EU:s planerade förbränningsmotorförbud kan komma att ha ett undantag för så kallade e-bränslen. Det rapporterar Reuters på tisdagen, med hänvisning till ett utkast till en plan som nyhetsbyrån tagit del av.
I utkastet föreslås att man skapar en ny typ av fordonskategori i EU för bilar som endast kan drivas med koldioxidneutrala bränslen.
Dessa bilar skulle i så fall behöva vara utrustade med teknik som gör att de inte går att köra på konventionella, fossila bränslen. Det kan bli en utmaning, eftersom själva idén med e-bränslen är att de är kemiskt identiska med sina bensin- och dieselmotsvarigheter och därmed går att använda i vilka bilar som helst, utan att några modifieringar behöver göras.
Nyheten kommer efter att Tysklands regering i början av mars blockerade EU:s planer på att förbjuda försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer efter år 2035.
Det planerade förbudet har varit aktuellt länge, och nådde i februari en ny milstolpe när lagen röstades igenom i Europaparlamentet. Ett godkännande av medlemsländernas representanter i Europarådet var sista instans innan lagen kunde vinna laga kraft, men det ansågs vara en ren formalitet. Alla medlemsländer väntades rösta för förslaget.
Men i början av mars blockerade alltså den tyska regeringen hela processen. Bara dagar innan den slutgiltiga omröstningen skulle äga rum gjorde landets transportministerium invändningar mot förslaget, och omröstningen fick skjutas upp.
Elektrobränslen, eller e-bränslen, är ett samlingsnamn för olika typer av lågutsläppssubstitut för fossila drivmedel som kan användas i vanliga förbränningsmotorer utan att några modifieringar behöver göras.
Drivmedlen tillverkas syntetiskt genom att kombinera vätgas med koldioxid, vilket producerar metanol eller kolväten. Tanken är de ska produceras av koldioxid som fångats in från atmosfären eller från industriella processer, samt av vätgas som tillverkas med elektricitet från förnybara källor. Om bränslena tillverkas på det här sättet skulle de i princip bli klimatneutrala, eftersom de koldioxidutsläpp som orsakas vid förbränning motsvarar den mängd som fångades in när bränslet tillverkades.
Tekniken har kritiserats från flera håll för att vara ineffektiv och dyr. Energiförlusterna vid produktion och användning är mycket stora – endast omkring en tiondel av energin man stoppar in når fram till bilen för att sätta den i rörelse. För en elbil är motsvarande siffra över 70 procent.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 22 mars 2023 Är det inte enklare att se…
- 21 mars 2023 Nej det är naturligtvis en…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.