Volkswagen har genom åren visat ett flertal prototyper på återupplivningsförsök av den ikoniska mikrobussen Typ 1. Nu verkar det som att de slutligen vågar ta steget från tanke till handling.
I.D Buzz kommer till bilhallarna 2022, två år efter den första medlemmen i helt eldrivna I.D-familjen som blir en halvkombi. Huvudmarknaderna för bussen kommer att vara USA, Europa och Kina. En lastvariant för varutransporter i stadsmiljö kommer också att finnas tillgänglig. Den utlovas vara självkörande på nivå 3, det vill säga att bilen kan köra själv längre perioder utan ständig övervakning från den mänskliga föraren.
Diskutera: Tror du att Volkswagens eldrivna folkabuss blir framgångsrik försäljningsmässigt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Allt kommer att bero på priset om det ska bli en succe´.
En VW-buss används ju oftast för längre färder och då krävs ju att den klarar ganska långa sträckor på en laddning och då blir den säkert ganska tung.
(redigerat/Hackenbush) Under tiden kan ju VW kanske visa var de säljer den här bussen, som produktionsstartar under 2017, enligt info från 2015 från VW's Herr generalmytoman Dr. Heinz-Jakob Neusser...
http://insideevs.com/electric-volkswagen-microbus-with-250-miles-of-range-coming-in-2017/
Om 5 år?!?
Leif V: Ja stackars dig som blev sååååå besviken när du inte kunde köpa en buss i år.
Du som hade sett fram emot det sååååå mycket.
cool bil för hippies och surfers, men inte för en vanlig svensson, skulle se löjligt ut
Det er da en super fed bus at udstyre konen med ;-) En rigtig familie container.
Detta blir en succe för oss nostalgiker och för dom som inser möjligheterna när bilens yttermått utnyttjas till fullo. Välkommen lilla buss. Jag köper om jag har råd då....
Usch! VW är inte duktiga på retro. Bubblan förstörde dem och nu folkabussen.
LeifV, det var långt innan dieselgate.
Jodå, man ser grunddragen, men de hade lätt kunnat gjort den ännu mer lik originalet utan att förlora på det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.