Nästa artikel
Vägvalet: Beskattning av tjänstebilar?
Nyheter

Vägvalet: Beskattning av tjänstebilar?

Publicerad 16 september 2010 (uppdaterad 24 september 2010)
Hur ska framtidens beskattning av tjänstebilar se ut? Partierna lämnar besked i Vi Bilägares enkät.
Lyxbilsmärket Buick (över)lever idag på att sälja Opelbilar till kineser. Buick Verano är DNA-tvilling med nya Opel Astra. Den finns i en kul prestandaversion kallad GS, döpt efter de Buicks klassiska muskelbilar som hette Grand Sport. Verano GS har en tvålitersturbo med 270 hästar och en sjustegad dubbelkopplingslåda. I väntan på att Astra OPC ska lanseras i Europa får vi kasta avundsjuka blicka på Verano GS.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (3)
#4 • Uppdaterat: 2010-09-16 20:48
Henrik (ej verifierad)

Löjeväckande att det finns folk som kör sin etanolbil på bensin över huvud taget, fast klart medias fälttåg mot etanolen har nog gjort sitt till här.
Enligt naturvårdsverket släpper en etanolbil 60-80% mindre co2 än motsvarande bensinbil, det ger 80-100 gram co2/km om bilen drar 1,2 liter milen. (räknat på E80 pga vinteretanolet.)
Därför blir det inte rättvisande att mäta vad som kommer ur avgasröret, det är ju motsatsen till kretsloppstänk.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-17 10:10
Mythbuster (ej verifierad)

Precis som Carl skriver har denna satsning varit mkt lyckad. Lagen baseras dock tyvärr på den äldre miljöbilsdef som inte är teknikneutral. Detta innebär att knappt 1000 FFV bilar med hög förbrukning fått 20% förmånsreduktion sen 2005. Det anmärkningsvärda är att även Lexus hybrider fått reduktion. Det har berört över 2800 bilar med 40% reduktion. Dessa går enbart på bensin (som alla hybrider på marknaden idag) och har ofta ett CO2 på 180 g /km. Ingen ligger under 148 g CO2/km. En fortsättning på förmånsvärdesreduktionen är ett mycket effektivt sätt att nå höga mål, ger en bra nivå på andrahandsmarknaden men den måste vara teknikneutral. Netto CO2 är ett bra jämförelsetal. Fast då måste man komma överens om biodrivedels CO2 värde. Här har trafikverket gjort ett bra jobb.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-17 18:41
Henrik (ej verifierad)

Men varför är det så viktigt att just tjänstebilar ska gynnas. Varför inte motsvarande satsning på privatköparen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.