Över 38 000 kronor per år. Så mycket kostar den genomsnittliga bilförsäkringen till en Maserati, visar en undersökning från Insplanet som driver en prisjämförelsesajt. Inget annat bilmärke är dyrare att försäkra i Sverige, enligt Insplanet.
Snittpriserna har tagits fram utifrån 100 000 prisjämförelser under första kvartalet i år. 13 försäkringsbolag ingår och jämförelserna gäller helförsäkring som nytecknas.
Inte helt överraskande är det mindre bilar som är billigast och sport- och lyxbilsmärken som är dyrast. Absolut billigast är Daewoo, vars bilförsäkringar i genomsnitt kostar 4 085 kronor per år. Därefter följer Dacia och Skoda.
Diskutera: Vad tycker du om listan?
1. Daewoo: 4 085 kr
2. Dacia: 4 625 kr
3. Skoda: 4 749 kr
4. Renault: 4 857 kr
5. Citroën: 4 857 kr
6. Suzuki: 4 944 kr
7. Opel: 4 982 kr
8. Hyundai: 5 078 kr
9. Toyota: 5 208 kr
10. Peugeot: 5 289 kr
11. Seat: 5 317 kr
12. Kia: 5 386 kr
13. Pontiac: 5 461 kr
14. Saab: 5 466 kr
15. Volvo: 5 655 kr
16. Smart: 5 731 kr
17. Fiat: 5 798 kr
18. Ford: 5 804 kr
19. Volkswagen: 5 854 kr
20. Rover: 5 943 kr
21. Honda: 6 032 kr
22. Iveco: 6 526 kr
23. Mazda: 6 636 kr
24. Mitsubishi: 6 904 kr
25. Nissan: 7 239 kr
26. Mini: 7 252 kr
27. Isuzu: 7 772 kr
28. MG: 7 982 kr
29. Rolls-Royce: 8 053 kr
30. Chrysler: 8 176 kr
31. Audi: 8 355 kr
32. Alfa Romeo: 8 411 kr
33. Subaru: 8 445 kr
34. Jeep: 8 584 kr
35. Lexus: 9 624 kr
36. Mercedes: 9 700kr
37. Cadillac: 10 089 kr
38. BMW: 10 674 kr
39. Ssangyong: 10 725 kr
40. Jaguar: 11 847 kr
41. Land Rover: 13 922 kr
42. Dodge: 14 619 kr
43. Chevrolet: 15 253 kr
44. Lincoln: 15 258 kr
45. GMC: 15 304 kr
46. Porsche: 17 673 kr
47. Infiniti: 22 929 kr
48. Hummer: 23 394 kr
49. Lotus: 26 269 kr
50. Ferrari: 30 367 kr
51. Aston Martin: 31381kr
52. Bentley: 34 230 kr
53. Lamborghini: 35077kr
54. Maserati: 38 237 kr
Källa: Insplanet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu ska ju detta tas med en rejäl nypa salt. Insplanet har långtifrån alla bolag med i jämförelsen, vilket förstås påverkar priserna. Möjligen kan man ana en trend.
Jag har hittills aldrig fått bättre erbjudande via Insplanet än när jag själv kikat runt. Något som de fått upplysning om när de ringt upp mig.
Sedan behöver man väl knappast vara civilekonom för att förstå att en bil för 100.000 kostar mindra att försäkra än en som kostar över miljonen...
Nu antar jag att detta gäller nya bilar, men de flesta försäkringar gäller självklart begagnade bilar, och då spretar det helt annorlunda. Min Jaguar är t.ex. billigare att försäkra än bruksbilen (utan att det är en klubb- eller entusiastförsäkring).
Billigast är Daewoo, ändå rullar inte så många Daewoo på våra vägar.
Men hallå, det här är ju en tabell som inte säger någonting!
Pos 43, Chevrolet Aveo eller Corvette, samma kostnad?
Pos 19, VW Phaeton eller Up, samma kostnad?
Genomsnittligt årspris?
Morsning.
Man behöver inte den här typen av töntundersökningar.
Det går bra att ringa runt själv och ta in offert från olika bolag och jämföra, det kan spara många kronor och detta utan att ta hjälp av tvivelaktiga hjälpfirmor.
Jag konstanterar att Daewoo förarna kör lungt och bra, det borde bli en tankeställare åt vissa, ex.vis BMW och Audi förarna som tycks äga vägen.
Intressant att jag försäkrar min WRX för samma summa som hustruns Forester, bara för att de bygger på samma plattform. Att WRX:en har 280 hk jämfört med Forestern:s 158 har tydligen ingen större betydelse. Nåväl, det gör mig ingenting...
Frågade Insplanet när jag köpte turbosaaben..
Fick ett pris från dem som var dubbelt så högt som det jag senare fixade själv...
hultarn jo Jagga och Rolls brukar generellt sett vara billiga att försäkra, främst för att dom inte har någon statistik att luta sig emot och att dom få ägare som finns tar hand om bilarna på ett bra sätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.