Nästa artikel
Nya Volvo C30: "Alla bitar faller på plats"
Nyheter

Nya Volvo C30: "Alla bitar faller på plats"

Publicerad 8 september 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
På bilsalongen i Frankfurt blir det premiär för uppfräschade Volvo C30.  Redan nu utlovar Volvo att nya C30 ska ta steget fullt ut och visa upp modellens hela potential och personlighet - bland annat genom det nydesignade frontpartiet.
- Sedan introduktionen 2006 har Volvo C30 blivit mycket uppskattad för sitt unika utseende. Det gäller särskilt bakpartiet. Med den nya fronten känns det som att alla bitar faller på plats och att bilens attraktionskraft har lyfts ytterligare en nivå. Den nya exteriören stämmer också bättre överens med hur C30 är att köra - utmanande, direkt och med mycket attityd, säger Daniel Backman som är Product Manager för nya Volvo C30.

Enligt Volvo är förnyelsen av C30 mer omfattande än vad som brukar vara fallet för Volvos modeller. Hela fronten är omgjord, inklusive framskärmarna. Volvo anser att detta ska ge bilen ett radikalt nytt utseende framifrån och även framhäva en egen personlighet som skiljer nya C30 från S40 och V50.

- Genom att använda ett större djup i formspråket har fronten blivit mer dramatisk och uttrycksfull. De nya, snett uppåtriktade strålkastarna och vinklade linjerna på stötfångaren förstärker intrycket av fart och sportighet, säger Fedde Talsma, Exterior Chief Designer på Volvo Personvagnar.

Precis som på övriga Volvomodeller domineras centrum av fronten av det nya förstorade järnmärket. Luftintaget har också vuxit i storlek och liknar det hos XC60. Dessutom har grillen har ett nytt mönster.

- Att C30 ökat sin visuella volym och självsäkerhet ligger helt i linje med Volvo Personvagnars designstrategi. Samtidigt har C30 ett alldeles eget uttryck. Det nya bikakeformade mönstret i grillen, till exempel, gör att det räcker med en snabb titt i backspegeln för att se att det är just en Volvo C30, fortsätter Fedde Talsma.

Ã-vriga nyheter exteriört:
*Bakpartiet har fått nya linjer och detaljer
*En ny elegant och moderiktig exteriörfärg, Orange Flame Metallic
*Synliga avgasrör på modellerna T5 och D5
*Två nya fälgvarianter - och för första gången fälgar i vitt!
*Möjlighet att välja bland fem kontrasterande färger till den nedre sidolisten genom C30 Contrast Colour Collection på Momentum och Summum nivå.

Nytt  stylingpaket
Nya Volvo C30 har ett nytt ungdomligt stylingpaket. Paketet innehåller dimljusdekor, främre skidplate trösklar med ingraverad C30 logotyp, samt bakre spoiler i skinande aluminiumlook. C30 erbjuder också en rad nya interiöra tillval och en ny mittkonsoll, inspirerad av Hagströmgitarrer.

C30 DRIVe med start/stopp-funktion

Från och med sommaren 2009 erbjuds Volvo C30 1.6D DRIVe med en start/stopp-funktion som möjliggör att motorn stängs av när bilen står still vid exempelvis ett rödljus eller i en kö. Därigenom blir förbrukningen 3.9 l/100km och koldioxidutsläppet 104g CO2/km, vilket enligt Volvo är lägst av alla bilar i storleksklassen.

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Motorprogram Volvo C30

Siffrorna nedan gäller vid blandad köring och med manuell växellåda.

