Toyotas nya platta ska möjliggöra mer effektiv produktion.
Toyotas nya grundkonstruktion ska ge högre säkerhet och bättre köregenskaper. Första bilen på plattformen kommer redan i år.
Toyota lanserar nu en grundkonstruktion som ska utgöra basen för upp till hälften av tillverkarens bilmodeller innan 2020. Konstruktionen kallas Toyota new global architecture (TNGA) och fungerar på ett liknande vis som flera andra tillverkares skalbara modulplattformar.
Principen är att samma komponenter kan användas i flera vitt skilda modeller med inga eller få modifieringar. Till detta kommer även att vissa mått och avstånd i bilens skelett är desamma vilket effektiviserar produktionen.
Det mesta av TNGA-plattan är dolt under karossen, från fram- och bakvagnens krocksäkerhetskonstruktion och hjulupphängning till golvet, drivlinorna, kylarens placering, värmepaketet och styrkolumnen. De enda TNGA-gemensamma komponenterna som är direkt synliga är ratten, infotainmentskärmen, växelväljaren, sidospeglarna och pedalstället.
Toyotas TNGA-plattform ska bland annat ge en ökad vridstyvhet jämfört med tillverkarens nuvarande konstruktioner. Detta i kombination med en – enligt Toyota– marknadsledande låg tyngdpunkt ska ge förutsättningar hög säkerhet och goda köregenskaper.
Plattan ska kunna husera drivlinor för både fram- och bakhjulsdrift. Kombinationen av Toyotas nya drivlinefamilj och TNGA-plattan ska öka bränsleeffektiviteten med upp till 25 procent. Den första modellen som byggs på TNGA-plattformen ska enligt tillverkaren komma redan i år och vara en framhjulsdriven mellanstor bil.
Diskutera: Toyota menar att effektiviseringarna som kommer med TNGA-plattan kommer frigöra resurser, vad borde de satsas på?
Principen är att samma komponenter kan användas i flera vitt skilda modeller med inga eller få modifieringar. Till detta kommer även att vissa mått och avstånd i bilens skelett är desamma vilket effektiviserar produktionen.
Det mesta av TNGA-plattan är dolt under karossen, från fram- och bakvagnens krocksäkerhetskonstruktion och hjulupphängning till golvet, drivlinorna, kylarens placering, värmepaketet och styrkolumnen. De enda TNGA-gemensamma komponenterna som är direkt synliga är ratten, infotainmentskärmen, växelväljaren, sidospeglarna och pedalstället.
Toyotas TNGA-plattform ska bland annat ge en ökad vridstyvhet jämfört med tillverkarens nuvarande konstruktioner. Detta i kombination med en – enligt Toyota– marknadsledande låg tyngdpunkt ska ge förutsättningar hög säkerhet och goda köregenskaper.
Plattan ska kunna husera drivlinor för både fram- och bakhjulsdrift. Kombinationen av Toyotas nya drivlinefamilj och TNGA-plattan ska öka bränsleeffektiviteten med upp till 25 procent. Den första modellen som byggs på TNGA-plattformen ska enligt tillverkaren komma redan i år och vara en framhjulsdriven mellanstor bil.
Diskutera: Toyota menar att effektiviseringarna som kommer med TNGA-plattan kommer frigöra resurser, vad borde de satsas på?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hybrid? Annars en vettig kombi som ersätter Avensis? Bättre motorer och växellåda är annars mina tips. Hoppas bara de kan hålla nere vikten så att man får en låg förbrukning.
Gemensamma plattor är något andra bilfabrikanter haft en tid, toyota är lite sena med detta.
Hoppas de ser över rostskyddet med nu när de kommer med ny platta.
Shogun, gör det du känner för.
Det som är unikt med Toyotas plattform är att ratt och sidospeglar delas mellan bilarna som använder plattformen. Känns ju rätt fantasilöst faktiskt... Enorm likriktning. Sidospeglarna ska alltså inte anpassas designmässigt efter bilens linjer och vad det är för typ av bil, utan alla ska ha samma sidospeglar? Minibuss, sportcoupé, kombi, sedan, crossover och SUV... märkligt tycker jag. Olika biltyper och designer medför olika behov... här har likriktningen gått för långt.
Kom ihåg att hålla er från att personangrepp, den här nyheten kan diskuteras utan andra användares inlägg recenseras.
Shogun - då borde väl "många" också vara avundsjuka på bl a VAGs MQB-plattform - eller ? Den finns ju trots allt redan i många olika modeller och tycks också vara väldigt flexibel - och det långt före 2020. Och det finns säkert många andra exempel också hos andra tillverkare.
Påminner om Adam Opels gamla Ascona,alla skarvar i plåten alltså.
Kommer säkert att rosta på mittendelens plåtveck,resulterar i en hängbuk,likt Toyotas pickisar som inte sällan går av bakom hytten.
Kommer inte bli bra alls..
Säkerhetssystemen utvecklas ständigt Shogun så att utnämna Toyota som generellt bättre än andra skulle nog i alla fall jag avstå ifrån. Och det är inget som säger att t ex Aygo kommer att ha exakt samma system som t ex Avensis... Som vanligt - när vi sett vad dom åstadkommit så kan vi börja analysera resultatet. Likaså med plattformen - det är väl inget i dagsläget som klart bekräftar att t ex Toyotas kommande plattform är "bättre" än VAGs MQB-plattform... Att redan nu utnämna Touotas plattform och säkerhetssystem som mer eller mindre "bäst" är nog mera en önskan än en reell verklighet.
Som sagt,850000 Toyotor återkallade i hyfsad nutid.
http://i.imgur.com/ljRsPHo.jpg
http://www.topix.com/forum/autos/T150C2R6RLPQP2HD2
"Toyota menar att effektiviseringarna som kommer med TNGA-plattan kommer frigöra resurser, vad borde de satsas på?"
Det tror jag nog Toyota vet bäst :-)
Själva "plattformen" var ju inte sensationell om man säger så, men det var säkert inte möjligt heller.
Att bygga bilar rationellt och effektivt kan nog inte göras på så många olika sätt, i alla fall inte om man har ett stort antal modeller. Toyota har nog inte tänkt som vissa andra att minska antalet modeller de bygger utan snarare öka :-) Angående MQB versus TNGA så.... utvecklingen står ju inte still.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.