Uppgörelsen blev möjlig genom ett lågt försäljningspris av GM, ett EIB-lån på 400 miljoner euro med säkerheter från svenska staten och, i bakgrunden, lån från den ryske finansmannen Vladimir Antonov till Victor Muller.
Just Antonovs medverkan var kontroversiell, både GM och svenska staten var skeptiska eftersom de hade information om att han varit involverad i penningtvätt och annan kriminell verksamhet. Någon kriminalitet har dock inte kunnat bevisas.
Ekonomijournalister och branschkunniga hade vid tillfället goda skäl att vara skeptiska – Saab hade inte visat vare sig vinst eller vad som då ansågs vara bärkraftiga försäljningsvolymer samtidigt som de nya ägarna var finansiellt svaga. Många misstänkte nog att den svenska regeringens vilja att få bort Saabfrågan från agendan inför det stundande valet var en viktig orsak till både dess ansträngningar att få affären till stånd och viljan att garantera lånen från EIB till Saab.
Trög start
Det första året som självständig tillverkare blev inte lätt, produktionen kom inte igång som väntat, huvudsakligen för att det tog tid att starta om relationen med underleverantörerna, men det allra största problemet visade sig ligga i att återvinna förtroendet hos återförsäljare och slutkunder.
I samband med övertagandet var prognosen för helårsförsäljningen 60 000 bilar, en prognos som sedan drogs ned till först 45 000 för att en kort tid senare hamna på 30 000–35 000 bilar. När året var slut hade man sålt 31 696 bilar, varav 8 655 såldes i Sverige (3,0 procent av marknaden), jämfört med 7 036 (3,3 procent) året innan.
Saab har alltså inte lyckats ta tillbaka marknadsandelar under det första året som självständigt företag. Samtidigt är båda dessa siffror pinsamt små jämfört med situationen för bara några år sedan, då Saab regelmässigt nådde 25 000–30 000 bilar per år i Sverige, motsvarande ungefär tio procent marknadsandel, och en total årsproduktion på drygt 100 000 bilar.
Flera nya modeller
På modellfronten har det hänt en hel del under det gångna året, det största är naturligtvis lanseringen av nya 9-5 sedan. Vid sidan om detta har ett antal olika samarbetsprojekt initierats, bland annat med BMW beträffande köp av 1,6-liters turbomotorer.
Just denna typ av samarbeten kommer att bli oundgängliga för Saab – man har helt enkelt inte resurser att utveckla all teknik själv utan måste hitta samarbetspartners för att kunna slå ut utvecklings- och verktygskostnader på fler tillverkade enheter. Men detta är vare sig negativt eller nytt, redan Saab 96 hade en V4-motor från Ford!
Nu står bolaget i startgroparna för att lansera nya crossovern 9-4X, en tyvärr ganska ointressant bil i Europa eftersom den inte verkar kunna levereras med dieselmotor. Desto intressantare är nya 9-5 kombi som kommer under sommaren.
Samtidigt pågår arbetet med utvecklingen av helt nya 9-3 för fullt, och utvecklingen av en mindre bil, Saab 9-2, ligger också i planerna. Det kan därför tyckas som det är en del på gång, men jämför man med de tyska huvudkonkurrenternas enorma produktfyrverkeri – Audi har som ett exempel runt tjugo karossmodeller – är detta ändå att betrakta som en rätt mager uppställning.
Märklig mediestrategi
Saabaffären har bland annat på grund av sin komplicerade struktur och oklarheter rörande vem eller vilka som egentligen står bakom Spyker, varit hett stoff för media under hela det gångna året.
Svenska journalister ställs här inför ett dilemma, å ena sidan är man satt att granska affärens bärkraft i bilköpares och svenska skattebetalares intresse, å andra sidan kan man genom att publicera negativa fakta och åsikter om bolaget faktiskt påverka bolagets överlevnadsmöjligheter negativt.
