Höga chefer inom bilindustrin är oroliga för att dagens ungdomar visar större intresse för snabb internetuppkoppling och tv-spel än att köpa bil. Eftersom allt fler människor bor i storstäder har också antalet som tar körkort stadigt minskat. Det är få unga som känner att de behöver bil helt enkelt då mycket av det sociala livet pågår via nätet.
Nu är det som så, att man får femtio års internetuppkoppling eller trettio pc för kostnaden av en Volvo V40 i grundutförande, så det är tveksamt om man kan jämföra olika behov på det sättet. Det är väl knappast så att kidsen säger: "Hej, jag tänkte precis köpa en ny bil, men pengarna tog slut eftersom bredbandsabonnemanget skulle betalas!"
På den nivån som en chef för ett stort bilföretag befinner sig, någonstans mellan sextio och döden, relativt högt svävande ovanför allt som vi andra betraktar som vardag, har man nog en ganska diffus bild av ungdomars behov. Eftersom de också – i varje födelsedagshyllning på familjesidorna – glatt koketterar med åttio timmars arbetsvecka så tvivlar jag på att de ens känner sina egna barn om dessa inte följt med i farbror pappas båt eller ut på golfbanan.
Jag tvekar också inför något annat i deras oro över bilarnas bristande dragningskraft på kommande generationer.
Är inte detta den bästa nyheten vi har fått på den här planeten på väldigt många år? Till och med de skeptiker som tvekar om utsläppens påverkan på ozonskiktet vet att en växande bilindustri är ett av de största miljöhot vi står inför. Vi måste föreställa oss det mycket sannolika scenariot att land efter land reser sig ur fattigdom och vill ha platt-tv, kylskåp och bil.
Att framställa järn, stål, plast och allt som behövs för tillverkning är ett enormt ingrepp på naturen, för att inte tala om när alla prylarna ska slängas några år senare. Nigeria som idag tar emot groteska mängder skrot från Europa är inte hur stort som helst, och en dag ska de också ha varsin bil. De och resten av den afrikanska kontinenten, om det fortsätter som biltillverkarna hoppas.
Vart ska metallskrotet då skickas undrar jag?
Den här uppfattningen om ständig tillväxt som vår frälsare påminner oroväckande mycket om ett kedjebrev, och som vi vet är det alltid och oundvikligen några som förlorar i slutänden. Att allting kommer att gå fullständigt åt helvete är ingen avancerad framtidsgissning. Frågan är bara med vilken hastighet.
Då kommer nyheten om ungdomar som struntar i bilen som ett räddande halmstrå, ett ljus i mörkret. Det är ju bara människans förändrade vanor som kan göra någon skillnad. Om man ser på Kinas ofattbart snabba konsumtionsökning de senaste trettio åren inser man att motsatsen borde var lika möjlig.
Jag förstår att en chef måste värna om sitt företag och vara skeptisk till allt som kan hota en ökad vinst. Det är rimligt, men kan man verkligen uttrycka oro för något som gynnar oss människor, och den här planeten utan att framstå som, ja lite korkad? Ingen chef på Swedish Match skulle komma på tanken att uttrycka oro för ungdomars minskande rökande och ingen från Systembolaget heller skulle framföra liknande farhågor.
Bilindustrin ångar på med retorik som om vi fortfarande levde på 1960-talet.
Det är lite dumt, för det gör vi inte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men Norberg, att jämföra bilindustrin med rökning och supande - hör du hur det låter? Det förstnämnda genererar jobb och välstånd - som jag antar att ingen vill vara utan?! Bilindustrin utgör ryggraden i i vart fall Europa. Vi pratar miljoner arbetstillfällen - MILJONER! En betydande del av vårt välstånd här i Europa är knutet till bilindustrin. Och det skrot som du babblar om återvinns idag till största delen. Sedan kan "skrot" också betyda miljarder kasserade mobiltelefoner, datorskärmar, tv-apparater etc. Detta "skrotet" - fullt av giftiga ämnen - hamnar mycket riktigt i till exempel Nigeria med flera länder. Det här är inte så enkelt som du vill få det till. Men visst, bort med bilindustrin och "skrotet", då. Men vad skall vi i Europa leva på sedan? Vad blir det av vårt välstånd? Visst, ungdomar, köp fler telefoner, datorer och annat (helst flera miljarder) så dränker vi de fattiga regionerna i världen med giftiga kretskort, giftig plast, bromerade flamskyddsmedel, plastmjukgörare (ftalater) och annat.
