Hur ska framtidens beskattning av tjänstebilar se ut? Partierna lämnar besked i Vi Bilägares enkät.
Lyxbilsmärket Buick (över)lever idag på att sälja Opelbilar till kineser. Buick Verano är DNA-tvilling med nya Opel Astra. Den finns i en kul prestandaversion kallad GS, döpt efter de Buicks klassiska muskelbilar som hette Grand Sport. Verano GS har en tvålitersturbo med 270 hästar och en sjustegad dubbelkopplingslåda. I väntan på att Astra OPC ska lanseras i Europa får vi kasta avundsjuka blicka på Verano GS.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nedsättningen av förmånsvärdet för tjänstebilister som väljer miljöbilar har varit en mycket lyckad satsning! Men det har smugit sig in en del avarter som att folk kan åka stora USA-suvar billigt bara för att de GÅR att köra på etanol.
Givetvis ska förmånsbeskattningen styras av utsläppsnivåerna, inte vara knuten till någon särskild teknik. I dag är en Prius som släpper ut mer än en snål diesel klart övergynnad.
Om beskattningen baseras på utsläppen blir det mer rättvist och vi får en bilpark som är snål och vänligare mot miljön på riktigt!
Håller med Carl; förmånsbeskattning ska gynna resultat - inte val av teknik.
En polo diesel släpper ut ungefär lika mycket som en prius, men ändå är priusen kraftigt gynnad - skillnaden är över 1000/mån till priusens fördel, skillnaden i co2 är 104 vs 109.
Rent allmänt är det väl en löjeväckande att man får reduktions på en etanolbil, som man sen kör 100% på bensin
Löjeväckande att det finns folk som kör sin etanolbil på bensin över huvud taget, fast klart medias fälttåg mot etanolen har nog gjort sitt till här.
Enligt naturvårdsverket släpper en etanolbil 60-80% mindre co2 än motsvarande bensinbil, det ger 80-100 gram co2/km om bilen drar 1,2 liter milen. (räknat på E80 pga vinteretanolet.)
Därför blir det inte rättvisande att mäta vad som kommer ur avgasröret, det är ju motsatsen till kretsloppstänk.
Precis som Carl skriver har denna satsning varit mkt lyckad. Lagen baseras dock tyvärr på den äldre miljöbilsdef som inte är teknikneutral. Detta innebär att knappt 1000 FFV bilar med hög förbrukning fått 20% förmånsreduktion sen 2005. Det anmärkningsvärda är att även Lexus hybrider fått reduktion. Det har berört över 2800 bilar med 40% reduktion. Dessa går enbart på bensin (som alla hybrider på marknaden idag) och har ofta ett CO2 på 180 g /km. Ingen ligger under 148 g CO2/km. En fortsättning på förmånsvärdesreduktionen är ett mycket effektivt sätt att nå höga mål, ger en bra nivå på andrahandsmarknaden men den måste vara teknikneutral. Netto CO2 är ett bra jämförelsetal. Fast då måste man komma överens om biodrivedels CO2 värde. Här har trafikverket gjort ett bra jobb.
Men varför är det så viktigt att just tjänstebilar ska gynnas. Varför inte motsvarande satsning på privatköparen?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.