Volvo lägger ner delar av modellprogrammet. Men satsar samtidigt på nya gröna modeller - och i höst lanseras tre dieselnykomlingar.
-Vi kommer att koncentrera vårt modellprogram. Vi kan inte bära samma utvecklingsbudget som för två år sedan och då måste det bli en åtgärd, säger Volvos vd Fredrik Arp till Svenska Dagbladet.
Fredrik Arp vill inte gå in på vilka modeller som kommer att försvinna ur modellprogrammet. Men Volvos högste ansvarige för produkt- och varumärkesutveckling, Lex Kerssemakers, konstaterar att utvecklingen av bränslesnålare bilar exploderat den senaste tiden. Och nu kan Volvo behöva anpassa sina produkter.
-Vi måste ha rätt produktportfölj med både stora och små bilar som passar i hela världen. Det är viktigt att vara balanserad här, säger Lex Kerssemakers.
Till hösten lanserar tre nya små dieselmodeller. Det är Volvos minsta modeller S40, V50 och C30, som nu får dieselmotorer som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Volvo kallar serien för "DrivE". Serien kommer att ha en 1,6-liters dieselmotor, som hämtas från Ford och PSA-gruppen (Citroën/Peugeot).
Till höst kommer även den nya mellanstora fyrhjulsdrivna suven XC60. Och efter årsskiftet lanseras den i en dieselversion - som släpper ut 170 gram koldioxid per kilometer. Fyra gröna alternativ som ska locka köpare.
Fredrik Arp vill inte gå in på vilka modeller som kommer att försvinna ur modellprogrammet. Men Volvos högste ansvarige för produkt- och varumärkesutveckling, Lex Kerssemakers, konstaterar att utvecklingen av bränslesnålare bilar exploderat den senaste tiden. Och nu kan Volvo behöva anpassa sina produkter.
-Vi måste ha rätt produktportfölj med både stora och små bilar som passar i hela världen. Det är viktigt att vara balanserad här, säger Lex Kerssemakers.
Till hösten lanserar tre nya små dieselmodeller. Det är Volvos minsta modeller S40, V50 och C30, som nu får dieselmotorer som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer. Volvo kallar serien för "DrivE". Serien kommer att ha en 1,6-liters dieselmotor, som hämtas från Ford och PSA-gruppen (Citroën/Peugeot).
Till höst kommer även den nya mellanstora fyrhjulsdrivna suven XC60. Och efter årsskiftet lanseras den i en dieselversion - som släpper ut 170 gram koldioxid per kilometer. Fyra gröna alternativ som ska locka köpare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Diesel är inget miljöbränsle! Visserligen släpper diesel ut 20% mindre fossil koldioxid än motsvarande bensinbil och är därför något klimatbättre, men övriga emissioner är större.
Dieseln är måhända ingen miljöbil men enligt den senaste forskningen så är den bättre ur klimatsynpunkt än en etanolbil som går på sockerrörsetanol från Brasilien. Forskningen jag syftar på är gjord av Nobelpristagaren Crutzen och handlar om utsläpp av N20 från sockerrörsodlingarna.
Varken bensin, diesel eller etanol är miljöbilar.
Bäst för miljön av de alternativ som finns ute idag är bilar som går på biogas. Biogas är metangas, som förstör klimatet. Så att köra på biogas är att omvandla metangasen till mindre farlig.
Metangas kan även användas för att utvinna elektricitet i bränsleceller, vilket är framtidens teknik.
Etanol förstör regnskogar och konkurrerar med odling av mat, dessutom släpper etanol ut hälsofarliga emissioner.
Så vad ska "den gode familjefadern" i Norrland köpa för miljöbil som rymmer två barn i bakåtvända barnstolar, barnvagn, matkassar, etc.? I dagsläget funkar inte en enda bil som klassas som miljöbil enligt Vägverket i mina ögon.
Näe, står verkligen i valet mellan pest (läs etanol) eller kolera (läs diesel) vid nästa bilbyte... gasbilar funkar som ni vet inte norr om hufvudstaden...
Folk får lära sig att gå,cykla samt åka kollektivt
Till Raphael mfl.
Disel kan vara ett miljöbränsle beroende på hur man tillverkar diseln. Tar man biogas och omvandlar det till syntetisk disel så kan detta klassas som miljöbränsle.
Sedan kan man ju köra en diselbil på rapsolja, det är bara att det inte finns tankställen. Så i praktiken är en disel en miljöbil, precis som en etanolbil körd på bensin, allt beroende på vad man stoppar i tanken.
Rolle.. om man får nobelpris för atmosfärkemi blir man då automatiskt en bra forskare på jordbruk? Är som att låta en bra hjärnkirrurg borra i ens tänder. Är liksom inte samma forskningsområde...
Raphael..
Läs på om etanol. inte många rätt där. http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Transporter-for-ett-hallbart-samhalle/Vagtrafik/Branslen-och-hur-de-paverkar-miljon/Hur-miljovanligt-ar-etanol/
BIogas kan man ha i massa bra grejer förutom bilar. Bara en tanke. Typ som man gjort de senaste dryga 100 åren med stadsgas.
Linda, Crutzens rapport handlar om hur N-gödsling omvandlas till N20, kemi alltså.
För övrigt är rapporten granskad och godkänd av forskarvärlden.
- Enligt Naturvårdsverket är etanoldrift (E85) 65% klimatbättre än bensindrift.
- Enligt Naturvårdsverket är biogasdrift 85% klimatbättre än bensindrift. Tyvärr innehåller fordonsgasen i Sverige bara 52% biogas och resten naturgas.
Läser ni mitt inlägg ovan så skriver jag att diesel inte är något MILJÖbränsle. Det är något klimatbättre än bensin, men mycket sämre ur miljösynpunkt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.