Kia har offentliggjort sin helt eldrivna crossover.
Nej, vi får fortfarande inte veta vad Niro som elbil kostar. Kia har varit flitiga med sina pressmeddelanden om bilen men när den nu har premiär på bilsalongen i Paris lyser prislappen fortfarande med sin frånvaro. Vad vi däremot får veta är att den ska heta e-Niro, inte att förväxla med söktjänsten med snarlikt namn. Det blev alltså inte arbetsnamnet Niro EV. Svensk lansering blir i slutet av december och första bilarna levereras till ägarna i början av 2019.
E-Niro finns med ett större och ett mindre batteripaket som påverkar räckvidd och pris. Till Sverige kommer Kia bara ta in det större batteripaketet på 64 kWh som kan ge en räckvidd på upp till 48,5 mil, enligt nya mätmetoden WLTP. Det finns däremot två utrustningsnivåer att välja mellan: Advance och Advance Plus. I det senare ingår bland annat dödavinkelnvarnare, eljusterbara framstolar, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel och ventilerade framstolar.
Bilen är standardutrustad med nyckellöst system backkamera och säkerhetssystem som avåkningsvarnare, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare samt autobroms som bromsar för gående och cyklister. Bilen är framhjulsdriven med 204 hästkrafter och maximala vridmomentet 395 Newtonmeter. I bagageutrymmet får det plats 451 liter.
Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Niro?
Bilen är standardutrustad med nyckellöst system backkamera och säkerhetssystem som avåkningsvarnare, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare samt autobroms som bromsar för gående och cyklister. Bilen är framhjulsdriven med 204 hästkrafter och maximala vridmomentet 395 Newtonmeter. I bagageutrymmet får det plats 451 liter.
Diskutera: Vad tycker du om Kia e-Niro?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.