Nästa artikel
Volvo XC60 – världens säkraste bil är blå-gul
Ledare

Volvo XC60 – världens säkraste bil är blå-gul

Publicerad 7 oktober 2008 (uppdaterad 22 september 2010)
"Världens förmodligen säkraste bil är svensk! Låt oss glömma det här med den amerikanska ägaren Ford för en stund och vara lite blågula, nya Volvo XC60 är trots allt en svensk skapelse och den sätter utan tvivel en ny världsstandard när det gäller säkerhet i personbilar."

XC60 kan extrautrustas med flera raffinerade elektroniska system som ska hjälpa föraren att undvika en olycka, men den stora nyheten, City Safety, som automatiskt bromsar in bilen vid en krocksituation, låter Volvo vara standard i alla modeller.

Det vanliga brukar annars vara att man får punga ut med en slant extra för den här typen av utrustning, speciellt när den är en nyhet, men här har Volvo fattat ett mycket klokt beslut, som också kommer oss medtrafikanter till del.

Vi kan slippa bli påkörda av en stor tung suv i bilkön även om föraren råkat slumra till vid ratten, skickar ett sms eller vad det nu kan vara som stör koncentrationen.

Att XC60 är en suv verkar det dock som om Volvo försöker skyla över. Ingenstans i det digra pressmaterialet finns de tre bokstäverna nedskrivna. Istället vill Volvo placera sin nya stadsjeep i klassen "Small Premium Utility", ett segment som växer så det knakar just nu. Det är lite mindre, högbyggda kombibilar, som exempelvis Nissan Qashqai, vilken är den modell som sålt bäst i Sverige hittills.

Hur man kan kalla en bil som väger nästan två ton och bara är en och en halv decimeter kortare än bjässen XC90 för "small" förstår jag inte. Jämfört med Nissan Qashqai, som är tre decimeter kortare och väger knappt 1 300 kg, så är även XC60 en bjässe.

För mig var det en överraskning att XC60 är så stor och tung. Jag förväntade mig en betydligt mindre och bränslesnålare bil. De femcylindriga dieselalternativen som finns vid lanseringen drar 7,5 l/100 km och för den här stora, fyrhjulsdrivna bilen är det kanske inte mycket att säga om, men koldioxidutsläppen, 199 g/km, ligger långt från EU:s mål på 130 gram.

Nästa år kommer en snålare, framhjulsdriven version som ska klara 170 g/km, fortfarande en bra bit från de eftersträvade utsläppsgränserna.

Det är helt klart så att tiden har runnit ifrån de största, bränsletörstiga stadsjeeparna som säljer allt sämre. Frågan är nu om den nya Volvon inte dimensionerats lite för stor och kommer ut på marknaden väl sent, åtminstone sett ur ett Europaperspektiv.

I suvarnas hemland USA, där XC60 nog kommer att betraktas som en mindre och bränslesnålare bil, kan det gå riktigt bra, inte minst med tanke på den höga säkerhetsnivån. För Volvos bästa får vi hoppas på det.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.