Förbudet mot att sälja nya bilar med förbränningsmotorer inom EU från och med 2035 har väckt starka känslor. Flera tunga instanser har kritiserat förslaget.
En av anledningarna är att förbränningsmotorer inte nödvändigtvis behöver köras på fossila bränslen. EU:s förslag skulle enligt kritikerna sätta stopp för att köra förbränningsmotorer på exempelvis biobränslen, syntetiska bränslen eller vätgas.
Men förespråkarna hävdar att eldrift är betydligt effektivare än vanliga förbränningsmotorer, och att biobränslen inte alls är så klimatsmarta som många tror.
”Vi behöver alla alternativ, inklusive batterieldrift, vätgas och förbränningsmotorer som körs på e-bränslen”
Nu blockerar det liberala partiet FDP i Tyskland, som sitter i den tyska regeringen, EU:s förbud mot förbränningsmotorer, skriver Sveriges Radio. FDP vill att även andra länder röstar ned förslaget tills det är utrett om fossil bensin och diesel kan ersättas av andra bränslesorter som är bättre för klimatet. Tyskland har en enorm infrastruktur uppbyggd kring tillverkningen av förbränningsmotorer.
I spetsen för kritiken står Tysklands transportminister och FDP-medlemmen Volker Wissing.
– Nu måste Europeiska kommissionen leverera för att göra det möjligt att registrera bilar med förbränningsmotorer även efter 2035. Vi behöver alla alternativ, inklusive batterieldrift, vätgas och förbränningsmotorer som körs på e-bränslen, säger han till Euractiv.
Även Italien har ställt sig på tvären när det gäller förbudet mot förbränningsmotorer.
– E-bränslen är absolut användbara som en innovativ källa, säger Luca Squeri, från italienska partiet Forza Italia, till Euractiv.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (70)
- 9 mars 2023 40-talisten skrev: EU:s…
- 9 mars 2023 EU:s förbud liknar Sveriges…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.