Om Sverige sänker reduktionsplikten kan det innebära att straffavgiften blir dubbelt så hög som tidigare uppskattningar. Det visar en ny rapport från konsultföretaget Sweco, skriver Svenska Dagbladet.
Reduktionsplikten bestämmer hur hög den förnybara andelen i fossil bensin och diesel ska vara. Flera tunga instanser har tidigare hävdat att reduktionsplikten är helt nödvändig för att Sverige ska nå klimatmålen.
Men inflationen och de höga bränslepriserna har fått den nya regeringen att utlova sänkt nivå för reduktionsplikten. Exakt hur hög den blir är dock inte bestämt.
Behöver kompensera
Förra året kom en uppskattning som visade att Sverige kan få betala uppemot 20 miljarder kronor fram till 2030 om reduktionsplikten sänks, eftersom EU:s klimatmål inte uppnås. Nu uppger konsultföretaget Sweco i en rapport som gjorts på uppdrag av bland andra Preem att kostnaden i själva verket kan bli dubbelt så hög: mellan 27 och 40 miljarder kronor beroende på vad EU:s definition av ”miniminivå” landar på.
Anledningen är att Sverige behöver köpa utsläppsrätter för att kompensera, och Sweco påstår sig ha räknat konservativt i rapporten.
– Vi har inte räknat med någon förändring i pris från dagens nivåer. Det gör att vi hamnar ganska lågt i relation till den prisutveckling som många prognoser pekar på, säger Yuri Joelsson, energistrateg på Sweco, till SvD.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 16 mars 2023 Skönt att man som bilägare…
- 15 mars 2023 Vår galna regering riskerar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.