Nästa artikel
Volvo är säkrast i verkligheten
Nyheter

Volvo är säkrast i verkligheten

Publicerad 3 september 2013 (uppdaterad 6 februari 2014)
Volvos stora modeller från 2007 och framåt, visar sig vara nära 60 procent säkrare än medelbilen i Folksams rankning ”Hur säker är bilen? – 2013”.

Sedan år 1984 har försäkringsbolaget Folksam rankat bilarnas säkerhet utefter utfallet i verkliga trafikolyckor. Varje år hanterar Folksam drygt 50 000 trafikskador. Av det underlaget drar man slutsatsen att vilken bilmodell man färdas i, har en avgörande betydelse för utfallet av en olycka.

I årets rapport rankas 238 bilmodeller och Volvo V70, S80, S60 och V60 från 2007 års modell och framåt, bedöms vara överlägset säkrast. Marginalen till listans tvåa, Honda CR-V 98 – 06, är 12 procent. Skillnaden uppges aldrig varit större i någon tidigare upplaga av rapporten.

Topplistan                                               % bättre än genomsnittet
Volvo V70/S80/S60/V60 07-                  59
Honda CR-V 98-06                                 47
Volvo V70/S80/S60 00-06                      46
BMW 5-serie 04–09                                 44
Audi A4 01-07                                        43
Mitsubishi Galant 97-03                          42
VW Passat/CC 08-                                   42
Volvo XC90 02-                                       42

Mer om Folksams rapport kommer i Vi Bilägare nummer 13/2013 som utkommer den 25 september.

Diskutera: Tror du att Folksams säkerhetsrankning stämmer överens med verkligheten?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-09-03 15:44
däckoscar

Skulle vara intressant att höra Renaults förklaring till att en Clio från nittiotalet kan få högre säkerhetsranking än en nyare Clio III från 06-12 . Men de trummar väl på med sin ranking från Euro NCAP.

#m • Uppdaterat: 2013-09-03 16:30
månssons

Roy J:
Jag tycker att detta ämne är väldigt intressant och jag är mycket glad för Saab så jag är lite nyfiken kring deras frontstruktur, hur skiljer sig den från andra biltillverkare?

#n • Uppdaterat: 2013-09-03 16:39
Roy J

Jag vet inte riktigt vad det är du kritiserar, Kapten.
Folksams egna betyg är baserat enbart på statistik från verkligheten.
Sen kan du även se hur bilen ifråga klarat sig i Euro NCAP och viktiga säkerhetsdetaljer.
I Folksams material har man inte alls tagit hänsyn till krockförebyggande utrustning, men är en av faktorerna som kan ingå för att få omdöme som säkraste val.

I videon från pressinformationen framgår detta tydligt samtidigt som autobroms bedöms vara en mycket viktig utrustning.

Det här är en mycket välgjord rapport och ska inte alls förpassas till soptunnan. Däremot bör den läsas ordentligt och videon bör ses.

#o • Uppdaterat: 2013-09-03 16:51
Roy J

Jag såg det lite mer ur ett historiskt perspektiv, månssons.
När andra hade framåtriktade balkar i fronten så hade man redan på 99:an istället bundit ihop frontändarna med en tvärgående balk som hjälpte till att fördela krockkrafterna. Dessutom kom man ifrån de framåtriktade "spjuten".
Takkonstruktionen var enormt stark redan på ur-Saaben (92) och tålde rullningar som ingen annan bil då klarade. Faktiskt sant.
Sen var ju Saab de som införde älgtest i dess rätta betydelse. De tillverkade en attrapp som bidrog till att a-stolparna blev väldigt tåliga. Den rundade vindrutan bidrog också. liksom takstrukturen.

Som ett kuriosum kan nämnas att när Volvo införde sitt SIPS (Side Impact Protection System) - en typ av tvärgående balkar under golvet för att fördela sidokrockkrafter - så var Saab-folket lite mulna. De hade ju redan en liknande konstruktion men inte tänkt på att döpa det med någon snitsig förkortning.
Saab var för övrigt också först med sidokrockskydd i dörrarna.

#p • Uppdaterat: 2013-09-03 16:55
Roy J

Kapten, säkraste val är endast en del i det hela. Man har där försökt sig på att göra en sammanvägd bedömning. Ett antal av utrustningsdetaljerna måste ingå för att få det omdömet.
I spalten till vänster ser du Folksams eget resultat.
Se videon så slipper jag berätta allt för dig!