Dessutom har Saab av tradition haft en kultur av att vara mindre tillmötesgående mot journalister än många andra biltillverkare, kanske på grund av att man alltid varit ifrågasatt som bolag, kanske spelar bakgrunden i försvarsindustrin och uppfattningen om att bolaget därmed är av nationellt intresse en viss roll.
Denna attityd verkar ha fortsatt under det senaste året, där framför allt Victor Muller i samband med de ständigt återkommande frågorna runt Vladimir Antonov, provocerats av media så till den grad att han fryst ut de journalister som varit kritiska eller inte accepterat hans ovilja att redovisa ägarförhållandena fullständigt.
Denna mediehantering har tveklöst varit olycklig för bolaget – att inte kommentera eller förklara leder ofelbart till blodvittring hos journalisterna, vilket leder till än mer negativ press.
» Spyker betalade 540 miljoner kronor till GM för aktierna i Saab. Pengarna betalades i två omgångar, 365 miljoner direkt, och 175 miljoner under sommaren 2010. Victor Mullers privata bolag Tenaci Capital BV har lånat ut 175 miljoner kronor till Spyker för en del av betalningen, resten kommer från fonder och andra investerare.
» Dessutom får GM preferensaktier värda 2,4 miljarder i nya Saab-Spyker. Preferensaktierna är konstruerade ungefär som ett mjukt lån och ger ingen utdelning i början, men sedan ökas utdelningen successivt till 12 procent per år fram till 2016, när kapitalet ska betalas tillbaka till GM. Preferensaktierna ger inget inflytande i företagsledningen.
» Europeiska Investeringsbanken, EIB, lånar ut 400 miljoner euro, det vill säga cirka 4 miljarder kronor till Saab. Lånet löper med ränta som ska betalas årligen.
» Den svenska staten, genom Riksgäldskontoret, garanterar i sin tur Saabs återbetalning av EIB-lånet. Det innebär att de svenska skattebetalarna har den egentliga kreditrisken gentemot Saab. Orsaken till att EIB handlade låneansökan trots att svenska staten tar hela risken var att EU vill säkerställa konkurrensneutralitet inom unionen genom att låta alla liknande affärer godkännas av ett sameuropeiskt organ.
» Statens garanti har säkerheter i reservdelsverksamheten, som kommer att leva i flera år efter en eventuell konkurs, samt produktionsutrustning och fastigheter. Denna säkerhet skulle enligt externa värderare ha haft ett större värde än de 4 miljarderna, i alla fall när affären gjordes upp. Saab måste betala ungefär 200 miljoner kronor årligen i garantiavgift till staten när hela lånet är utnyttjat.
» Eftersom det vid affärstillfället misstänktes att Vladimir Antonov och hans bank Convers skulle vara inblandad i brottslig verksamhet tvingades Spykers ordförande Victor Muller att köpa ut Antonov, både som ägare i Spyker och som finansiär till köpet av Saab. Men Antonov stog ändå bakom Muller med lånefinansiering. Antonov stängdes i låneavatalen ute från ägande i Saab till 2016.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilden av två män som skott sig på Saabs olycka, feta bonusar och löften om att man följer produktionsplanen och att allt är som det ska ända tills fabriken står still.......
Nu kan dom leva gott i många år på pengarna de plockat ut.....
Borde nästan vara åtalsbart...!
Smarta människor, man kan inte säga annat.
Ja, de har ju lyckats lura skjotan av många......:)
Lite positiva signaler:
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1195915-saab-vander-eib-ryggen
Kanske de fixar det igen. Utan hjälp av regeringen och EIB. Skadan av detta stopp har däremot naturligtvis skadat förtroendet och kan bli svårt att reparera. Jag håller iaf tummarna att de får chansen, och säkert en majoritet av Sveriges befolkning också.
Saabhatarnas högludda protester lär hur som helst tråkigt nog fortsätta. Svenskar som önskar att landets bilindustri dräneras på arbeten och kompetens, ofattbart! Finns ett ord för sådana som jag inte vill sätta på pränt..
Re Rålle,
Du måste se spöken, jag har nog ännu inte läst ett hatiskt inläggmot Saab.... Däremot många kritiska med alla rätt...!
