Nästa artikel
Direktrapport – Toyota Avensis 2015
Provkörning

Direktrapport – Toyota Avensis 2015

Publicerad 8 juni 2015 (uppdaterad 9 juni 2015)
Toyota Avensis, en nygammal lastvagn.
Toyota Avensis fräschas upp med nya motoralternativ och bättre komfort. Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen.
Avensis dras med en grundstomme från 2009 och Toyota gör nu sitt bästa för att hänga med konkurrenterna. Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen av uppdaterade Toyota Avensis i Schweiz.
 
Hej Tommy, det såg nästan ut som om Avensis skulle bli första Toyotan på nya plattformen. Men så blev det inte?
– Nej, det här är gamla karossen som Toyota kokat ihop lite nytt inuti och gett några nya stildrag på utsidan. Delvis nya och uppdaterade drivlinor och aktiva säkerhetssystem är största nyheterna.
 
Vad har hänt med motorerna?
– Toyota Avensis finns nu med två bensinare på 1,8 eller 2,0 liter med antingen 147 eller 152 hk samt med en 1,6-liters dieselmotor med 112 hk. Den sista är nyast och billigast, alla motorer är nu även Euro6-klassade.
 
Finns det några andra nyheter?
– Ja, bland annat så har den elektriska servostyrningen justerats för att ge lite ”sportigare” körkänsla och så har Toyota försökt dämpa bullret i bilen. Mer om detta och om bilens nya säkerhetsutrustning får ni läsa i nästa nummer av Vi Bilägare!

Vilka bilar kommer nya Toyota Avensis att konkurrera mot?
– Toyota siktar kanske främst in sig på exempelvis Hyundai i40 men även Volkswagen Passat, Ford Mondeo och Skoda Supreb kan hamna i skottgluggen. Instegpriset är 224 900 kronor, något som borde göra den i grunden äldre bilen ganska attraktiv.

Läs hela provkörningen av Toyota Avensis i Vi Bilägare 10/2015 som utkommer den 2 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Toyota Avensis?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-08 14:22
Swemba

147 eller 152 hk? Måste väl vara felskrivet? Fem (5) hästkrafters skillnad?

#2 • Uppdaterat: 2015-06-08 14:31
Simon no1

Ska bli intressant att se vad som skrivs, nu kommer ju inte allt fram här och kommentaren "det här är gamla karossen som Toyota kokat ihop lite nytt inuti och gett några nya stildrag på utsidan" är nog inte riktigt hela sanningen, jag vet att chassit är omarbetat och att detta är den dyraste facelift som Toyota gjort på någon bil, men det framkommer antagligen i papperstidningen får man ju hoppas :)

För övrig är jag tveksam till brun färg :)

Var och provade denna bil igår men med manuell låda, den är ett lyft mot den gama men egentligen mest förfinad, gillade framför allt de nya stolarna och multimedian, jag har ju beställt en men uppgraderat en hel del så nu är det bara att vänta :)

#3 • Uppdaterat: 2015-06-08 14:44
Peugeote-Pär

Simon vad har du beställt för motor och vilken utrustning har du tagit på nya bilen?

#4 • Uppdaterat: 2015-06-08 14:51
Grosser

@Swemba. Inget skrivfel, 147 resp. 152 hk är det som gäller. Kanske motorerna har lite olika karaktär..

#5 • Uppdaterat: 2015-06-08 14:55
PREVIA

En skillnad mellan bensinarna är skillnaden i hur mycket man får hänga på dragkroken.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-08 14:57
Swemba

@Grosser, verkar ju helt snurrigt i så fall. Hur förklarar man det för köparna? Den stora skillnaden i "karaktär" är mellan bensinaren och dieseln. Mellan bensinarna kan skillnaden bara vara högst marginell, både i karaktär och effekt, så varför inte helt sonika bara erbjuda ett alternativ?

#7 • Uppdaterat: 2015-06-08 15:16
Simon no1

Peugeote-Pär, det blev en 1,8 Sedan igen, men en Business+ med uppgradering av GPS/ljudsystemet och med den steglösa automatlådan, jag kommer väl att sakna några finesser från min Premium jag kör idag men den nya som i Sverige kallas för Executive har endast svart klädsel med mörkbrunn träimitation i dagsläget så den föll bort

Jag valde svart/grått skinn, tyvärr får jag vänta tills Augusti innan den kommer, jag hade gärna sett lite nya motoralternativ på bensinsidan men det kommer inga nya i år och jag har ju varit riktigt nöjd med min 1,8:a så det fick bli favorit i repris, det är ju sanslöst bra priser nu vid introt så jag passade på :)

Alternativet hade varit att vänta med bilbytet tills nästa år då Rav4 kommer som hybrid med 1650 kg dragvikt, den hade suttit fint men jag får väl byta igen om jag skulle ångra mig när den kommer :)

#8 • Uppdaterat: 2015-06-08 15:18
ENTJ1

Avensis kan möjligtvis jämföras med Octavia,inte Superb,skärpning!
Ser väl hyfsad ut,tråkigt med lampornas dragning likt Hyundai,ser gammaldags ut,en design som ej åldras med värdighet..
Designrätt bakdel,anskrämlig front.
Ospecade bensinare..vridmomentskurvor är väl hemliga på bensinarna.0-100 likaså,förmodligen "höga 10".
Dieseln är ju superslö,men BMW kanske står för bra maskiner ändå.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-08 15:22
Simon no1

Swemba, som någon sagt tidigare, det skiljer bara 5hkr mellan 1,8 och 2,0 men det är en hel del skillnad på motorkaraktär, 1,8 är mer varvvillig och känns lite rappare på gasen, 2,0 har lite mer vrid och orkar något mer, i mitt fall som väljer den steglösa lådan så är 1,8 perfekt då man inte märker av vridmomentet då den alltid väljer rätt utväxling, min husvagn väger 1600 kg och visst har jag varit sugen på 2,0 för dragviktens skull, den får dra 1800 med CVT

Men så säger man att 1,8 kan man köra riktigt snålt med om man vill medans 2,0 får man kämpa betydligt mer för att köra snålt med, nu har de gjort om en hel del på den motorn men jag är tveksam att den går lika snålt som 1,8:an, så mitt val blev 1,8

#a • Uppdaterat: 2015-06-08 15:51
kallandes

Den säljs väl även med en 2 liters diesel på 143hk. Som även den är från BMW. Om nu Toyota ska bli mycket roligare igen, som Toyota bossen har sagt. Varför finns det ingen motor med i alla fall lite klipp i? Om dom nu ändå köper in 2 liters Dieslar från BMW, kunde dom ju haft en variant med lite högre effekt också. Tycker jag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.