Affären mellan Saab Automobile och Hawtai Motor Group har kollapsat. Saabägaren Spyker skriver i ett pressmeddelande på torsdagsförmiddagen att man inte lyckats få förtroende för avtalet hos alla ägare i det kinesiska bolaget.
Enligt uppgifter i Svenska Dagbladet ska Hawtai fått kalla fötter efter förra veckans besök i Trollhättan. Den avblåsta affären innebär ännu ett slag mot skuldtyngda Saab, som nu går miste om ett tillskott på 1,3 miljarder kronor.
Spykeraktien rasade med åtta procent på Amsterdambörsen efter att det rivna kontraktet blivit hänt.
Kinadörren fortfarande öppen
Spyker förklarar vidare i pressmeddelandet att förhandlingar fortgår med kinesiska bolag om samarbete om tillverkning, teknikutveckling och distribution i Kina, men att diskussionerna inte längre är låsta till en partner.
Biltillverkarna BAIC och Great Wall som tidigare ratats i förmån för Hawtai kan nu bli aktuella. Samtalen fortsätter även med Hawtai.
Beskedet innebär återigen att Saab måste få in nytt kapital för att rulla igång produktionsbandet i Trollhättefabriken, som nu stått stilla i fem veckor sedan leverantörer strypt leveranser av bildelar.
– Jag vet inte vad man ska säga, det tar ju aldrig slut, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen, branschorganisationen för underleverantörerna, till TT.
Diskutera: Kan Saab hitta en ny partner? Eller är det här dödsstöten?
Spyker and Hawtai Motor Group continue discussions about funding and strategic partnership yet earlier agreement terminated
Zeewolde, The Netherlands, 12 May 2011 – Spyker Cars N.V. (Spyker) announces today that Hawtai Motor Group Company Limited (Hawtai) and Spyker terminated the agreement by and between Hawtai, Spyker and Saab Automobile AB (Saab Automobile) with respect to funding and strategic partnership. However, discussions are ongoing.
As a result of this termination, Saab Automobile may enter into a strategic partnership with Hawtai or another Chinese party on manufacturing, technology and distribution in China. As indicated in the press release of 3 May 2011, the transaction with Hawtai was subject to definitive transaction documentation and certain conditions, which included the consent of different stakeholders. Since it became clear that Hawtai was not able to obtain all the necessary consents, the parties were forced to terminate the agreement with Saab Automobile and Spyker with immediate effect. The parties will continue their discussions about a possible cooperation, however now on a non-exclusive basis.
Spyker and Saab Automobile continue to work on securing short and medium term funding. To that end Spyker and Saab Automobile are negotiating equity and debt financing and/or technology licensing with various (strategic) Chinese partners.
BAIC indicated that it does not have any problems with Saab’s ongoing discussions with other Chinese partners.
Discussions continue with the European Investment Bank (EIB) on completion of the current EUR 29 million drawdown under the EIB loan facility, on obtaining EIB consent for the sale of Saab property released under the collateral of the Swedish National Debt Office (NDO) and on various conditions proposed by the EIB. As soon as the EIB drawdown or other equivalent funding is confirmed, Saab Automobile plans to restart production depending on the outcome of discussions with its suppliers on terms to resume supplies of materials and services to Saab Automobile.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undra vad det var de såg i Trollhättan som fick dem att backa? Tillverkningen var ju igång för att deras skull och kanske fick de veta det, och att den annars låg nere. Eller tyckte de att fabriken var väldigt liten?
Kan ju vara Saabs försäljningssiffror som inte föll i god jord och att deras fabrik ofta står still.
Detta ser inte bra ut för Saab. Kan vara spiken i kistan om inte en ny intressent dyker upp snabbt till exempel Baic.
Aj aj, synnerligen olyckligt för SAAB.
Har aldrig tilltalats av själva märket. Men jag hoppas att SAAB klarar sig, för alla våra hårt arbetande vänners skull som sliter på verkstadsgolvet.
I vanlig ordning är det vanligt hederligt folk som kommer i kläm.
Jag antar att det är regeringen som satt käppar i hjulen, och är anledningen till att affären avblåses.
Borgarna gör verkligen sitt bästa för att utradera arbetarklassen. Men tro mig, de kommer ej att lyckas. Vi kan med tillförsikt se fram emot en ljusnande framtid med Juholt vid rodret.
bla bla Gösta, läser man i annan press framgår det att Hawtai inte lyckats övertyga alla sina egna ägare. Så det kanske är den kinesiska socialistregeringen du ska skylla på? Börjar bli lite tröttsamt nu med ditt raljerande kring "borgare och direktörer" och allt annat som du hittar på runt regeringen...
håller med FLAC, vad pratar du om Gösta_L! Självklart så får alla tjänstemän på marknadsavdelningar, utvecklingsavdelningar mm sitta kvar och jobba med lön inom överskådlig framtid, eller hur?! Vilken trygghet alla dessa tjänstemän har som i princip inte kan bli arbetslösa enligt ditt sätt att se på det. Å så Juholt, jo sossarna har ju alltid sätt till att främja fria företagsamheten så det löser säkert alla problem. Grattis!
Precis som jag trodde. Lägg ner såpan Saab nu, för allas bästa. Muller är en skojare.
Ironisk nog är det GM som tillverkar den enda "Saaben" just nu. Dvs, Saabs förra ägare...
Soppa!
Nåja, det är inte kört än, det finns flera tillverkare att göra försök med.
Men det är nog en fördel med att få ihop det med någon kines för att få tillgång till den kinesiska marknaden.
Ska bli intressant att följa det här
Stäng av respiratorn...
...och låt Saab somna in för gott.
Ingen köper deras bilar och ingen vill investera i företaget. Hur lång tid ska det gå innan Saab själva inser att det är kört för företaget?
HawTai var tydligen inte överrens internt och det kanske gick lite väl fort. Nu fortsätter diskussionerna med i första hand GreatWall som Saab diskuterat med sedan senhösten. Både GreatWall och BAIC vill köpa in sig i Saab så påstår man att ingen vill satsa så är man väldigt okunnig. Antonov vill dessutom in som ägare och har sagt sig ha pengar till ytterliggare en bilmodell förutom de som redan finns och den kommande 9-3:an. Med tanke på att Saab har ca 5000 ordrar att verkställa i fabriken i Trollhättan plus ca 1000 ordrar på 9-4x som redan är i produktion så vore det konstigt om det inte börjar röra på sig väldigt snart.
5000 ordrar låter inte mycket i bilsammanhang inte om dom helst skall sälja 80.000 bilar om året
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.