#q • Uppdaterat: 2013-09-03 17:07
Rille_L

Kapten
Jag måste nog hålla med Roy om att du har missförstått det hela lite. I Pdf filen är det 528 bilar med. Både bilar som är med i Folksams ranking från verkliga olyckor, EuroNcap, och som du säger deras egna värderingar gällande autobroms och ESP. Men rankingen med enbart verkliga olyckor, där Volvo vann. Är det endast 238 bilmodeller med i. Jag håller med om att det ser väldigt rörigt ut i pdf/brochyren. Men på deras hemsida kan du klicka högst upp på "folksam" och sortera enbart efter verkliga olyckor.
Här får du en direkt länk http://www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen/1.57836

#r • Uppdaterat: 2013-09-03 20:17
Swemba

Ni kan sitta och diskutera den här statistiken i all evighet utan att komma fram till någon sanning. För det finns ingen sanning ...

Det vi ser är att Volvo mer sällan är inblandade i allvarliga olyckor. Ett statistiskt samband finns, alltså. Volvo har valt (ja det är Volvos pressrelease) att dra slutsatsen att denna korrelation beror på att deras bilar som sådana är säkrare är andra.
Man skulle även kunna dra slutsatsen att Volvos förare har ett större säkerhetstänk än genomsnittet och kör därefter ...
Det finns säkert en drös andra slutsatser man också kan komma fram till när man tittar på den här typen av data.

Inget av dem är fel och inget av dem är rätt. Alla bekräftar de korrelationen, men kausalitet är något helt annat och är i detta fall i princip helt omöjligt att få fram då verkliga situationer aldrig är identiska med varandra.

Så, nu kan ni sluta tjafsa! :-)

#s • Uppdaterat: 2013-09-03 20:39
Swemba

Jag har inte sagt att det är värdelösa, heller. Statistiska samband och observationsstudier brukar vara det första steget inom forskningen. Har man ett samband så finns det ofta en anledning till att forska vidare.

Idag fullkomligen dränks vi i statistiska samband som basuneras ut som orsakssamband av media samt diverse företag och organisationer i pr-syfte.

Igår sålde VW mer bilar än Volvo, något som publicerades helt okritiskt i samtliga biltidningar och i all dagspress. Vinkeln var att det går bättre för VW än för Volvo .. men var det så? Nej!

I dag så är Volvo den säkraste bilen eftersom att de är inblandade i färre allvarliga olyckor, men är det pga av bilarna eller förarna? Eller något annat? Det kan vi bara spekulera i.

Allt jag säger är att ta sådan här artiklar med en stor nypa salt och skilj på orsak och samband.

Man blir inte lång av att spela basket, jag lovar! :-)

#t • Uppdaterat: 2013-09-03 20:50
Rille_L

Men Kapten
Ett Svenskt försäkringsbolag, som utser en Svensk (Kinesisk) vinnare? Dom tre tidigare undersökningarna -07,-09, och 2011 har dom ju haft en Toyota som vinnare. Men det var ju heller inte bra. För då var dom köpta av Toyota?
Jag tror att hur resultatet än blir, så kommer det alltid att finnas folk som ifrågasätter när deras favvo märke inte är i topp. Folksam har fått det här resultatet, efter dom parametrar dom sätter upp. Se det som ett bra komplement till EuroNcap och IIHS istället.

#u • Uppdaterat: 2013-09-03 21:22
Raphael

Jag ser viss antydan till ett efterfrågande i tråden av demografisk analys i undersökningen och orsakssamband. Visst kan man spekulera i att Volvo är en vanlig familjebil och därmed körs av förare som är försiktiga, nyktra och tar många pauser för att barnen behöver det. Och man kan spekulera i att mindre bilar har förare utan familj, är yngre och chansar mer i trafiken. Detta är också viktiga frågeställningar. Jag håller med de i tråden som är av uppfattningen att denna undersökning inte ger en fullständig och komplett bild av verkligheten och säkerhetsfrågan, vilket inte är samma sak som att säga att den är värdelös. Den har absolut sitt värde, vilket jag också har skrivit tidigare, som ett komplement till Euro NCAP som är ett prov där alla deltagande bilar genomgår ett standardiserat testförfarande. Men ingen simulering kan återspegla hela verkligheten, och Folksams undersökning speglar inte heller hela verkligheten då den utgår från vissa kriterier. Verkligheten utgår inte från några kriterier, den är oändlig och större och mer mångfacetterad än vi människor kan förstå hur mycket vi än analyserar. :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.