Volkswagen ställer om mot eldrivna bilar i sin tillverkning. På bilden syns en Golf med konventionell förbränningsmotor byggas ihop i fabriken i Wolfsburg.
Mellan 2018 och 2022 ska 34 miljarder euro investeras, bland annat ska en bilfabrik ställa om till att bara tillverka elbilar.
Tyska biltillverkaren Volkswagen gräver ordentligt i plånboken. Fokus de närmsta åren blir på eldrift, självkörande teknologi, digitalisering och nya former av mobilitet.
– Det investeringspaket som nu antagits kommer att innebära ett väsentligt lyft för den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia. Vårt mål är att placera Volkswagen i en hållbar ledning i volymsegmenten och ta en ledande position inom e-mobilitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
Fabriken i tyska Zwickau ska ställa om produktionen till att uteslutande bygga elbilar av varierande storlek på nya plattformen MEB. Det rör sig om allt från små kompakta bilar i A-segmentet till sjusitsiga bilar i B-segmentet. Första bilen på MEB-plattformen blir I.D, som lanseras 2020. Sedan följer I.D Cross och I.D Buzz. Produktionen av Golf och Passat som idag sker vid anläggningen i Zwickau flyttas till Wolfsburg, respektive Emden.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens produktionsplaner?
– Det investeringspaket som nu antagits kommer att innebära ett väsentligt lyft för den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia. Vårt mål är att placera Volkswagen i en hållbar ledning i volymsegmenten och ta en ledande position inom e-mobilitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
Fabriken i tyska Zwickau ska ställa om produktionen till att uteslutande bygga elbilar av varierande storlek på nya plattformen MEB. Det rör sig om allt från små kompakta bilar i A-segmentet till sjusitsiga bilar i B-segmentet. Första bilen på MEB-plattformen blir I.D, som lanseras 2020. Sedan följer I.D Cross och I.D Buzz. Produktionen av Golf och Passat som idag sker vid anläggningen i Zwickau flyttas till Wolfsburg, respektive Emden.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens produktionsplaner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Spelar det roll varför? Är det inte bra med omställningen?
Bättre sent än aldrig.
Jag har dock tröttnat och köpte morgondagens teknik i dag av en annan tillverkare.....
Vanlig bensinmotor-hybrid är väl knappast att betrakta som "morgondagens teknik". Den har ju redan funnits på marknaden under drygt 15 år trots allt.
Pi. Ser inte att VW har den tekniken.
Jag har noterat som en del andra har redan gjort för mig att verkligheten bör beskrivas via VW glasögon.
I en snar framtid har vi el som drivning i bilar.
@Tvärnit: Har du hört talas om Passat och Golf GTE?
Tvärnit - eller av mycket kraftigt färgade glasögon präglade av det bilmärke man just för tillfället äger...
F ö så har ju VW flera laddhybrider liksom rena elbilar och som dessutom är användbara med 4-5 personer och last i bagaget. Och i en del fall även med hygglig dragkapacitet vilket man knappast kan säga om Toyotas vanligaste hybrider. "Morgondagens teknik" är nog knappast den vanliga bensinmotor-hybriden som Toyota hittills har koncentrerat sig på men även Toyota kommer nog med bilar med "morgondagens teknik". Senaste Prius laddhybrid är nog teknisk sett utmärkt i sin klass men max last + bagageutrymme är väl närmast att kalla för ett skämt.
Klart att jag har men att det blir dyrt och är helt klart tveksamma system i driftsynpunkt.
Andra tillverkare erbjuder idag beprövat och bättre och för under 300 000kr, det är morgondagens teknik idag.
VW kommer ikapp imorgon och kränger tre pipor i glappet...det smakar inte bra i munnen.
Jaja Pi det är bara det att man måste se lite mer på längden vilken tillverkare det är som har gått i bräschen och leder vad gäller utsläpp och bränsle ekonomi.
VW ligger i steget efter.
Kan nog tänka mig att ett o annat extra styrelsemöte hos konkurrenterna är inbokat.
Tycker VW är mer tekniskt ”innovativa” än Toyota. Det blir lite mer spännande när VW utannonserar något nytt...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.