Drive-versionen har gjort Volvo XC60 betydligt grönare.
En viktig förklaring till den lägre förbrukningen och emissionerna är att Drive endast är framhjulsdriven och bara finns med manuell växellåda. Den väger 80 mindre.
Men den stora förändringen är att Volvos femcylindriga turbodiesel har vässats för att spara på dieseldropparna. Motorn har dels högre effekt, 175 hk mot 163, dels avsevärt högre vridmoment, 420 Nm mot 340 i AWD. 175-hästarsmotorn har dessutom en vanlig turbo med ett skovelhjul.
Resultatet har blivit en avsevärt rivigare bil där kraften vid låga varvtal verkligen känns. Det krävs lite självdisciplin för att inte använda effekten till att komma i väg fortare i stället för att köra snålt. Drive är en sekund snabbare upp till 100 km/tim.
Håller man gaspedalen i schack går det att köra på omkring 6 l/100 km på övervägande landsväg och motorväg. I blandad körning hamnade vi på i genomsnitt 7,2 l/100 km. Den siffran beror förstås helt och hållet på hur stor del som är stadskörning. Tunga bilar är dyra att ideligen starta från stillastående.
Klart är att XC60 Drive verkligen är snålare än vanliga XC60. Vi Bilägares långtestbil drar 1–1,5 l mer per 100 km vid jämförbar körning.
Nättare och piggare
Som förare upplever man framhjulsdrivna Drive som nättare och piggare. Den har kvickare styrreaktioner och är därför roligare att köra. Motorns karaktär medverkar också till livligare körintryck. Visst kan man ibland känna drivmoment i ratten vid gaspådrag, särskilt om man samtidigt svänger. Men det är ju en egenskap som alla framhjulsdrivna bilar kan ha.
XC60 Drive finns bara med sexväxlad manuell växellåda. Väljer man automat försvinner Drive-emblemet på bakluckan, kanske något man kan leva med. Den är ju ändå inte miljöklassad. Men bränsleförbrukningen ökar också från 6,0 till 6,9 l/100 km i blandad körning.
Dessutom är maximalt tillåten släpvagnsvikt bara 1 500 mot 1 800 kg i AWD-utförande vilket i och för sig i båda fallen kräver E-körkort.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo XC60 DriveBetyg
Pris, kr fr: 334 900 kr
Modell: 5-d suv.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L463/B189/H171.
Tjänstevikt: 1 718 kg.
Motor: 5-cyl rak turbodiesel. 2 400 cm3. 175 hk (129 kW) vid 4 000 v/min. 420 Nm vid 1 500–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,8 s.
Bränsleförbrukning, blandad körning enl dekl: 6,0 l/100 km. ViB – 6,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Ford Kuga, Hyundai Santa Fé, Volkswagen Tiguan med flera.
Vad nytt? Drive-version av XC60
För vem? Aktiva familjer som prioriterar förbrukning före framkomlighet.
Bra köp? Ja, en säker, körglad bil.
Plus: Lägre utsläpp och förbrukning. Roligare köregenskaper.
Minus: Dyr, låg släpvagnsvikt.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att förbrukningen ökar med automatlåda är synd. När kommer Volvo med en modern automatlåda som inte ökar bränsleåtgången jämfört med manuell låda?
Modern automat? Se här:
http://www.volvocars.com/se/tools/NewsEvents/News/Pages/default.aspx?item=22
Automat ökar väl alltid bränsleåtgången? Om man inte är dålig på att växla då? Mer vikt och mer effektförluster.
Automat är ett ABSOLUT måste på den här bilen annars kommer den floppa. Volvo kommer nog med en passande automatlåda ganska snart. Vad blir andrahandsvärdet på en manuellväxlad XC60? Jag gissar på att den kommer sjunka snabbt i värde.
Vidar: Jag tycker du borde kolla på begagnade bilar ..
Skillnaden mellan automat och manuell är i princip noll efter bara några år.
Gissa för du göra bäst du vill ..
De sk. dubbelkopplingslådorna (moderna) ökar inte bränsleåtgången,men de med momentomvandlare gör det.
S-E S: Läs om mitt inlägg igen ..
Om du är bra på att växla så kör du ändå snålare med en manuell låda än med en automat med dubbelkoppling.
Även med automat får du ett DRIVe emblem! Bilarna som levererats hittils iallafall!
EMME, jag har läst vad du skriver och förstår vad du menar, men de certifieringstester som görs med en t.ex. 6-växlad manuell låda och en 6-växlad dubbelkopplingslåda ger samma utsläpp och förbrukning. Dock finns det en skillnad: Bilen är något snabbare på 0-100 med automat än med manuell låda.
Att en modern automatlåda drar mer bränsle än en manuellt växlad låda är förlegat. Det var förr i tiden då man använde momentomvandlare.
Det kan inte stämma. Då automatlådan dels tar upp mer vikt och ger mer förluster (även om dessa är betydligt mindre nuförtiden.)
Jag kör betydligt snålare med manuell låda än med t.ex vws dsg. (Dessa bilar jag har testat med både manuell och automat.)
Dessa certifieringstester innehar inte viktiga moment eller så är den (om nu någon) som kör dessa inte så bra på att hantera en vanlig låda.
Nya dsglådan är förövrigt hur härlig som helst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.