Premiären sker i Genève i mars. Men nu kommer den första bilden på Opel Ampera - den europeiska versionen av Chevrolet Volt.
General Motors bjuder nu på den första bilden på Opels version av plug-in hybriden Chevrolet Volt - med det passande namnet Ampera.
Ampera kommer att bygga på i stort sett samma teknik som Chevrolet Volt och även inredningen ska bli snarlik. Något som förklaras av att Ampera kommer lanseras kort efter sin amerikanska släkting.
- Den måste vara lik Volt för att det ska vara möjligt att lansera den endast sex månader senare, säger GM-chefen Hans Demant till Autocar.
Räckvidden på nya Opel Ampera ska bli 60 kilometer enbart med elektricitet. Lithium-ion batterier gör dessutom att modellen kan laddas med vanlig hushållsel.
Opel Ampera har världspremiär på Genèves bilsalong i början av mars - och försäljningen ska inledas 2011.
Ampera kommer att bygga på i stort sett samma teknik som Chevrolet Volt och även inredningen ska bli snarlik. Något som förklaras av att Ampera kommer lanseras kort efter sin amerikanska släkting.
- Den måste vara lik Volt för att det ska vara möjligt att lansera den endast sex månader senare, säger GM-chefen Hans Demant till Autocar.
Räckvidden på nya Opel Ampera ska bli 60 kilometer enbart med elektricitet. Lithium-ion batterier gör dessutom att modellen kan laddas med vanlig hushållsel.
Opel Ampera har världspremiär på Genèves bilsalong i början av mars - och försäljningen ska inledas 2011.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen en Opel som har anledning att ha en blixt i fronten.
akta dig saabnisse för blixten, snart kanske det sitter en i snoken på din nya saab
Ja Saabnisse passa dej för blixten, för den här slår ner från klar himmel. Men det tror jag att du är medveten om!
Själv har jag 3 Aha upplevelser från bilvärlden. Den första var Saab 99 Turbo i början av 70-talet. Den andra var när Audi kom med 4 hjulsdrift. Den tredje är nya Insignian, som i samtliga verisioner slår allt jag tidigare upplevt. Särskilt 4WD n med 2,0T motorn imponerade.
80 -talet ska det vara, hoppsan.
Inga problem PG, det hade ju lika gärna kunnat vara 70-tal, den första turbo-99an kom ju -78.
Men jag tror nog också att den här kommer i något Saabutförande, men vad ska man hitta på för fyndigt namn.
Den kan ju knappast heta Ohm, det verkar ge lite för mycket köpmotstånd :-)
Men kanske Watt eller kiloWatt :-D
Fyndigt och roligt Saabnisse.
Jag med flera hoppas på en sammanslagning av Opel och Saab, det verka ju vara den enda vettiga lösningen just nu.
GM kräver 600 miljoner dollar från Svenska staten i garantier/lån mot att de själva ska lägga 300 milj. dollar i utveckling av nya modeller.
Hur går det ihop med att GM nu har beslutat sig för att sälja Saab? Är verkligen GM intresserade av att utveckla nya modeller åt ett företag som GM avser sälja? Dessutom har USA gjort klart för GM att inget av medlen som GM erhåller från USA, får användas i verksamhnet utanför landet. Och GM har ju som bekant inga pengar. Varifrån ska GM få loss 300 milj. dollar för utveckling av en Svensk bil?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.