Nej, Norberg, tänk igenom detta en till gång. Men som vanligt, är jag frestad att säga, så kommer sådana här tankar från en storstadsbo som knappt aldrig använder bilen.
Här är ett exempel på e-skrotet som illegalt exporteras till Nigeria (alltså bara ett [1] exempel) - skrot som verkligen är giftigt, Norberg (observera alltså att det inte handlar om "bilskrot" utan om telefon-, dator- och tv-skrot): http://www.greenpeace.org/sweden/se/press/pressmeddelanden/greenpeace-avsloejar-illegal-du/
Norberg skrev: "Då kommer nyheten om ungdomar som struntar i bilen som ett räddande halmstrå, ett ljus i mörkret." Ungdomar som hellre köper telefoner, datorer, spelkonsoler etc? Skulle de vara ett räddande halmstrå/ett ljus i mörkret för befolkningen i Nigeria? Eller befolkningen i Indien? Eller befolkningen i något annat fattigt hörn i världen? Knappast! Och knappast ett räddande halmstrå/ett ljus i mörkret för vår egen situation här i Europa - ett Europa som så starkt står och faller med bilindustrin. Helt enkelt: Det finns inget enkelt ...
Allt skrot hamnar inte i Nigeria ser man här.
http://guld24.se/guld-utvinns-ur-it-skrot/
Här i Sverige borde man reagera på de tiotusentals ton med soppor som importeras från andra länder till Sverige för att förbrännas här för att generera el och värme. Då får vi höga doxinutsläpp vilket inte gynnar våra kvinnors benstomme bla då dioxiner i vår miljö gör att man får benskörhet, och är inte så hälsosamt för oss andra heller.
Bilindustrin och de bilintresserade ångar på som om det var på 1960-talet ja.
MEN vem är korkad nog att tro att en Skoda Octavia eller Kia någonting, skulle tilltala unga idag?
Eller en Havregryn Golf eller någon av alla de andra som de ”bilintresserade” hyllar hela tiden.
Det krävs ju en billigare och mindre bil som är helt olik allt det vanliga och lika varierande, annorlunda, spännande, underhållande och förnybar som vilken dator som helst.
Men att de som dräglar över en rymlig tråk kombi från VAG eller Hyundai finner detta vara skit och dynga är ju en självklarhet, de tillhör inte framtiden.
Men någon gör det…
Artikelskribenten har rätt i sak - vi behöver minska bilanvändning, bilåkande och bilproduktion. Sötebrödsdagarna för bilindustrin är över och det är dags att framställa nya produkter, nya transportlösningar som är mer miljövänliga och som är mer byggda för återvinning i ett kretsloppstänkande. Det finns många goda idéer om detta hos bilindustrin. Särskilt franska och italienska tillverkare har visat många eko-vänliga koncept med ekomaterial, alternativa drivsystem och så vidare. Problemet är att få dem i produktion, det är inte tillräckligt att visa dem på mässor år efter år. De behöver komma ut i handeln och här behövs hjälp från politiker för att bygga upp en lämplig infrastruktur och ge stöd genom ekonomisk drivkraft. Det ska inte vara en lyx att vara miljövänlig, vi behöver få ner det till vanliga modeller.
I takt med utbyggd kollektivtrafik och allt fler människor som bor i städer så förändras också transportbehovet, jag tror modeller som Renault Twizy och liknande är rätt väg för stadsbor.
Dagens ungdomar skaffar sig inte ens körkort, ivf inte som det var för några år sedan.
Redan när jag läste krönikan i tidningen tyckte jag att det var tufft av Johan att skriva den i en motortidning, om än en motortidning med stor bredd och vardagsinriktning.
Den ständiga tillväxten har jag haft farhågor kring ända sen tonåren. Och visst bidrar bilar, i synnerhet de med förbränningsmotorer, till luftföroreningar och visst blir det stora volymer skrot.
Det viktigaste budskapet är väl att bilindustrin behöver vakna upp. Ungdomar är inte lika bilintresserade idag och har i de större städerna heller inget direkt behov.
