Nästa artikel
I otakt med tiden
Johan Norberg

I otakt med tiden

Publicerad 7 november 2012 (uppdaterad 20 november 2012)

Höga chefer inom bilindustrin är oroliga för att dagens ungdomar visar större intresse för snabb internetuppkoppling och tv-spel än att köpa bil. Eftersom allt fler människor bor i storstäder har också antalet som tar körkort stadigt minskat. Det är få unga som känner att de behöver bil helt enkelt då mycket av det sociala livet pågår via nätet.

Nu är det som så, att man får femtio års internetuppkoppling eller trettio pc för kostnaden av en Volvo V40 i grundutförande, så det är tveksamt om man kan jämföra olika behov på det sättet. Det är väl knappast så att kidsen säger: "Hej, jag tänkte precis köpa en ny bil, men pengarna tog slut eftersom bredbandsabonnemanget skulle betalas!"

På den nivån som en chef för ett stort bilföretag befinner sig, någonstans mellan sextio och döden, relativt högt svävande ovanför allt som vi andra betraktar som vardag, har man nog en ganska diffus bild av ungdomars behov. Eftersom de också – i varje födelsedagshyllning på familjesidorna – glatt koketterar med åttio timmars arbetsvecka så tvivlar jag på att de ens känner sina egna barn om dessa inte följt med i farbror pappas båt eller ut på golfbanan.

Jag tvekar också inför något annat i deras oro över bilarnas bristande dragningskraft på kommande generationer.

Är inte detta den bästa nyheten vi har fått på den här planeten på väldigt många år? Till och med de skeptiker som tvekar om utsläppens påverkan på ozonskiktet vet att en växande bilindustri är ett av de största miljöhot vi står inför. Vi måste föreställa oss det mycket sannolika scenariot att land efter land reser sig ur fattigdom och vill ha platt-tv, kylskåp och bil.

Att framställa järn, stål, plast och allt som behövs för tillverkning är ett enormt ingrepp på naturen, för att inte tala om när alla prylarna ska slängas några år senare. Nigeria som idag tar emot groteska mängder skrot från Europa är inte hur stort som helst, och en dag ska de också ha varsin bil. De och resten av den afrikanska kontinenten, om det fortsätter som biltillverkarna hoppas.
Vart ska metallskrotet då skickas undrar jag?

Den här uppfattningen om ständig tillväxt som vår frälsare påminner oroväckande mycket om ett kedjebrev, och som vi vet är det alltid och oundvikligen några som förlorar i slutänden. Att allting kommer att gå fullständigt åt helvete är ingen avancerad framtidsgissning. Frågan är bara med vilken hastighet.

Då kommer nyheten om ungdomar som struntar i bilen som ett räddande halmstrå, ett ljus i mörkret. Det är ju bara människans förändrade vanor som kan göra någon skillnad. Om man ser på Kinas ofattbart snabba konsumtionsökning de senaste trettio åren inser man att motsatsen borde var lika möjlig.

Jag förstår att en chef måste värna om sitt företag och vara skeptisk till allt som kan hota en ökad vinst. Det är rimligt, men kan man verkligen uttrycka oro för något som gynnar oss människor, och den här planeten utan att framstå som, ja lite korkad? Ingen chef på Swedish Match skulle komma på tanken att uttrycka oro för ungdomars minskande rökande och ingen från Systembolaget heller skulle framföra liknande farhågor.

Bilindustrin ångar på med retorik som om vi fortfarande levde på 1960-talet.

Det är lite dumt, för det gör vi inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-11-07 18:27
FZR600R

Naturligtvis minskar intresset när bilarna som recenseras och attityden till bilkörning får tankarna att gå till thrillern "En oktobermåndag på riksrevisionsverket" som för övrigt aldrig nådde tio i topp.

#c • Uppdaterat: 2012-11-07 20:07
Hackenbush

Jodå Kapten visst har du rätt i det du säger om elektroniken men det som kommer i alla bilar måste ju plussas på till all den andra elektroniken och det minskar ju inte då precis.
Precis som du så välkomnar jag nya idéer som hybrider och elbilar och annat som kan hjälpa till att minska på våra utsläpp på jorden.

#d • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Nu tror jag inte att biltillverkarna är särskilt oroade om försäljningen här i västvärlden skulle minska.
De gör som tobaksindustrin och letar upp nya lukrativa marknader i Asien och Afrika.

