Mellan 2010 och 2019 låg de årliga snittutsläppen av koldioxid på den högsta nivån någonsin, och om inget görs kan koldioxidutsläppen från transportsektorn öka med mellan 16 och 50 procent till 2050. Det visar den senaste versionen av en rapport från FN:s klimatpanel IPCC.
En av faktorerna som forskarna lyfter fram som särskilt viktig är att minska användningen av fossila bränslen och att snabba på omställningen till eldrift. Även energieffektiviteten måste bli bättre, liksom användningen av alternativa bränslen.
En annan lösning som lyfts fram är att fånga in och lagra koldioxid som redan släppts ut, så kallad CCS (Carbon Capture and Storage), men där finns också en viktig nackdel.
– Dessa tekniker kräver ofta stora ytor av mark eller energi och vatten för att kunna skalas upp. Då kan det bli konkurrens mellan koldioxidinfångning, mark till matproduktion och bevarandet av biologisk mångfald, säger Markku Rummukainen på SMHI som är Sveriges representant i IPCC, till nyhetsbyrån TT.
Även om utsläppsnivåerna alltså är rekordhöga har ökningstakten avtagit något.
– Vi står vid ett vägskäl. Besluten vi tar nu kan säkra en framtid som går att leva i. Vi har verktygen och vetenskapen som krävs för att begränsa uppvärmningen, säger Hoesung Lee som ingår i IPCC.
I Sverige kom nyligen siffror från Naturvårdsverket som visade att utsläppen från vägtrafiken minskat till den lägsta nivån på över 30 år.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (88)
- 17 april 2023 Ha ha J.L har antingen inte…
- 17 april 2023 Suck! Globalt problem som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.