I början av september tycktes affären med Magna vara klar - men nu backar General Motors och väljer att behålla Opel.
Sent på tisdagen fattade General Motors styrelse beslutet att behålla Opel. Därmed ställs den uppmärksammade affären med kanadensiska bildelstillverkaren Magna in.
Förbättrad marknad
I ett uttalande skriver GM att bolaget fattat beslutet på grund av "den förbättrade marknaden för GM under de senaste månaderna, och betydelsen av Opel/Vauxhall för GM:s globala strategi".
Under tisdagen lämnade GM också beskedet att bolaget under oktober ökat sin bilförsäljning i USA med fyra procent, jämfört med samma månad i fjol.
Dyr omstrukturering
GM meddelar också att bolaget kommer att inleda en rekonstruktion av den europeiska verksamheten. Omstruktureringen beräknas kosta motsvarande 31 miljarder kronor.
Den tyska regeringen säger i ett uttalande att man beklagar GM:s beslut att behålla Opel. Regeringen har arbetat länge för att Opels fabriker i Tyskland ska överleva och har framhållit Magna bästa köpare.
Jobb på spel
Enligt Dagens Industri står upp emot 10 500 av runt 50 000 Opeljobb i Europa på spel. Så många jobb har Magna tidigare sagt sig vilja säga upp och enligt DI väntas GM dra ner mer än så om bolaget behåller Opel.
I september verkade affären mellan Magna och GM vara klar. Planen var att Magna, med stöd från ryska finanskoncernen Sberbank, skulle köpa 55 procent av Opel.
I samband med beskedet om Opel lämnade GM ingen ytterligare information om Saabs framtid.
Förbättrad marknad
I ett uttalande skriver GM att bolaget fattat beslutet på grund av "den förbättrade marknaden för GM under de senaste månaderna, och betydelsen av Opel/Vauxhall för GM:s globala strategi".
Under tisdagen lämnade GM också beskedet att bolaget under oktober ökat sin bilförsäljning i USA med fyra procent, jämfört med samma månad i fjol.
Dyr omstrukturering
GM meddelar också att bolaget kommer att inleda en rekonstruktion av den europeiska verksamheten. Omstruktureringen beräknas kosta motsvarande 31 miljarder kronor.
Den tyska regeringen säger i ett uttalande att man beklagar GM:s beslut att behålla Opel. Regeringen har arbetat länge för att Opels fabriker i Tyskland ska överleva och har framhållit Magna bästa köpare.
Jobb på spel
Enligt Dagens Industri står upp emot 10 500 av runt 50 000 Opeljobb i Europa på spel. Så många jobb har Magna tidigare sagt sig vilja säga upp och enligt DI väntas GM dra ner mer än så om bolaget behåller Opel.
I september verkade affären mellan Magna och GM vara klar. Planen var att Magna, med stöd från ryska finanskoncernen Sberbank, skulle köpa 55 procent av Opel.
I samband med beskedet om Opel lämnade GM ingen ytterligare information om Saabs framtid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snacka om att GM lurat Tysklands regering och därmed tyska folket till det omställningslån på 15 miljarder som de gav GM i samband med "försäljningen". Tänk på att sossarna skarpt kritiserade regeringen för att den inte gav lån och bidrag på många miljarder till GM på samma sätt! Väl att de inte gjorde det. Har detta varit en strategi hos GM hela tiden, att försöka krama ur några länders regeringar, inklusive den amerikanska, en massa pengar?
Nej, som en skrev i en kommentar på Teknikens Världs sida: GM borde tvingas betala tillbaka vartenda öre. Dessutom betala ersättning till alla tjänstemän, advokater, ekonomer m.fl. som lagt ner tusentals jobbtimmar för att möjliggöra försäljningen på ett så bra sätt som möjligt för Tyskland.
Skäms fett, GM!
Det här har jag misstänkt länge. För inte så länge sedan presenterades en ny modell av Cadillac, som ska fterträda/ersätta BLS, vilken blev en total flopp såväl i USA som i Europa.
Denna nya modell bygger på Opel Insignia, har samma drivlina från GM powertrain Europa. Man skulle ta över denna bil från Saturn som lades ner trots att man ökade försäljningen med 70% under de senaste 3 åren.
GM USA behöver teknologin från gm-powertrain europa, och för att inte kinesrna ska komma över den teknikutveckling som där finns, vill man säkeställa att tekniken stannar i Europa och USA.
När ska folk komma till insikt om hur USA och företagen där gör "affärer". Skojarpack hela bunten. Det enda man är bra på är kreativ bokföring tills man blir avslöjad. Ynkligt! Hoppas tyska regeringen tar i med hårdhandskarna mot dessa skojare...
GM agerande är stötande. Har man valt att sälja Opel/Vaxuall, då ska man full följa försäljningen. Det är inte GM som tillverkar och säljer dessa bilar, likadant med Saab, utmärkt bil men GM har förstört varumäke. GM ska hålla sig till egna Amerikanska märken.
Hälsningar
HK
Håller fulllständigt med föregående talare. USA ska hålla sig borta från europeisk bilindustri. Då kan den utvecklas utan tvärnitar från USA.
Jag som blev så glad när Opel skulle slippa GM.
Men man förstår samtidigt GM för det är Europa (Opel ) som står för kunnandet.
GM slutar aldrig att uppträda som om de ägde jorden! Att Opel behålls av GM är visserligen ett riktigt beslut sett ur GM`s synvinkel, men vad Opelanställda runt om i Europa, och inte minst ibland Återförsäljare i Sverige tycker kan man lätt förstå= MYCKET NEGATIVT! Bara att beklaga. Det blir intressant och se hur man löser samarbetsavtalen vid en ev. försäljning av Saab, med tanke på alla gemensamma komponenter. Jag tror att det är alldeles för tidigt att tro att affären med Koenigsegg är mera klar än Opel/Magnaaffären. Det blir som vanligt - vänta och se!
GM s plötsliga intresse av Opel, är inte själva Opel, utan kanske GM powertrain. GM har ju faktiskt gett Saab garantier att behålla komponenteer från GM powertrain under en övergångstid. Med Magna som ägare, hade det varit tveksamt på drivlinesidan hos Saab, eftersom GM USA skulle förlora sitt inflytande i GM europa. Kan det här vara räddningen för Saab?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.