Bensinmotor Effekt Förbrukning CO2
T5 (2.5 liter) 230 hp/320 Nm 8.7 l/100 km 203g/km

2.4i 170 hp/230 Nm 8.4 l/100 km 200g/km

2.0 145 hp/185 Nm 7.4 l/100 km 177g/km

2.0F (Flexifuel) 145 hp/185 Nm 7.4 l/100 km 177 g/km*

1.6 100 hp/150 Nm 7.0 l/100 km 167g/km

Dieselmotor Effekt Förbrukning CO2
D5 (2.4 liter) 180 hp/400 Nm 6.2 l/100 km 164g/km

2.0D 136 hp/320 Nm 5.7 l/100 km 151g/km

1.6 DRIVe 109 hp/240 Nm 4.54 l/100 km 119g/km

1.6D DRIVe start/stop 109 hp/240 Nm 3.9 l/100 km 104g/km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-08 12:57
Roy (ej verifierad)

En riktigt läcker liten kärra, faktiskt!
Men som alla Volvo nuförtiden så är den trång.
Det fanns en tid när Volvo i sina respektive storleksklasser var nästa lika rymliga som Saab.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-08 13:11
Globetrotter (ej verifierad)

YUK!
"Moderiktig" är kanske just en korrekt beskrivning av färgen Orange... vi vet ju alla hur eftertraktade orange volvos är från 70-talet...
Den där snea uppsynen gillar jag faktiskt inte - det är som en ansiktslyftning som gått snett.
Dessutom - hur tacky är det inte med VITA fälgar...
Brrrrrrr.... vilken avart till bil.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-08 13:50
Urban (ej verifierad)

Läcker är väl att ta i. Men detta barnsliga med dubbla avgaspipor. Fördyrar för bilägaren vid byte. Ja snygg är den inte

#4 • Uppdaterat: 2009-09-08 15:24
B-Boy (ej verifierad)

Trodde först att det va en Peugeot, men Volvo kollar ju på konkurrenterna som alla andra, två avgaspipor har ju Audi haft på sina 1,8 liter's länge.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-08 16:11
A A N (ej verifierad)

För några år sen hade man väl aldrig kunna drömma om att "snygg" och "Volvo" skulle kunna förekomma i samma mening, men Volvo har verkligen ryckt upp sig från de gamla skokartongernas tid. Hoppas bara Saab kan göra det samma.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-08 16:17
Patrik (ej verifierad)

Lägs förbrukning i storleks klassen??
har dom en egen klass för det finns betydligt större bilar som är lika bra och bättre
vill jag köpa bil efter storlek är det last utrymme och passagerar platser, men c30 har ju lång motorhuv

#7 • Uppdaterat: 2009-09-08 17:52
göinge (ej verifierad)

Självklart är det inte enbart start-/stoppfunktionen som pressar bränsleförbrukningen från 0,45 liter milen för "vanliga" 109 hk-dieseln till 0,39, vilken man kan tolka artikeln som. Givetvis har andra saker såsom delvis igensatt grill, lättrullade däck, sänkt chassi och plana fälgar minst lika stor betydelse. Alltsammans spelar roll för luftmotståndet. Återigen: Man rör inte motorn för att skapa en snåldiesel. Åtgärderna är med andra ord sådant man hade kunnat göra på bensin- och etanolversionerna också. Men det är "inne" med diesel just nu och biljournalister älskar att skriva om nya snålare dieselbilar.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-09 00:35
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tyckte den var ful tidigare och inte blev den snyggare, men det spelar ju ingen roll vad jag tycker, det otäcka är ju om både Saab och Volvo säljs till kineserna.
Vad kommer att hända?
Vad finns det för anledning för de kinesiska ägarna att behålla tillverkning i Sverige när marknaden till kanske 80% finns i Asien och när tillverkningskostnaden i Kina är 20% av vad den är i Sverige?
Och vad händer med kvaliten?

#9 • Uppdaterat: 2009-09-09 17:03
AD (ej verifierad)

De har härmat Opels design. Kolla länken.
http://img2.netcarshow.com/Opel-Corsa_GSi_2008_800x600_wallpaper_05.jpg

#a • Uppdaterat: 2009-09-11 23:40
Curt Bohlin (ej verifierad)

Hugg av en ekorre halva svansen och sen försök att fixa till det på framsidan. Det går inte.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.