På fredagen startade Saab produktionsbandet i Trollhättefabriken. De anställda finns på plats och man har laddat upp med komponenter för att kunna bygga ungefär 100 bilar innan helgen.
Första bilen att rulla av bandet sedan 6 april var en Saab 9-5 Aero XWD i silver följd av en orange Saab 9-3 Independence Edition.
Normal takt är 224 bilar per dag, en nivå dit Saab hoppas nå nästa vecka. Stoppet på sju veckor har inneburit att Saab tappat en tillverkning på 8 000 bilar. Samtidigt uppger Saab att det finns 8 100 bilar i orderboken. Då räknar man också med 1 600 Saab 9-4X som tillverkas i Mexico samt 1 300 bilar som nya kinesiska partnern Pang Da betalat 30 miljoner euro för.
"Saab är tillbaka"
Produktionsstarten kommer att ske inför ögonen på en delegation från Pang Da som på fredagen besöker fabriken. Ordförande Victor Muller tar emot.
– Vi har haft en tuff väg hit, men nu är Saab tillbaka. Jag vill utrycka min djupa tacksamhet till våra fantastiska leverantörer som arbetat så hårt för att göra detta möjligt och vår lojala personal som hela tiden funnits vid vår sida, säger Muller i en kommentar.
– Under den kommande perioden kommer vi att arbeta hårt för att återvinna förtroendet och visa vår förmåga att bli en framgångsrik biltillverkare. Vi är lyckligt lottade som är inne i den största produktoffensiven i företagets historia, fortsätter Muller och syftar på 9-4X och kommande 9-5 SportCombi.
Betalningen från Pang Da på 30 miljoner euro har tillsammans med lån från fonden Gemini möjliggjort återstarten. Saab väntar fortfarande på en utbetalning från Europeiska investeringsbanken på 29 miljoner euro.
Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen! Hoppas att det går vägen denna gång.Vi behöver SAAB
Å nu börjar även kombin tillverkas :)
Det är ändå lång väg kvar...Under tiden kan ni väl dödgrävare samla ihop era argument och ånyo dödförklara SAAB. Jag väntar på kända signaturer i detta forum som innerligt hoppas att de får rätt när det gäller konkurs, lägg ned skiten etc. Jag gläder mig däremot med medarbetarna i Trollhätten som varit mycket lojala mot företaget trots alla snåla vindar och negativa kommentarer från sk. experter och andra forumhuliganer!
Så morgonförkylningen är över nu, så trevligt. Hoppas Saab kan sälja bilarna också. 80.000 sa Muller för året. Saab har tillverkat?
Nya "förkylningstider" väntar till hösten ...
Hur naiv får man vara...? Enda anledningen till varför Saab tillverkar bilar idag är att dem har besök från Kina. En fabrik som står still ser inte bra ut... Nästa vecka är det business as usual: dvs stängt igen.
Om nu alla företagare tar sig i kragen och köper in ett antal bilar för att stötta SAAB och samtidigt sin egen rörelse så kommer detta kanske att lyckas.
Service, reservdelar och andrahandsvärde kommer aldrig att bli ett problem här hemma i Sverige eftersom det finns en stor efterfrågan på andrahandsmarknaden oavsett utgång.
Först fick patienten hjärtslag. Sen så tog elen till respiratorn slut, sen satte man in elchocker, men även där tog strömmen slut. Nu är sista chansen direkta adrenalinsprutor i hjärtat. Men jag tvivlar på att det går väl. I augusti är det nog hjärndött....
Enda chansen för Saab att hålla igång produktionen är lite att likna vid "mun mot mun metoden"; måndag kör man linan baklänges. Tisdag som vanligt. Onsdag baklänges, o.s.v.
Saab bygger bilar, och monterar sen ner dem igen för att bygga nya som sen monteras ner - Muller är ett geni!
Leifer, nä, ingen skadeglädje. Saab mer bil för pengarna? Ja idag är det troligen så, eftersom du kan köpa en ny 9-5 för reapriser som trotsar allt förnuft. Men nu är ju inte det faktiska bilvärdet allt, för då skulle ju i princip alla välja en Dacia, eller hur.
För övrigt anser jag att Saabs senaste dikeskörning gjort att "det är för sent" oavsett vad som händer. Därav min liknelse. Kundkretsen är nu ännu mindre än förut och då ska man veta att den var på tok för liten renad tidigare.
Inte nog med det, pengarna räcker inte. 30 MEUR från GEM och 3 MEUR från Gemini räcker inte juni ut. Stålarna från Pang Da var ju bara ett förskott, så de kan man inte ta av. Jo, det kan man ju, men då faller allt när bilarna ska tillverkas i augusti. EIB? Saab måste slanta upp lika mycket som dom vill låna och då är dessa pengar i slutändan öronmärkta till utveckling av ny grön teknik (t.ex. Saabs jobb med eldrift på bakhjulen).
Så, jag tror att patienten dör, men att många organ går att donera och det är ju kanske inte så illa.
Vad underbart att man i fortsättningen kan köpa sig en ny Saab. De är ju så otroligt snygga och har en fantastisk körglädje! Man blir lika glad varje gång man ser en snygg Saab jämte en ful Audi, där det enda man ser är en gigantisk grill! :-o
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.