Här är andra utkastet av Volkswagens planerade el-crossover.
Vi har redan sett första versionen av I.D Crozz den visades upp i Shanghai i våras. Efter det återvände företagets bildesigners till ritbordet och efter en vända till presenteras nu I.D Crozz under pågående bilmässa i Frankfurt.
Det finslipade konceptet är lackat i en ny röd färg, interaktiv röststyrning som kan öppna och stänga dörrarna och självkörande läget I.D Pilot. Bilen driver på bakaxeln som standard, men när omständigheterna kräver driver den på alla hjul, tack vare en ”elektrisk kardanaxel”, som Volkswagen uttrycker det.
Drivlinan är densamma som i föregående designvision: Ett litiumjonbatteri på 83 kWh sitter placerat under golvet och skickar kraft till två elmotorer, en på varje axel. Total effekt blir 306 hästkrafter och en topphastighet på 180 kilometer i timmen. Räckvidden enligt NEDC-körcykeln sägs vara 50 mil.
Tillsammans med sitt syskon, eldrivna kompakta halvkombin I.D, kommer Crozz att lanseras år 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen I.D Crozz?
Det finslipade konceptet är lackat i en ny röd färg, interaktiv röststyrning som kan öppna och stänga dörrarna och självkörande läget I.D Pilot. Bilen driver på bakaxeln som standard, men när omständigheterna kräver driver den på alla hjul, tack vare en ”elektrisk kardanaxel”, som Volkswagen uttrycker det.
Drivlinan är densamma som i föregående designvision: Ett litiumjonbatteri på 83 kWh sitter placerat under golvet och skickar kraft till två elmotorer, en på varje axel. Total effekt blir 306 hästkrafter och en topphastighet på 180 kilometer i timmen. Räckvidden enligt NEDC-körcykeln sägs vara 50 mil.
Tillsammans med sitt syskon, eldrivna kompakta halvkombin I.D, kommer Crozz att lanseras år 2020.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen I.D Crozz?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man skär av underdelen i midjelinjen ungefär och behåller bakdel och överdel till en lägre chassiesättning utan plastkanter runt hjulen kan det bli bra.
När VW nu investerar 700 miljarder kr i elbilar och batterier så kommer det garanterat att räcka till klassiska modeller också. Men de måste bygga det som folk vill köpa och där kommer crossover in.
https://www.svd.se/volkswagen-investerar-mangmiljardbelopp-i-elbilar
För första gången på länge en VW som inte ser ut som en VW, en indikation på att VW vill testa ett nytt formspråk för att se om de kan överge sin väldigt konservativa och stela designföring? Men bilen ser ut som en Jaguar i-Pace med annat märke på.
Otäck ratt!
För små hjul för min smak.
Även med hänsyn till att detta är ett koncept, är det så långt ifrån VW:s foträta design man kan komma. Intressant.
Vi får väl se hur mycket som blir kvar när den släpps.
O_o, "de", inte "dem".
snygg från sidan, men sen, väldigt annorlunda ratt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.