Nästa artikel
Kia Niro blir elbil
Nyheter

Kia Niro blir elbil

Publicerad 13 oktober 2016 (uppdaterad 13 oktober 2016)
Nya modellen Kia Niro går bra försäljningsmässigt. Och nu kommer ännu ett drivline-alternativ.
Vi Bilägare har fått nys om att det blir en helt eldriven version av Kias nya suv, och den kommer inte att dela teknik med koncernsyskonet Hyundai Ioniq.
Kias hybrid-suv Niro verkar ha slagit an på den europeiska bilmarknaden. Bara några månader efter lansering har man beställningar på 20 000 exemplar.

Nästa år kommer Niro som laddhybrid och Vi bilägare kan nu avslöja att år 2018 lanseras Niro också som elbil! Räckvidd och batteriprestanda är ännu inte kända men klart är att Kia denna gång inte kommer att dela teknik med koncernsystern Hyundai Ioniq.

Elbilsversionen av Niro är ett helt eget projekt som ska få en av Kia egenutvecklad elektrisk drivlina. Kias nuvarande elbil Soul EV ska inledningsvis tillverkas parallellt med nya Niro EV.

Diskutera: Vad tycker du om att Kia Niro blir elbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Nys om !?
Prosit!!

#2 • Uppdaterat: 2016-10-13 08:46
L. Mäkinen

Jag tror mer och mer på att jag framöver kommer att köra koreansk bil till vardags.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-13 09:52
Mattse

Andra media spekulerar i en räckvidd på 20-25 mil för Niro EV. Frågan är ifall det är tillräckligt för att konkurrera? Andra "folkbilar" som kommande Opel och VW är ju uppe på 40-50 mil räckvidd. Det känns då lite som att Niro EV hamnat mitt i skiftet mellan gamla och nya elbilar.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-13 10:11
Pi

Mycket torde ju ha med prisbilden att göra hur lättsåld den blir. Gissningsvis blir inte Ampera-e så "folklig" när den väl fått sitt svenska pris - i alla fall om man jämför med priserna i USA för dess tvilling. Men skall den visas 2018 så är det väl rimligt att den i vart fall behöver minst 30 mils elektrisk räckvidd för att kunna konkurrera. Beträffande Niro så är jag fortfarande lika häpen över den amerikanska 50-tals lösningen med fotpedalen för handbromsen - när Kia har elektrisk handbroms på andra nyintroducerade bilar. En hybrid borde ju kännas modern vilket den inte känns när man ser den stora pedalen nere till vänster.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-13 10:39
Vidstige

Shogun, antar att elektrisk handbroms är automatisk, dvs att den aktiveras av sig själv när du stänger av bilen. Problemet med handbroms som man hanterar manuellt är ju att dom sällan används, särskilt på automatväxlade bilar som ju har P i växellådan som räcker för det mesta.

På gen2 av Prius blev det ju också problem med att bromsen fick problem om den inte användes regelbundet, ett klassiskt problem med handbromsar. I gen3 verkar det dock inte vara nåt större problem längre, även om man inte använder den. Dvs det är samma lösning som du har i Lexus CT200h.

Samtidigt verkar elektriskt justerad lite mer komplicerade och dyrare att fixa till om dom går sönder.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-13 11:43
Pi

Den elektriska med Autohold aktiveras alltid när man stannar med hjälp av bromsen - även i t ex en nedförsbacke inför en ljussignal. Tror att man måste testa detta i verklig trafik innan man inser fördelarna. Sen kan jag hålla med om att det är ytterligare en funktion som kan fallera och kosta att reparera men jag håller tummarna och en kompis har haft det på sin bil under 4,5 år och drygt 10.000 mil utan problem. Och t ex nya Optima har ju elhandbroms så varför inte Niro har det är lite obegripligt för mig...

#7 • Uppdaterat: 2016-10-13 12:15
saabnisse

Är det någon som vet vad det blir för typ av handbroms i Niro EV?
Nåja, hur som helst går det tydligen bra för Kia som ju inte tillverkat bilar mer än drygt 40 år!

#8 • Uppdaterat: 2016-10-13 13:17
pinjong

Mja. Ska man köpa en elbil så ska den nog vara konstruerad för eldrift rakt igenom med optimerat batteriutrymme och lättviktsmaterial mm.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-13 13:25
L. Mäkinen

pinjong,
Lättviktskonstruktion är bra, men jag är kluven inför att ha en helt egen plattform för elbilar än så länge. Trots allt ska utvecklingskostnaden tillbaka till företaget och det syns på prislappen hur många enheter det kan fördelas mellan.
Här lär den ha varit med i planeringen och inte en efterhandskonstruktion.

#a • Uppdaterat: 2016-10-13 14:44
saabnisse

@Odedicerad, har du sett om det har hänt än på mobiler?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.