Jämförelsen mellan Systembolaget och Swedish Match haltar betänkligt, för övrigt.
Faktum är att jag får ge Kapten helt rätt!
Elektronikindustrin genererar rejält med avfall som delvis är svårare att återvinna än merparten av en bil.
Och visst finns det behov av transporter. Men de kan ju utvecklas och differentieras.
Märkte just en sak.
Vad har denna webbplats för märklig tidbas? Klockslagen ligger ju en timme framåt.
För de är väl inte så klantiga att de missat att vi gått tillbaka till normaltid...
Vi är ju redan i det läget att de flesta inte tar bilen in till stan om man kan undvika det. Hur roligt kan det då vara att ha en bil om man bor i stan. det blir dyra mil om bilen ska stå i garage och bara användas på semestern.
Snart bor inga kvar på landet som behöver besök, och utan bil kan man lägga pengarna på roligare saker. Frågan är ju då vad det blir om det blir nyttigare än bilen?
Titeln på denna tråden stämmer riktigt bra på Vib:s hemsida.
För övrigt så har ingen av mina tre söner tagit körkort ännu och den yngste är 25 år nu.
Jag tycker det är ganska sunt för bilägandet har blivit ganska dyrt om man tänker på hur mycket skatter, reparationer, service, försäkring och allt annat som man måste betala. Hade jag bott i en storstad hade jag förmodligen inte haft någon bil utan bara hyrt en när man behövt en bil.
När man tänker på miljöfarligt avfall så börjar ju bilarna även innehålla en massa elektronik nu som skall skickas någonstans när bilen skrotas så inte blir bilarna bättre i det avseendet även om man jobbar på att minska olämpliga utsläpp i avgaserna.
Hackenbush: Visst. bilarna innehåller en hel del elektronik nu för tiden, men ställ antalet sålda bilar mot antalet sålda mobiltelefoner, datorer, läsplattor, tv- apparater ...
Några exempel (observera att jag tar något gamla siffror - siffrorna kan alltså lätt ökas på med troligen 20-30 procent): Mobiltelefonförsäljningen TOTALT i världen uppgick under andra kvartalet 2010 till 325,6 miljoner enheter enligt siffror från analysföretaget Gartner. Ta den siffran gånger fyra för ENBART 2010, alltså 1,3 MILJARDER (1 300 000 000)! Vilka mängder av giftig elektronik är det som vi talar om? Försök ta till dig siffran.
Under det sista kvartalet 2011 sålde Apple följande: 37,04 miljoner iPhones, 15,43 miljoner iPads, 5,2 miljoner Mac-datorer och 15,4 miljoner iPods. Ta denna siffran gånger fyra och du har fått försäljningen från ETT (1) märke, alltså Apple!!! Försök sedan att få ihop siffran för SAMTLIGA tillverkare!
Om vi sedan tänker oss den totala mängden mobiltelefoner, datorer, läsplattor, tv-apparater, dvd- och Blueray-spelare med mera så inser du att vi pratar om flera tiotals miljarder enheter ... Ställ alltså detta mot några få tiotals miljoner tillverkade bilar så inser du att - och alla andra - vilken ofantlig giftindustri det är som vi har att göra med. Den mängd elektronik som bilindustrin lämnar efter sig ter sig som en droppe i havet i jämförelse. Kom också ihåg att runt 90 procent av en bil kan idag återanvändas! Aluminium till exempel kan återanvändas hur många gånger som helst.
Norberg har inte koll på vad han skriver. Han verkar tycka att det är ok att bilförsäljningen minskar - med allvarliga konsekvenser för till exempel oss själva här i Europa - SAMTIDIGT som han tycks luta åt att det är bättre att ungdomarna köper telefoner, datorer, läsplattor och tv-apparater. Men Norberg har ingen som helst aning om vilka ofantliga mängder elektronik som skall tas om hand i den änden - och det redan efter ett par, tre år.
Och kom ihåg: Jag har inte ens nämnt all elektronik i alla kylskåp, frysskåp, kaffebryggare, luftvärmepumpar, kameror, armaturer - ja, Gud vet allt ...
Biltillverkningen MÅSTE vara kvar - men gärna med ny teknik i form av eldrift, hybrider, och vätgas. Annars flyttas vi här i Europa tillbaka till 1700-talet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.