Nästa artikel
Saab börjar betala leverantörer
Nyheter

Saab börjar betala leverantörer

Publicerad 10 maj 2011 (uppdaterad 10 maj 2011)
Saab har nu stärkt kassan med 270 miljoner kronor och börjat betala sina skulder. Det uppger styrelseordförande Victor Muller.

Lånet på 30 miljoner euro, drygt 270 miljoner kronor, från Bahamasregistrerade fonden Gemini har nu trillat in på Saabs bankkonto. Gemini är delägare i moderbolaget Spyker Cars och har kopplingar till ryske affärsmannen Vladimir Antonov.

Pengarna ska nu användas för att betala leverantörer som strypt leveranser till fabriken i Trollhättan, vilket redan påbörjats enligt ordförande Victor Muller.

– Det är klart vi har. Vi har inte lånat för att ha pengarna på banken, säger han till TT.

Victor Muller befinner sig nu i Washington för presslanseringen av Saab 9-4X. Vi Bilägare kommer att provköra den nya crossovermodellen den här veckan.

Produktionen på Stallbacka har nu stått still i fem veckor. Först nästa vecka väntas bandet rulla igång igen.

Mer pengar på ingång
Inom kort ska även Europeiska investeringsbanken betala ut 29,1 miljoner euro till Saab. Pengarna är öronmärkta för olika utvecklingsprojekt, men kan användas för att betala leverantörer med anknytning till dessa.

Dessutom ska nya kinesiska delägaren Hawtai låna 30 miljoner euro till Saab. Det är dock oklart när de här pengarna kan betalas ut. Allt som allt gör lånen att Saab får tillgäng till 89,1 miljoner euro, motsvarande 800 miljoner kronor.

I ett senare skede ska Hawtai investera ytterligare 120 miljoner euro i den svenska biltillverkaren, under förutsättning att det kinesiska företaget blir godkänt som ny ägare. Samtidigt fortsätter processen om att få in Vladimir Antonov som delägare.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:08
Raymond K (ej verifierad)

Om Saab skall ha någon framtid vilket jag hoppas att dom får så måste dom nog bygga bilarna i Kina eftersom det blir avsevärt billigare att bygga dom där och då kanske förlusterna för varje såld bil försvinner.
Man behöver inte vara ekonom för att förstå att om man förlorar nästan 19000 på varje såld bil som man gör just nu blir det knappast tal om någon vinst även om de nu kan betala en del av sina skulder.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:18
Gunnar 44

Om Saab inte längre tillverkas i Sverige, vad finns det då för anledning att köpa en Kinesisk bil? Vi vet inget om den Kinesiska kvalitén. I och för sig kan det bli bra i Kina om några år, liksom den Japanska.
Det är dessutom trist för Saab, att man förlorat många teknier till Opel! För det är nämligen så att ett flertal Svenskar har stannat kvar i GM powertrain.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:19
Gunnar 44

Fel, av mig, det heter Opel powertrain numera.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:23
Raymond K (ej verifierad)

Gunnar!
Så du skulle inte köpa en Saab bara för den är tillverkad i Kina. Är du rasist eller. Varför förutsätter du att dom skulle vara sämre för att dom är tillverkade i kina?
Dom får väl som alla andra biltillverkare ha kvalitetskontroller på de byggda bilarna. Om priserna går ner skulle inte jag ha något emot att köpa en 9-5. Jag gillar den nya modellen men i Sverige är den på tok för dyr som ny. Kanske jag köper en begagnad om några år.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-10 10:33
Storknut (ej verifierad)

Gunnar:
Jag håller med dig fullt ut. Jag hoppas och tror liksom de flesta att SAAB kommer att utvecklas väl inte minst mot bakgrund av att de nu verkligen är på "G" med många nya spännande bilmodeller tex SAAB 9-4, nya SAAB 9-5 nu också i kombiutförande och nästa år även den nya SAAB 9-3. Att SAAB 9-3 även i Sportkombiutförande finns som "119 grammare" är helt fantastiskt i sig. Nä, SAAB kommer starkt!

#6 • Uppdaterat: 2011-05-10 12:21
mattea

Gunnar , var har du fått det där om att svenskarna inte följde med hem till saab?

#7 • Uppdaterat: 2011-05-10 13:14
LC4ever

Håller med dig Jes, vad håller de på med?
Undrar vad Lyxfällan skulle säga om detta upplägg?
Låna pengar för att betala av lån?

#8 • Uppdaterat: 2011-05-10 13:30
Storknut (ej verifierad)

LC4ever:
Lyxfällan? Lån? Säger? Jag undrar i mitt stilla sinne hur mkt ekonomi du läst? Har du hört talas om "Aktieägartillskott" resp "Nyemission"? Troligen inte.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-10 13:38
Simon no1

Re Storknut du kanske ska läsa artiklen en gång till, Saab lånar...!

#a • Uppdaterat: 2011-05-10 14:38
.nef

Det blev en lång "morgonförkylning"

5 veckor senare och fabriken står fortfarande still. Inte undra på att VD avgick när han gjorde...

80.000 bilar sa Muller, hur många blir det?

Några tester av 9-5 (ej färgade av svenska tidningar)

http://www.whatcar.com/car-reviews/saab/9-5-saloon/summary/25877-2

http://www.youtube.com/user/autocar#p/search/0/5po_SdOcRCo

http://www.youtube.com/watch?v=KKbwCgMHf_4

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.