Nästa artikel
Interna stridigheter efter Tysklands EU-blockad
Nyheter

Interna stridigheter efter Tysklands EU-blockad

Publicerad 14 mars 2023 (uppdaterad 27 mars 2023)
Tysklands oväntade blockad kring EU-parlamentets beslut om ett stopp av nya avgasbilar från år 2035 har väckt intern kritik i landet. Nu höjs röster för att Tyskland måste backa från sin blockad. Farhågan är annars att den riskerar att påverka förtroendet för landet i framtida röstningsfrågor.

Som Vi Bilägare tidigare rapporterat vill Tysklands liberala parti FDP gå emot EU:s förbud mot förbränningsmotorer i nya bilar från och med år 2035. En av de starkaste motståndarna till EU-beslutet är Tysklands transportminister Volker Wissing, som ingår i det liberala FDP-blocket.

Wissing menar att EU-kommissionen är för vag i sin formulering som berör just dispenser från förbudet. Han ser dem mer som beskrivningar snarare än faktiska åtaganden, som EU-kommissionen förbinder sig att följa i enlighet med Tysklands önskemål. Därför, menar han, kan Tyskland inte längre kan stödja EU-beslutet.

– Jag saknar uppfyllandet av EU-kommissionens åtagande i denna fråga, säger den tyska transportministern till tyska Süddeutsche Zeitung.
 
Den tyska blockaden mot EU-kommissionens beslut har dock väckt reaktioner på hemmaplan. Tyska diplomater uttrycker bland annat oro för att landets trovärdighet i olika avtalsfrågor inom EU-kommissionen står på spel. Därför bör situationen lösas internt fort och smidigt, innan frågan hinner växa sig alltför stor, menar de inhemska kritikerna. Andra kritiker menar att blockaden speglar Wissings åsikt, inte FDP:s åsikt.

Tysklands blockad har dock redan lämnat avtryck inom EU:s ministerråd. En av dem som reagerat starkt efter utspelet är EU-parlamentets ordförande för miljöutskottet, fransmannen Pascal Canfin.

– Situationen är oacceptabel, kommenterar han till Der Spiegel gällande FDP:s beslut. Wissings ståndspunkt är inte den liberala gruppens ståndpunkt i Europaparlamentet, där FDP är medlem.

Han understryker att Tyskland sedan tidigare ställt sig bakom ett försäljningsstopp av nya fordon med förbränningsmotorer från år 2035. Vidare påminner han om att EU i det tyska koalitionsavtalet redan medgetts dispens för att tillåta specialfordon som utryckningsfordon att fortsätta köras på syntetiska bränslen även efter år 2035.

– Därför är det oacceptabelt att den tyska regeringen nu bryter sitt ord, menar Pascal Canfin.

Även Europaparlamentets miljöminister Steffi Lemke förväntar sig att Tyskland backar från sin blockad:

– Förbundsrepubliken Tyskland måste agera tillförlitligt på europeisk nivå, säger hon i en kommentar.

Frågan kommer att lyftas under ett nytt EU-ministerråd i slutet av mars, ett möte som då hålls i Berlin.
Tyskland är dock inte ensamma om att ha stoppat EU-beslutet. Även Italien har valt att gå emot samma beslut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 14 mars 2023 Tyskarna gör bort sig med ca…
  • 14 mars 2023 saabnisse skrev: Det visar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.