Fast du kanske är av åsikten att Saab har gjort allt rätt...?
ja, om man kritiskt analyserar det som händer betraktas man automatiskt som SAABhatare för att åsikterna inte överensstämmer med fansens...
Om man tittar på Saabs försäljningssiffror, förstår man varför IEB och GM är tveksamma. Saab hade en topp 2004 och 2006, därefter har siffrorna rasat fram till att GM gjorde sig av med Saab. Att siffrorna sjönk i botten under det året, 2010 är ju förståeligt. Men att inte lyckas sälja fler bilar utomlands eller behålla andelen köpare som i Sverige, under 2011, är anmärkningsvärt. Saabfantasterna måste förstå att det finns andra biltillverkare som gör minst lika bra bilar om inte bättre. Det är detta som utländska köpare upptäckt. Det räcker alltså inte att vi Svenskar är märkestrogna, köpare måste värvas utomlands för att det ska gå ihop. 3-4 års nedgång i försäljningssiffrorna bidrog förmodligen till att GM ville lägga ner Saab. Nedgången i USA inleddes omedelbart efter det att Saab öppnade egna säljställen vid sidan av GM. Om det var Saab som valde denna strategi eller om de var tvingade av GM låter jg vara osagt.
Jag pratar inte om detta forum. Här har det sällan vädrats sådana åsikter, iaf inte sen inloggningskrav infördes. Däremot på Di.se, E24 och slaskpressens sidor så finns det många sorgliga individer som kräks ut sitt hat.
Att ni är skeptiska respekterar jag, inga problem. Men samtidigt så finner jag att viljan hos vissa att baktala märket och dess företrädare är större än viljan att faktiskt önska att denna historia får ett lyckligt slut. Eller som AL så riktigt påpekar komma med egna konstruktiva ideér istället för att odugligförklara märket och de personer som nu gör allt för att de ska överleva.
AL du skrev
"Varför inte komma med lite konstruktiva lösningar istället?"
Saab har haft mer än 10 år på sig att komma med konstruktiva lösningar men misslyckats. Om Saab själva har misslyckats i mer än 10 år har jag svårt att tro att någon annan skall lyckas med att hitta en konstruktiv lösning. Detta är inte Saab hat att tro som jag gör, det är en realistiskt fundering.
Det är smått tröttsamt att läsa inläggen från de flesta här. Nästan ingen kan skriva ett inlägg och klaga på det "nya" Saab utan att samtidigt dra upp hur dåligt det alltid har gått. Ska det vara så förb-nnat svårt att få in i huvudet att Saab har startats om, släppts fritt? Ska det också vara så förb-nnat svårt att förstå de enorma och tillika naturliga problem som Saab har tvingats hantera under ansträngningarna med att få igång produktionen igen efter att i princip ha varit nedlagt?
Det Saab vi ser nu är INTE det gamla Saab med idioter till amerikaner bakom ratten. Glöm den svarta historien som vi känner den sedan GM:s vanstyre - den är slut. Det står ett nytt, självständigt Saab där i Trollhättan med nya modeller och ytterligare modeller i pipeline. Det är för mig en gåta hur folk kan basunera ut sitt dödsresonemang om det nya Saab med ett helt nytt och närmast unikt modellprogram med stöd av det som har varit under GM.
Jag säger inte att Saab kommer att lyckas (det blir tufft), men situationen är ny och närmast unik för Saab. Därför vore det trist om det här nya Saab ska dö i sin linda utan att få typ fem år på sig att visa om det bär eller inte (och bevare oss för typer som Simon, som skadeglatt har meddelat att han minsann med "sunt förnuft" kunde räkna ut att det inte skulle gå - fullsketen med pessimism, ingrodd långt in i hypofysen sedan GM:s misshandel av Saab). Och inte f-n blir det bättre med alla dessa belackare som inte ens kan se att något nytt har hänt med Saab, utan i det närmaste sitter och hoppas att det ska gå åt skogen. Usch!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.