Nästa artikel
Toyota Avensis säkraste bilen - igen
Nyheter

Toyota Avensis säkraste bilen - igen

Publicerad 5 maj 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota Avensis är den säkraste bilen i Sverige. Det visar en undersökning gjord av Folksam - som placerar Volvo V70/S60/S80 och Saab 9-5 bakom den vinnande modellen.
- Toyota Avensis fick, återigen, det bästa resultatet, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef vid Folksam.

Det är Folksams återkommande undersökning "Hur säker är bilen?" som visar att Toyota Avensis regerar när det kommer till säkerheten.  Avensis placerar sig, återigen, som etta i säkerhetsklassen Grön+ - vilket är den bästa klassen.

Efter Toyota Avensis följer V70/S60/S80 och Saab 9-5. Därefter är det återigen dags för Toyota - vars Camry intar fjärdeplatsen.

Här är de säkraste modellerna, klass Grön+:

Modell (år), antal fall,
1) Toyota Avensis (03-08), 387 fall
2) Volvo V70/S60/S80 (98-06), 3123 fall
3) Saab 9-5 (98-), 1599 fall
4) Toyota Camry (01-03), 48 fall
5) Mitsubishi Galant (01-03), 346 fall
6) Mazda 626 (98-02), 197 fall

Anders Kullgren fastslår i samband med Folksams presskonferens att det vanligtvis krävs 100 fall för att fastställa en säkerhetsklass. Men i vissa fall, så som Toyota Camry, är resultaten så tydliga att en säkerhetsklass kan fastställas även vid färre antal fall.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2009-05-09 22:54
AL (ej verifierad)

Roger Nilsson undrar hur jag kan påstå att Toyota inte är säkrare än Volvo i Folksams studie. Det är för det första inte enbart jag som säger det. Även Folksams egen representant Anders Kullgren sa samma sak på presskonferensen.
"Beviset" heter annars standardavvikelse som är ett spridningsmått. Det som kännetecknar standardavvikelsen är att den minskar i relation till antalet observationer (och är känslig för extremvärden). Den används också när man gör en skattning, i det här fallet bildar man ett 95 % konfidensintervall och anger den undre gränsen (vilket betyder att man med 95 % säkerhet kan säga att det sanna medelvärdet ligger någonstans mellan den övre och undre konfidensgränsen - gränser som bestäms utifrån storleken på standardavvikelsen). På grund av att antalet undersökta fordon är större i fallet Volvo än i gruppen Toyota är också standardavvikelsen större hos Toyota än Volvo. Konfidensintervallets längd blir därigenom större, spridningen växer och det sanna värdet i populationen (dvs samtliga Avensis och Volvo) blir svårare att fastställa. De få procent som skiljer bilarna åt ligger därför inom slumpområdet, dvs de varierar på andra sätt än på grund av bilens konstruktion.
Det man kan säga är att både Volvo och Toyota är säkra bilar. Däremot kan man inte rangordna dem inbördes, i alla fall inte rent statistiskt.
MVH AL

#m • Uppdaterat: 2009-05-10 11:59
Lasse J (ej verifierad)

Uppenbarligen delar inte Folksam AL:s uppfattning till fullo, eftersom man ändå tar sig för att rangordna.
Måhända framträder en tendens efter år av forskning....?

#n • Uppdaterat: 2009-05-10 12:25
mctar (ej verifierad)

Fortfarande så tycker jag att det skulle förklaras att det fattas endel bilar i undersökningen. Hur kan man utnämna "sveriges säkraste bil" när det finns bilar (ex. passat som i grunden är har samma konstruktion som golf och den är säkrare än avensis enl. euroncap) som inte finns med... Om nu Passaen skulle vara säkrare om två år (då den ev. skulle finnas med i statistiken), kommer då Folksam att dementera desse senaste års fel?

#o • Uppdaterat: 2009-05-10 14:37
AL (ej verifierad)

Jodå Lasse J. Folksam delar min uppfattning fullt ut. Det framgår också om du tittar på presskonferensen som ligger på deras hemsida där den här typen av frågor behandlas. Anders Kullgren (Folksams forskningschef) går där igenom att det finns en felmarginal, att det inte finns stöd för att Toyota är säkrare än Volvo osv. Annars går det som sagt utmärkt att räkna själv och komma fram till samma sak. MVH AL

#p • Uppdaterat: 2009-05-10 14:40
AL (ej verifierad)

mctar. Golf och Passat är inte i grunden samma konstruktion. Passaten är en klass större och delar många komponenter med Audi A4. Golf delar sin konstruktion med Skoda, Seat och den mindre Audi A3.MVH AL

#q • Uppdaterat: 2009-05-10 15:42
Roger Nilsson (ej verifierad)

