Busversionen av Volkswagen Scirocco är redo för den svenska marknaden - med tilläggsbokstaven R och 265 hästar.
Den ursprungliga Volkswagen Scirocco började säljas 1974 och var byggd på samma bottenplatta som modellerna Golf och Jetta, men var tänkt som ett sportigare alternativ.
Inte förrän 1992 togs bilen ur produktion.
Nypremiär 2008
Men så förra året återupplivade Volkswagen modellnamnet i och med lanseringen av en ny Scirocco, baserad på sjätte generationens Golf.
Även då var Scirocco det lite sportigare alternativet. Nu kommer Volkswagen med en version av denna bil, men med lite extra krut i - Scirocco R.
Busbil
Volkswagen beskriver den fyrsitsiga bilen som en "sportbil utan kompromisser".
Bilens front domineras av tre stora luftintag med stora galler och en smal kylargrill i svart.
265 hästar
Kraften ges från en överladdad, fyrcylindrig, direktinsprutade bensinmotor på två liter. Den maximala effekten är 265 hästkrafter med ett vridmoment på 350 newtonmeter mellan 2 5000 och 5 000 varv per minut.
Bilen förbrukar 0,81 liter per mil med ett koldioxidutsläpp på 189 gram per kilometer.
Dessa värden reduceras med 0,1 liter per mil och 2 gram per kilometer med dubbelkopplingslådan som finns som tillval.
Elektronisk diffspärr
Från stillastående når 1 344 kilo lätta Scirocco R 100 kilometer i timmen på sex sekunder.
Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen.
Som standardutrustning finns den elektroniska differentialspärren, som Volkswagen kallar XDS, som aktivt kompenserar för den understyrning som kan uppstå hos framhjulsdrivna bilar vid snabb kurvtagning.
333 500 kronor
Som tillval kan bilen också utrustas med den adaptiva chassikontrollen DCC, som justerar hjulens dämpning beroende på vägunderlag. Förutom ett normalläge kan föraren också välja ett sportläge och ett komfortläge.
Inuti bilen utlovas, inte helt oväntat, en stark sportig prägel.
Från och med nu går Scirocco R att beställa. Priset blir 333 500 kronor, med ett tillägg på 14 000 kronor för dubbelkopplad växellåda.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
????Till vilken nytta. En helt onödig bil i vårt stressade samhälle
Hemska tanke om en nybliven körkortsinnehavare född i gräddfilen eller andra av de pajasar som som är så noga med att visa att de inte är mogna att köra en vanlig VW får tag i ett sånt här mordvapen.
Fiat coupe kom redan för över 12 år sedan ut med sin 2-liters turboladdade, 20 ventilare, som presterade samma som denna, så varför överhuvudtaget notera denna"nyhet".
Bra artikel... Förutom att Scirroco bygger på femte generationens Golf (MK5), och inte sjätte som det står i artikeln.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.