Nästa artikel
"Lika effektivt som antisladd"
Trafiksäkerhet

"Lika effektivt som antisladd"

Publicerad 18 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hastighetskopplad bilförsäkring sägs kunna rädda lika många liv som antisladdsystem och krockkuddar. Trafikverket kallar idén ”ett genombrott”.

Krockkuddar fångar upp åkande vid en kollision och antisladdsystem stabiliserar bilen om den är på väg att krocka. Hur kan en bilförsäkring ha lika stor säkerhetseffekt?

Folksam påstår att så är fallet. Försäkringsbolaget har i samarbete med bland annat Trafikverket genomfört forskningsprojektet ”Grönt ljus”. Syftet var att undersöka om försäkringspremien kan stöpas om för att stimulera förare till att inte köra för fort.

250 privatbilister rekryterades och delades slumpmässigt in en testgrupp och en kontrollgrupp. Testgruppens bilar försågs med samma typ av mätutrustning som beskrivs i artikeln här intill. Samma teknik installerades i kontrollgruppens bilar, men skillnaden att bildskärmen släcktes ned för att inte ge någon hastighetsinformation.

Förarna erbjöds möjligheten att sänka sin försäkringspremie med upp till 30 procent om de inte överskred hastighetsgränserna. Testet pågick under elva månader.

Resultatet visar på tydliga skillnader mellan grupperna. Testgruppen mer än halverade sina hastighetsöverträdelser, jämfört med kontrollgruppen.

– Om alla i Sverige körde med ”Grönt ljus” skulle vi rädda 40–60 liv och 200–300 svåra personskador varje år. Man kan jämföra det med till exempel krockkuddens eller antisladdsystemets effekt, säger Helena Stigson, trafikforskare vid Folksam.

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, beskriver resultatet som ”positivt förvånande”:

– Det här är ett genombrott i vår värld som ofta bygger på att bestraffning är det bästa sättet för att få människor att bli mer skötsamma.

Bland deltagarna i testgruppen var det nio av tio som fick billigare försäkring. Sex av tio fick minst 25 procent rabatt. Deltagarnas bränslekostnader antas ha minskat, men den lägre medelhastigheten medförde att restiden ökade med en minut per restimme.

Folksam planerar nu att lansera en försäkring som bygger på samma princip. Enligt produktchefen Daniel Eriksson kan de första bilarna försäkras enligt modellen 2014.

– Jag tror aldrig att det kommer bli 100 procent som tycker att det här är en bra idé, men om vi kunde sikta på 50 procent om tio år så skulle jag tycka att det vore en fantastisk framgång, säger Daniel Eriksson.

Innan försäkringen kan rullas ut på marknaden återstår dock flera frågor att lösa. Bland annat måste Trafikverkets vägdatabas förbättras. Under testperioden har deltagarna rapporterat att bildskärmen ibland visat hastighetsgränser som inte överensstämmer med skyltarna längs vägen. Utrustningen måste även kalibreras och formges för att fungera i skarpt läge.

En annan fråga som återstår är kostnaden. Prislappen för att installera systemet i en bil är i dag 1 000 kronor. Om hela Sveriges vagnpark på omkring fyra miljoner bilar ska förses med utrustningen slutar notan på fyra miljarder kronor.

Vem ska betala?
– Jag vet inte riktigt, det är någonting vi måste utforma. Eftersom kunden får sänkt försäkringspremie är det möjligt att kunden kan tänka sig att betala. Eftersom försäkringsbolagen får sänkta kostnader är det möjligt att de kan betala. Det finns också en möjlighet att vi kan be samhället att bidra, säger Daniel Eriksson och öppnar för samarbete med de konkurrerande försäkringsbolagen.

Förutsättningarna för ett system som ”Grönt ljus” kan dock komma att förändras. Den huvudsakliga tekniken som behövs för att upplägget ska fungera finns troligen i de flesta nya bilar inom några år. Utvecklingen kan påskyndas eftersom Euro NCAP från och med 2013 kommer att ge extra poäng till bilar som stödjer föraren med hastighetsinformation.

– Bortom hörnet vet vi att alla bilar kommer att vara uppkopplade på nätet och då blir det här ännu mer intressant, säger Claes Tingvall.

Läs också:
Belöning väntar om du sänker farten

Diskutera: Vad tycker du om hastighetskopplad bilförsäkring?

Förarna saktade in

» Sex procent av testgruppens totala körsträcka kördes mer än fem km/tim över fartgränserna, jämfört med 14 procent för kontrollgruppen. Testgruppen mer än halverade sina överträdelser.

» Nio av tio deltagare i testgruppen fick billigare försäkringspremie. I genomsnitt uppgick rabatten till 21 procent, vilket motsvarar 950 kr/år.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-10-18 16:16
sackese

Som jag sade i en annan tråd:

Jag vill hellre att mobilpladdrandet, eller rättare sagt längden på denna, skall övervakas. Snabba samtal på 10-15 sek. är OK, menjag ser flera som tjattrar och nästan tappar kontrollen på fordonet eftersom de inte kan släppa snuttefilten.

Plus beteendemätare som aggressiv och omdömeslös körning, korta avstånd, osv skulle också behövas kontrolleras, för det är dessa som orsakar olyckorna.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-18 19:10
keoh

Utan att ha läst alla inlägg men...
Är det ingen som inser att detta bara är ett sätt för bolagen att höja premien för oss alla?

#a • Uppdaterat: 2012-10-18 22:30
RF

Enligt Trafikverkets modeller skulle det mellan 1980-1996 ha skett en ökning av antalet dödade i trafiken med mer än 20 % beroende av ökande medelhastigheter. I verkligheten halverades antalet dödade trots en kraftig ökning av trafikarbetet. Det har skett en kraftig manipulation av det svenska folket som gått på myten att sänkning av hastigheten är den viktigaste parametern för att minska antalet dödade i trafiken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.