#e • Uppdaterat: 2012-11-07 20:11
KaptenOberkommando

Hackenbush, men problemet är ju att Norberg tycks anse att det är bättre att ungdomarna roar sig med sociala medier och köper miljarder telefoner, datorer, läsplattor, tv-apparater, tillbehör med mera utan att riktigt förstå att detta kommer att generera tusenfalt mer giftigt avfall i form av elektronik än vad som blir fallet om de i stället fortsätter att köpa bilar som i jämförelse faktiskt innehåller ganska lite elektronik sett till antalet sålda enheter. (Plus att det sistnämnda räddar miljoner arbetstillfällen i Europa!) Att ungdomarna skulle göra båda sakerna samtidigt (alltså köpa miljarder elektronikprylar OCH bilar som i gamla fornstora dagar) lär ju knappast inte bli fallet.
Poängen med min kritik mot Norberg är att han tycks anse att det är bättre att ungdomarna väljer sociala medier än bilar i tron att det skulle betyda mindre "skrotdumpning" i till exempel Nigeria, när det faktiskt är så att det är just dessa miljarder elektronikprylar som är det verkliga bekymret. Metallerna för övrigt i bilarna + plasten + glaset återvinns ju faktiskt till 90 procent. Eller hur? Detta "skrotet" skickas ju alltså inte till Nigeria. I Nigeria, Indien, Kina med flera länder hamnar däremot miljoner ton giftig elektronik till följd av bland annat just de sociala medierna på nätet. Jag har svårt för personer som kan/får skriva sådant här ogenomtänkt på en så pass stor mötesplats som ViBilägare.

#f • Uppdaterat: 2012-11-07 20:18
Hackenbush

Kapten, du vet det där om att "sila mygg och svälja kameler" Det är detta Norberg sysslar med och det passar lite illa på en hemsida för bilintresserade. Utan bilindustrin skulle vi ha katastrofalt många arbetslösa i världen och börjar vi med att titta på industrin så är det ju inte bara bilindustrin som "skitar ner" utan det finns bra många industrier som skitar ner mångdubbelt värre.

#h • Uppdaterat: 2012-11-07 21:37
KaptenOberkommando

Nej, AL, du är bara sur för att jag har nitat dig några gånger. Mina "siffror" och åsikter om konsekvenserna behöver inte vara så exakta, men alla bör begripa så pass enkel matematik/företagsamhet som att om en miljon bilarbetare plus ytterligare några miljoner som arbetar i anslutning till bilindustrin blir arbetslösa utan att någon ersättningsindustri kommer i stället får vi problem av större mått. Vi har redan problem så det räcker.
Jag tycker mig också kunna spåra en treårings tjurighet i AL:s inlägg, mäkta förolämpad över att jag - och några till - har påpekat att AL bröt mot upphovsrättslagen samt att vi har låtit AL förstå det olämpliga i att med odräglig överlägsenhet skryta om många universitetspoäng och namnkunnigt lärosäte. AL kommer in här i spalten och har inget att säga om Norbergs krönika, utan kastar sig direkt över mig. Gissar att AL har sökt ett tag nu efter ett tillfälle att gå på mig, men det enda som blev resultatet var en helt misslyckad krystning och slag som skapade ett hål i luften. Det är inte likt AL att flippa ur så här, men det visar å andra sidan att AL är ur balans.

#i • Uppdaterat: 2012-11-07 22:34
Roy J

AL, du brukar inte ta på dig rollen som upprorsmakare - snarare tvärtom - men du verkar ha mer än ett horn i sidan till Kapten...
Och Kapten, du behöver inte än en gång dra upp detta med brott mot upphovsrättslagen, som mest verkar vara en illvillig tolkning från din sida - ett fall som för övrigt knappast några känner till och ännu mindre bryr sig om.
Tjurigheten på treårsnivå gör oftare Kapten sig skyldig till, men idet här fallet verkar ni vara lika goda kålsupare bägge två.

Av någon anledning brukar en del betrakta mig som en självutnämnd moderator när jag endast skrivit omdömen - precis som alla andra, om än på ett mer nyanserat sätt, kanske.
Den här gången agerade jag faktiskt som en moderator, om än på ett mer direkt och personligt plan.

Kan tillägga att bägge mina döttrar (22 respektive 24 år) - men ingen har bil och kör väl inte så ofta heller.
Det finns andra intressen och ekonomiska prioriteringar.

#j • Uppdaterat: 2012-11-08 00:29
Roger Skagerström

Haahaha jag kan inte tänka mig att folk kommer börja okynnesköpa telefoner till höger och vänster bara för att de inte äger en bil :P Det skulle nog gå åt ett par telefoner för att påverka miljön på samma sätt som en bil gör. Ett par tusen typ...

Men håller med om att bilindustrin behövs. Viss tillverkning skulle nog gå att ställa om men långt ifrån allt. De som får sparken nu kan ju inte direkt knalla ut och anmäla sig till nästa fabrik, som tillverkar nåt som säljer jättebra.

#k • Uppdaterat: 2012-11-08 07:56
KaptenOberkommando

Roy, det är väl ointressant om JAG beter mig som en treåring - jag är ju sådan mest hela tiden enligt dig och några andra. Inget nytt där, alltså. Det intressanta var ju att AL gick ner sig ... Bra också att någon noterade det!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.