Nästa artikel
Vägvalet: Bränsleskatt
Nyheter

Vägvalet: Bränsleskatt

Publicerad 10 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Vad vill politikerna göra med skatten på bensin och diesel? Partierna lämnar besked i Vi Bilägares enkät.
När vi inte trodde att BMW X1 kunde bli bättre än den förlängda X1 L, kom nyheten om den kinesiska laddhybridsuven Zenoro 60H. Zinoro är ett varumärke under BMW-Brilliance Automotive. Modellen 60H är tekniskt sätt en BMW X1 L som begåvats med laddhybridteknik ett år innan den europeiska BMW-suven beräknas komma med laddmöjlighet. Enligt Zenoro ska 60H klara sex mil på bara eldrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-10 13:11
Varför? (ej verifierad)

Och varför är inte Sverigedemokraterna med?

#2 • Uppdaterat: 2010-09-10 13:21
Johan L (ej verifierad)

Komemr Dieselskatten att höjas på alla miljöklasser eller enbart på MK1?. För om dieselskatten höjs totalt med 40 öre på diesel mk1 så kommer diesel mk1 och mk3 få samma pris mot kund.
Det vill säga att Sverige gör en övergång från Svensk mk1 till svavelfri europadiesel under mandatperioden.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-10 13:29
Seken (ej verifierad)

I t.ex. Grekland kostar idag 95 oktan ca 14.70 sek. Med tanke på deras inkomstnivåer, borde vi betala minst 18 kr. För att det skulle kännas lika, så att säga. Lustigt att MP:s förslag innebär i stort sett nollhöjning för de flesta arbetsresor. Dom borde byta namn till MotorPartiet. (Medan land blir hav.)

#4 • Uppdaterat: 2010-09-10 14:29
Martin Hedqvist (ej verifierad)

Varför blanda begreppen. Regeringen sätter inte priset på vare sig bensien eller diesel! Däremot bestämmer de skattenivåerna Co-skatt och moms.
Redovisa i artiklarna i stället varför 10 resp 7 öre blir 20 resp. 29 öre i konsumentledet.
Och dessutom bör informationen kompletteras med prognosen för den höjning som nuvarande indexregler ger i konsumentledet.
Att all debatt om bensinpriser mm är ofullständig i radio och tv och att ingen av utfrågarna ställer relevanta följdfrågor är trist men sant. Men i vår motortidning bör informationen vara uttömmande!

#5 • Uppdaterat: 2010-09-10 15:06
Lennart (ej verifierad)

Rättning mittåt: Ett block ger klart besked, det andra blocket har en historia att lova runt och hålla tunt vad gäller bensinskatter

#6 • Uppdaterat: 2010-09-10 15:45
Tommy (ej verifierad)

Bränsleskatterna är en stor inkomst för staten, sedan säger man att vi ska köra mindre och istället åka kollektivt. Kör vi mindre så blir det mindre pengar till staten och därmed sänkta pensioner mm. Tänk på Sverige!Kör så mycket du kan för att rädda välfärden!

#7 • Uppdaterat: 2010-09-10 16:20
Owe i Filipstad (ej verifierad)

Det är väl ingen tvekan va? Alliansen avser inte att höja.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-10 16:39
Saabnisse (ej verifierad)

Tommy, helt riktigt.
För att säkra välfärden ser jag alltid till att turbotrycket ligger på rött.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-10 16:49
Maria W. (ej verifierad)

Vi vill självklart omedelbart höja Bensinskatten med 2 kr./liter. Men för att kunna vinna valet, så ligger vi lågt om detta just nu. Men vi lovar att höja, så snart som möjligt! http://svt.se/svttext/web/pages/106.html

#a • Uppdaterat: 2010-09-10 16:53
bM (ej verifierad)

Kommer ihåg några som även inför förrra valet sa sig inte skulle höja några bränsleskatter. Nu vet vi hur det gick. Det enda som är säkert är att det kommer att bli dyrare att tanka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.