AL
Mycket fina ord, som inte säger en vanlig dödlig någonting ! Egentligen.
Då måste det ju vara lika svårt att se skillnaden i krocksäkerhet mellan Saab 9-5 och Volvo för Folksam ? Tidigare presenterade ju Folksam Saab 9-5 som säkrast innan Avensis kom med i bilden. Men då kunde man aldrig läsa om denna storm som nu uppstått sedan man presenterat en i grunden japansk bil som säkrast. Det var ingen som ifrågasatte Folksam om att Saab 9-5 var den säkraste bilen, hur kommer det sig ? Jag har ingen anledning att tro att Saab 9-5 inte är en säker bil som Folksam påstått, och att Folksam även hade belägg och torrt på fötterna även i det fallet.
Precis så tror jag att man har lika torrt på fötterna i fallet Toyota Avensis när man presenterar Avensis som säkrare än både Saab och Volvo, det måste finnas en anledning till att man gjort den bedömningen i jämförelsen. Om man också tar in Euro-ncap så ser man att även där fick Avensis mycket högt betyg i krocktestet när bilen kom ut på marknaden 2003. Överlag så klarar sig alla Toyota modeller bra i Euro-ncap, kanske bland dom bästa märkena totalt sett om man ser till alla modeller. Så något verkar ha hänt hos Toyota vad gäller krocksäkerhet, frukter av samarbetet med Folksam delvis under många år ? Och säkert och egna forskningar på detta område när man är världens största tillverkare av bilar, så nog finns det kunnande inom de flesta områden inom detta företag.
Därmed inte sagt att Saab och Volvo inte är säkra bilar för det är dom !
Det är bara så lustigt att läsa så fort en japansk bil betecknas som bäst i olika undersökningar så kommer alla dåliga bortförklaringar om/med statistik att det inte stämmer osv. Det är ganska så beklämmande att läsa......

#r • Uppdaterat: 2009-05-10 16:07
AL (ej verifierad)

Har Roger Nilsson ens sett presskonferensen? Titta på den! Den ligger på Folksams hemsida. Vad det gäller 9-5 har jag inte sett dess data så jag kan inte uttala mig. Det jag däremot kan är att räkna och förstå hur jag skall tolka ett statistiskt material. Det kan även Folksam men uppenbarligen inte denna artikels skribent - därför vilseleder denna artikel också konsumenterna. Tråkigt men sant. Samma kritik gäller för övrigt Toyota kontra Mazda, som ju också har en modell bland de bästa (och är lika säker som Avensis). MVH AL

#s • Uppdaterat: 2009-05-10 17:13
Lasse J (ej verifierad)

AL
Jag har nu tagit del av 40 minuters presentation av Folksams resultat.
Jag vidhåller dock vad jag sagt nedan.
Krockprov i all ära,men det är ändå den konkreta verkligheten som är avgörande vilket också är Folksams uppfattning.
Krockproven försöker spegla verkligheten.
Olyckor är den reella verkligheten.
Det är dom sambanden och konsekvenserna Folksam försöker kartlägga.
Uppenbarligen har man ett tillräcligt säkert statistiskt underlag för den presenterade klacifiseringen utom för Camryn, men i det fallet verkar man kunna luta sig mot tidigare vunna erfarenheter.
Som också nämndes på presskonferensen; Japanska tillverkare har en helt annan syn på säkerhetsfrågor i dagsläget än tidigare.

#t • Uppdaterat: 2009-05-10 18:06
Roger Nilsson (ej verifierad)

AL
Du svarade inte på min fråga angående skillnaden mellan Saab och Volvo i krock. Och jag har sett HELA presskonferensen. Och förstår att det inte är en stor skillnad mellan Saab Volvo och Toyota, men än dock en skillnad som gör att Folksam klassar Toyota Avensis som den bättre bilen före Saab och Volvo. Och jag litar på Folksam, är dock inte kund hos Folksam. Att sedan som du säga att Mazda 626 är lika säker som Avensis (för det är väl 626 du syftar på) håller inte om man ska tro vad Folksam viktar som viktigt. 626 saknar både wiplash skydd och antisladd system, då särskilt wiplash skyddet är utomordentligt viktigt för att förhindra många skador. Att då säga att 626 är lika säker som Avensis från 03-08 håller inte där har du fel. Jag litar fortfarande på Folksam och deras bedömningar i detta fall om krocksäkerheten. Du har inte visat något som bevisar motsatsen här än, tycker jag. Ska man åka säkert ska man åka Saab Volvo och Toyota, med något övervikt för Toyota Avensis.

#u • Uppdaterat: 2009-05-10 21:34
mctar (ej verifierad)

AL: du har fel. Det är den gamla passaten 98-05 som delar samma komponenter som a4. NYA passaten vilken inte finns med i Folksams statistik delar komponenter med Golf.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.