Helt eldrivna Kia Niro rullar in hos bilhandlarna i slutet av december, men publik debut gör den redan på elbilsmässan eCarExpo som går av stapeln i Göteborg 30 november till 2 december. Här i Sverige kommer bilen inte att hela e-Niro, som tidigare kommunicerats, utan behåller konceptets namn EV. Kia säger att intresset varit rekordstort och att över 6.000 personer registrerat sig för att få löpande uppdateringar om bilen.
I Sverige kommer enbart det större batteripaketet på 64 kilowattimmar att säljas. Det ska ge en räckvidd på 48,5 mil enligt den nya, strängare körcykeln WLTP. Systemet är vätskekylt vilket ska ge en stabil temperatur på batteriet och ger möjlighet till upprepade snabbladnningar. Det finns luftvärmepump för uppvärmning eller kylning av kupén.
Så till priserna. Det finns två utrustningsnivåer: Advance och Advance Plus. Grundnivån Advance kostar 429.900 kronor och då får man bland annat nyckellöst system, backkamera och Apple CarPlay/Android Auto.
Upp ett steg ligger Advance Plus på 459.800 kronor och då tillkommer också dödavinkelnvarnare, LED-huvudtrsålkastare och ventilerade framstolar. Dessutom finns på denna nivå ett teknik-paket att välja till för 14.900 kronor och det innehåller bland annat trådlös laddning av mobil, sollucka och LED interiörbelysning.
I priserna är den statliga klimatbonusen inte inräknad. Det innebär att 60.000 kronor kan dras av från summan.
Diskutera: Vad tycker du priserna på Kia Niro EV?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
370 000 kr för en Kia... Är den lika dålig i undanmanövrar som tidigare?
Försvinner intresset med det priset? Jag tror att de flesta skulle kunna klara sig bra med det mindre batteriet så att inte erbjuda det är nog en miss.
Nu blir det spännande att se om VW lyckas få ut en pytteliten högbyggd elbil för 21000 Euro och att I.D. 1 kostar som en Golf diesel.
Oj vad för dyr den blev. Jäklar vad Kia Sverige drog på i prissättningen. Fick de någon form av hybris? Den ligger minst 100 000 för högt.
Merparten av de 6500 personer som var förhandsintresserade lär nog inte vara det längre.
Om en elbil från Kia kostar över 400tkr så har jag mycket svårt att tro att Tesla Model 3 kommer säljas för under 500tkr i Sverige. För privatpersoner känns en Niro Hybrid för 218kkr som ett mycket bättre val.
430tkr minus sedanvanlig rabatt på 10% ger 387tkr - 60tkr från staten. 327.000kr för denna bil med ca 45mils räckvidd.Det är klart att det inte är gratis, men inte helt fel heller...
Har provsuttit en Niro plug-in hybrid och den har inte bra säten. Då var man tvungen att gå upp till den dyraste versionen för att kunna få extra justeringsmöjlighet så sittpositionen blev dräglig... Gäller samma på denna så blir det såklart lite dyrare!
Det stora problemet som finns med Kia är som jag förstått det att de är bullriga på svenska vägar. Någon som vet mer? Någon som sedan vet om detta är något som de försöker åtgärda, eller är marknaden här för liten?
Buller är ju tämligen relativt - alltså hur man som person uppfattar bullret. Så tro inte på allt som skrivs utan prova aktuella bilmodeller själva och avgör därefter - det är nog det enda vettiga råd jag kan ge. Är övertygad om att seriösa spekulanter på t ex en Niro i dess olika varianter i de flesta fall kan leva med dess bullernivå - men det är som sagt högst personligt.
Mycket pengar såklart, men t.ex. Tesla M3 lär kosta mer när den kommer. Totalkostnad för Niro EV kanske hamnar någonstans i närheten av fossilvarianten så än så länge är ju inte batteribilar spargrisar.
McTar: Sedvanlig rabatt på 10%, kanske om man är tuff förhandlare och prutare. Vi andra, snälla och blyga bilköpare, får vackert betala utsatt pris. Måhända man kan få en sats gummimatttor på köpet... Priset på Kia Niro EV Advance blir då med miljöbilsrabatten 370 000 kr. Det kommer att dröja förmodligen många år innan elbilarna kommer ner i pris, så de blir möjliga att köpa för folk i med vanliga inkomster.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.