inte sälja många ful prius när den här släpps. Och tänk att slippa cvt!

#4 • Uppdaterat: 2016-07-07 17:57
Hackenbush

Enormt mycket snyggare än Prius.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-07 18:32
Vidstige

@mayors
"Kan endast älskas av den som avskyr att KÖRA bil"

Skulle säga tvärtom, det krävs att man kan köra bil på riktigt för att inse fördelarna med CVT och hybridtekniken samt fullt ut dra fördel av den. Alltså betydligt svårare än konventionell låda och kräver en del övning. Nu har det blivit enklare/bättre i gen4 HSD så jag antar att du inte har testat den och därmed inte vet vad du talar om egentligen.

Ytterligare en fördel med CVT i Prius, som egentligen är en speciell lösning kallad e-CVT, är att den är skottsäker. Ingen automat håller bättre och definitivt inte en dubbelkopplingslåda.

#6 • Uppdaterat: 2016-07-07 19:00
StefanH STHLM

Riktigt snygg! Red Dot Design Award också.
Till skillnad mot Prius. Tidigare versioner av Prius var tråkfula, medans nya är.....Ja vad ska man kalla det?.....hysteriskt fula. Fast fulast är bränslecellbilen Toyota Mirai....

#7 • Uppdaterat: 2016-07-07 19:03
Axa

Ja, Vidstige, du framhåller CVT som något upphöjt, något som gemene man inte kan förstå sig på utan att ha genomgått den mycket hemliga inträdelseriten in i den slutna sällskapet av de visa CVT-förarna. Nej, det är inget fel på CVT utan alla oinvigda förare som kritiserar.

För övrigt undrar jag varför AL tycker Toyotas batterilösning är att föredra?

Tror att det här blir en jobbig konkurrent till Prius.

#8 • Uppdaterat: 2016-07-07 19:42
Grosser

Den ska bli MYCKET intressant att prova åtminstone. Men jag har nog större förhoppning på laddhybriden/elversionen av Ioniq!

#9 • Uppdaterat: 2016-07-07 20:09
Axa

Brut
Vad är det för fel på manuell låda?

#a • Uppdaterat: 2016-07-07 20:47
Vidstige

Om man ska generalisera om automat och hållbarhet så blir det väl ungefär;

1. e-CVT
2. Konventionell automat med momentomvandlare
3. DCT med våt koppling
4. CVT
5. DCT med torr koppling

Det bygger då också på att man sköter oljebytena i nr 2 och 3 (vilket kostar en slant).

Om Ioniq är nr 3 eller nr 5 återstår att se, gissningsvis nr 3.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.