Bilförsäkringen utgår i dag från faktorer som ålder, bostadsort och typ av bil. Om några år kan det istället vara körstil som ligger till grund för premiestorleken. Folksam planerar att lansera en ny försäkringsmodell som ger föraren möjlighet att spara upp till 30 procent på premien. Ju mer föraren kör inom hastighetsgränserna, desto högre rabatt.
Utrustningen som krävs för att systemet ska fungera är ungefär lika stor som en mobiltelefon och monteras direkt på instrumentbrädan. Under skalet finns en GPS-sändare som står i kontakt med Trafikverkets vägdatabas, där alla hastighets-gränser finns registrerade. Med den informationen kan tekniken mäta hur föraren kör i förhållande till den skyltade hastigheten.
När Vi Bilägares utsände startar testbilen tänds en bildskärm som visar aktuell hastighetsgräns och en symbol som kan skifta färg. Grönt betyder laglig fart. Gult innebär att föraren kör upp till fem km/tim över gränsen. Rött signalerar att det går över fem km/tim för fort.
Ekipaget passerar en hastighetsskylt och kort därefter justeras siffrorna på skärmen. Symbolen tycks däremot släpa efter. På en 60-väg hinner hastighetsmätaren nå 68 km/tim innan symbolen slår om från grönt till gult. Projektledaren Lena Stigsdotter förklarar:
– Hastigheten som bilen visar är alltid högre än den faktiska hastigheten, men vi har också byggt in en buffert för att skapa lite luft i systemet.
Denna buffert ska göra att föraren inte tappar sin rabatt om tekniken strular eller om föraren vid något enstaka tillfälle kör över hastighetsgränsen för att göra en säker omkörning.
När motorn stängs av dyker en sammanfattning upp på bildskärmen. Si och så stor andel av körsträckan var grön, gul och röd. Informationen skickas automatiskt till försäkringsbolaget som i sin tur räknar ut premiens storlek. Slutligen avidentifieras uppgifterna.
Läs också:
"Lika effektivt som antisladd"
Diskutera: Vad tycker du om hastighetskopplad bilförsäkring?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trams!
Jag skrev en kommentar till det här under en annan artikel.
Tack och lov har jag inget med Folksam att göra.
Vi, jag och min kvinna, har våra bilar försäkrade hos Motormännen.
Vilket svammel, undrar hur många som kommer bli lurad och ha denna skit försäkring.
Föga överraskande för de flesta så kommer denna utrustning ALDRIG in i mina bilar - och det beror inte på någon vettvillig framfart på vägarna utan på att jag säger stopp för all denna övervakning som har kastat samhället tillbaka till ett sorts elektroniskt GESTAPO-, KGB- och STASI-samhälle. Jag håller för övrigt med saabnisse: tack och lov att jag inte har något med Folksam att göra.
Varför tar ViB in två artiklar om samma sak?
Den här artikeln tar upp hur systemet fungerar, den andra belyser det bakomliggande forskningsprojektet, Folksams planer och hur Trafikverket ställer sig hastighetsberoende bilförsäkringar. Här finns den andra artikeln:
http://www.vibilagare.se/reportage/lika-effektivt-som-antisladd-40320
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Är det inte bra att få en billig försäkring men ni skäms väl för att ni kör lagligt.
Har ni tänkt på hur löjligt det låter med era uttalanden-
dogdex, är det löjligt att vägra att övervakningssamhället kartlägger ens liv in i minsta detalj? Du måste skämta.
Projektledare Lena Stigsdotter är säkert nöjd med sig själv där hon sitter i sin politiskt korrekta hybrid-bil och demonstrerar systemet och tror att hon gör mänskligheten en stor tjänst.
"Har man bara rent mjöl i påsen", osv. Jag kräks på all denna ökade kontroll på ALLT vi gör och där merparten av det sovande folket inte verkar bry sig.
Nåja, då kan Folkskam slippa mina framtida tjänster. Att folk byter bolag är väl det enda som biter på dom.
Det är ju väldigt trafiksäkert att ha ännu en display som drar blicken från vad som händer framför bilen...
"Tänkte inte på det..."
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.