Nästa artikel
"Pris viktigare än teknik"
Nyheter

"Pris viktigare än teknik"

Publicerad 30 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
"Tyvärr måste jag konstatera, att många av Årets Bil-juryns ledamöter inte fäster särskilt stor vikt vid tekniska innovationer." Det skriver Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.
Så Volkswagen Polo blev Årets Bil 2010. Tyvärr måste jag konstatera, att många av Årets Bil-juryns ledamöter inte fäster särskilt stor vikt vid tekniska innovationer, sådana som Toyota IQ kan visa upp.

"Mycket bil för måttliga pengar"
Istället ser man kanske mera på förhållandet "värde för pengarna" och då är Polo svårslagen. Den är väldigt mycket bil för måttliga pengar, det kan man inte förneka.

Jag hade Toyota IQ som etta men VW Polo som tvåa med motiveringen:

“Polo är ett bevis på att vi inte behöver ge upp komfort och säkerhet för att köra en liten och miljövänlig bil. Den har en imponerande kvalitetskänsla och några mycket bra och rena motorer. Jag tycker det är den bästa bilen någonsin i lilla klassen."

"Taktikröstning"
25 ledamöter i juryn ansåg att VW Polo skulle vinna, 20 hade Toyota IQ som etta. Lite taktikröstning verkar det tyvärr ha varit bland de tyska jurymedlemmarna. Alla sex gav mest poäng till Polo och en av dem avstod helt från att rösta på Toyotan.

Skillnaden mellan ettan och tvåan blev liten, bara tio poäng.  Men taktik eller inte, Polo är en värdig vinnare.

Volkswagen har inte skämts bort med Årets Bil-titlar genom åren. Polo är den andra VW:n som vinner. Den första var Golf III och det är 18 år sedan. Förra VW Polo kom i alla fall tvåa 1995 efter Fiat Punto.

"IQ om svenskarna fått bestämma"
Nio gånger har en Fiat vunnit Årets Bil-titeln. Renault har sex segrar och Ford fem. Japanska bilar har bara vunnit tre gånger. Nissan Micra blev först 1993. Toyota Yaris blev Årets Bil 2000 och Prius II år 2005.  

Hade vi svenskar fått bestämma, hade Toyota tagit sin tredje Årets Bil-titel. Håkan Matson på Dagens Industri och Lasse Holmström på Sydsvenskan gav också Toyota IQ full pott.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-30 15:05
Emme (ej verifierad)

Tycker det är tur att vi svenskar inte fick bestämma.
En småbil som förbrukar som en mellanklassare är det verkligen något att framhäva? Nej Polo är en mycket bättre bil.
Hur små kan man även göra bilarna egentligen?
Snart flyger de väl som påsar i luften när de blåser lite :)

#2 • Uppdaterat: 2009-11-30 15:16
Anders Karlsson (ej verifierad)

Håller med Marianne Sterner Toyota IQ skulle ha vunnit om man prioriterar inovation och nytänkande. Men här verkar det som tyvärr tyska så kallade oberoende motorjournalister röstat "objektivt". Polo är säkert en skapligt bra bil inget snack om det. Men det är också IQ som också tillför något nytt. Detta visar på att sydeuropeiska journalister är "köpta" eller nationalistiska.
Allra helst hade jag sett nya Toyota Prius som vinnare det är en innovativ och nytänkande bil.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-30 15:58
Jag (ej verifierad)

Innovation? Nytänkande?
Äntligen ett val som premierar enkelhat och funktionalitet. Mycket av "nytänkadet" är bara strunt som man egentligen inte behöver. Parkeringshjälp? - Bygg bilen så men ser var den börjar och slutar, ha stötfångere istället för lackade delar som ingår i karossen, så behöver man ingen parkeringshjälp. Återinför DIN-formatet på radioapparater så man själv kan välja. Aluminiumfälgar? - Vad är det för fel med billiga stålfälgar? Designade strålkastare som kostar halva bilen att byta? - Tacka vet jag runda strålkastare. Tre olika sorters bränsle vilka man kan få tag på endast i storstadsregioner? - Tacka vet jag regularbensin. Listan kan göras lång och jag förstår att M Sterner är besviken på att hon inte fick fler gratisluncher från Toyota...
Jag

#4 • Uppdaterat: 2009-11-30 17:06
Raphael (ej verifierad)

Citroën C3 Picasso är en innovativ bil med nytänkande och dessutom ger mycket för pengarna. Den är den självklara vinnaren. En flexibel inredning med skjutbara baksäteshalvor med individuellt justerbara baksätesryggar i lutning, bagageutrymme med dubbla nivåer, en lösning med smala A-stolpar och breda B-stolpar och stora glasytor skapar känslan köra spårvagn, med ypperlig sikt. Ingen annan bil på 4 meter är lika rymlig som C3 Picasso!
Och dessutom är den innovationsrik på ett sätt som uppskattas av barnfamiljer och andra som behöver maximalt utrymme per krona. En fantastisk bil och en värdig vinnare. Tyvärr vann den inte.

#5 • Uppdaterat: 2009-11-30 20:23
EH (ej verifierad)

Håller med JAG. Dock tycker jag bensin känns löjligt på en bil tillverkad år 2009, pinsamt att köpa. Mer biogas, tack!

#6 • Uppdaterat: 2009-11-30 20:23
Anders (ej verifierad)

Om man snackar innovationer och framtid skulle Mercedes E-klass vunnit, massa nya säkerhetssystem och låg förbrukning i förhållande till storlek och vikt, att MB inte mutat journalisterna tillräckligt är ju tydligt, det är ju lika bra att lägga ner Årets bil för ingen vettig bil har vunnit de senaste 15 åren......

#7 • Uppdaterat: 2009-11-30 20:46
Emme (ej verifierad)

EH: vadå pinsamt? Bensin om något är det enda som finns överallt. Din kommentar om något är pinsam.

#8 • Uppdaterat: 2009-11-30 20:55
EH (ej verifierad)

EMME: Hört talas om global uppvärmning, naturkatastrofer m m? Ska en bil få en fin utmärkelse år 2009 ska den inte gå på bensin. Och ju populärare miljöbilar blir desto fler tankställen kommer. Tycker även att politer ska arbeta för fler miljövänliga tankställen då det skulle öka försäljningen av miljöbilar.

#9 • Uppdaterat: 2009-11-30 22:41
Emme (ej verifierad)

Ja det är klart! Men man är inte pinsam för det om man köper en bensinbil. Finns de som inte har något annat alternativ! Acceptera det.

#a • Uppdaterat: 2009-12-02 14:37
Conny Karlsson (ej verifierad)

Marianne Sterner. Kan vi även få se din motivering till varför Toyota IQ skulle vinna enligt dej? Det tycker jag skulle vara intressant att veta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.