Det har varit många turer kring förbudet mot nya bilar med förbränningsmotorer som EU ville införa 2035. Tyskland och Italien har stoppat förslaget eftersom det hindrar utvecklingen av syntetiska bränslen.
En slutgiltig omröstning som många beskrev som en ren formalitet slutade med att förslaget i stället sattes på paus.
Att köra en förbränningsmotor på syntetiska så kallade e-bränslen sänker utsläppen betydligt jämfört med att tanka fossil bensin eller diesel, och är något som flera tyska biltillverkare satsat stora belopp på. Dit hör bland andra Audi och Porsche.
Nu kan EU eventuellt vara på väg att ge efter och skapa en öppning i de nya reglerna för e-bränslen, skriver Automotive News. Exakt hur det nya förslaget blir är oklart, men förmodligen innebär det att nya bilar som bara kan drivas med e-bränslen – inte fossila bränslen – blir fortsatt tillåtna.
Det skulle dock bli svårt att övervaka i praktiken eftersom syntetiska bränslen är kemiskt identiska med konventionella bränslen – det är själva idén, att de ska gå att använda i alla förbränningsmotorer för fossila bränslen.
- E-bränsle är ett sätt att framställa bränslen på syntetiskt sätt.
- Fördelen är att de går att använda i vanliga förbränningsmotorer och enligt förespråkarna sänks utsläppen betydligt jämfört med fossila bränslen.
- Kritiker menar dock att e-bränslen är en distraktion i omställningen till eldrift. De hävdar att det blir extremt svårt att framställa e-bränsle i tillräckligt stor mängd på ett hållbart sätt, och förbränning av dem är i grunden betydligt mindre effektivt än att ladda och köra en elbil.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 13 mars 2023 lsoderlund, det finns inget…
- 13 mars 2023 Javisst, det är därför man…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.